Vindsjäl -- utrustning, inköp och vikt

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Hejsan, vi blev väldigt osäkra på hur det är tänkt att funka när man skaffar utrustning och hur man ska använda rollformuläret i Vindsjäl. Vi är helt med på att man bestämmer allmän utrustning när man plockar fram. Den biten är inte det vi är osäkra på.

I regelboken listas viktintervall som utgår från fysik men på rollformuläret finns kryssrutor för vikt som inte utgår från fysik. Viktintervallen i regelboken kostar viss mängd pengar men utgår från fysik, får man olika mycket allmän utrustning beroende på hur stark man är? Hur korrelerar det mot viktrutorna på rollformuläret? Total belastning antar jag är allmän utrustning plus specialutrustning.

Skulle någon kunna lista hur man skaffar utrustning och vad som ska kryssas var på rollformuläret och vad total belastning blir?

Exempel; min rollperson vill ha en rustning av något slag, ett svärd och lite allmän utrustning. Hur går jag tillväga när jag betalar och vad ska kryssas i på rollformuläret?
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Är det så att man köper en utrustningsstorlek och i den ingår både allmän och specialutrustning? Specialutrustning som inte specificeras har man inte och den vikt som blir över efter specialutrustning, proviant eller vatten är allmän utrustning. Prislistor för prylar används inte förrän i spel?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
Tänk dig att du med din maxvikt köper olika stora väskor, som innebär att du kan bära med dig olika många saker. Köper du en tung packning (stor väska) kan du exv bära med dig (FYS+20) kryssrutor saker (både allmän och speciell utrustning tillsammans). Då bär din karaktär alltid en stor väska med sig (får -2 på FYS-slag) oavsett vad som finns i packningen.
När karaktären sen ska dra något ur väskan så finns där i:
All specialutrustning som är definierad.
All allmän utrustning som går att kryssa, så länge maxvikten inte uppnåtts. Om din karaktär behöver någon allmän utrustning under spelets gång och har viktrutor kvar att kryssa är det bara att kryssa dem och dra ut föremålet ur din packning.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,241
EX:
En karaktär köper en lätt packning (liten väska) och har 3 FYS. Hen kan då bära 13 kryssrutor saker.
Lätt rustning har två sammanbundna kryssrutor.
Litet vapen som tar upp en kryssruta.
Sen vill hen inte ha något mer, och har då 10 kryssrutor att kryssa allmän utrustning för under spelets gång (eller hitta specialutrustning att stoppa i packningen).
 
Top