[Vindsjäl] Speltestregler ute nu

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/blackfiskforlag.com\/wp-content\/uploads\/2020\/03\/img_3671.jpg "}[/IMG2]

Vårt nästa större projekt kommer att bli Vindsjäl – ett äventyrsrollspel i en färgstark fantasyvärld!

Spelvärlden hämtar inte inspiration från medeltida Europa, utan blickar snarare mot historiska Sydamerika, Asien och Polynesien. Det är i sin kärna en optimistisk och färgstark värld – med livlighet och hopp. Regelsystemets fokus ligger på frihet, kreativitet och cinematik.

En Kickstarter-kampanj planeras till senare i år, i slutet av sommaren.

Redan nu kan du dock prova på Vindsjäl! Ett levande dokument med speltestregler finns att ladda ned gratis på vår hemsida. Vi är oerhört tacksamma för er hjälp med att utvärdera spelet och finslipa reglerna.

Spana in speltestreglerna direkt!

https://blackfiskforlag.com/produkter/vindsjal/

Du är även varmt välkommen till Facebook-gruppen för Vindsjäl-snack: www.facebook.com/groups/vindsjal/
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
268
Location
Stockholm
Utan att faktiskt ha läst reglerna så måste jag säga:

Snyggt! Jag får härliga Breath of the Wild-vibbar från bilderna.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"338","width":"601","src":"https:\/\/www.macken.xyz\/wp-content\/uploads\/2019\/01\/zelda-1.jpg"}[/IMG2]

Såg nu att Legend of Zelda är en influens. :)
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
michael;n344375 said:
Utan att faktiskt ha läst reglerna så måste jag säga:

Snyggt! Jag får härliga Breath of the Wild-vibbar från bilderna.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"338","width":"601","src":"https:\/\/www.macken.xyz\/wp-content\/uploads\/2019\/01\/zelda-1.jpg"}[/IMG2]

Såg nu att Legend of Zelda är en influens. :)
Stämmer alldeles utmärkt! :D
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Jag tänkte mer på det gamla datorspelet "Dreams to reality" från 1997. Men det beror nog bara på den flygande valen.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
gorillotaur;n344386 said:
Jag tänkte mer på det gamla datorspelet "Dreams to reality" från 1997. Men det beror nog bara på den flygande valen.
Haha! Det missade jag när det begav sig. Det är måhända inte rätt referens för just det här – men jag har varit supersugen på att försöka vispa ihop ett surrealistiskt drömspel någon gång. :)
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Spännande.

Åkommor, de har ingen regelteknisk inverkan utöver att man blir utslagen om man samlar ihop tillräckligt många av dem? Har jag missat en övre gräns för hur många åkommor man kan ha? Efter (normalt) fyra blir man utslagen av nästa, vaknar, blir utslagen av nästa osv. Eller?

Handlingsresolutionen är intressant. Jag gillar ansatsen. Uppdelning i utmaning, risk och motstånd är bra. Men den kunde bli tydligare. Det finns inga riktlinjer kring vad som räknas som en mild, allvarlig respektive ödesdiger konsekvens väl? Jag önskar också mer hjälp kring vad ett lyckat, ett lyckat med konsekvens och ett helt misslyckat (där konsekvensen också drabbar, det kunde stå tydligare!) innebär.

Och jag saknar ett gediget spelledarkapitel. Hur skapar man ett äventyr i Vindsjäl? Utmanar bandets sammanhållning, vindsjälarnas moral etc.?
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Möller;n347135 said:
Åkommor, de har ingen regelteknisk inverkan utöver att man blir utslagen om man samlar ihop tillräckligt många av dem? Har jag missat en övre gräns för hur många åkommor man kan ha? Efter (normalt) fyra blir man utslagen av nästa, vaknar, blir utslagen av nästa osv. Eller?
Ett tag hade jag att man fick minusmodifikationer av åkommor, men i speltest upplevdes det som att mest blev stökigt att hålla reda på utan att det direkt tillförde något.

Varje gång man blir utslagen ska man slå dödsslag – misslyckas man med två dödsslag är det tack och godnatt. Det finns en underrubrik för “Död” direkt under “Utslagen”, men jag kanske borde hänvisa till det också!

Möller;n347135 said:
Handlingsresolutionen är intressant. Jag gillar ansatsen. Uppdelning i utmaning, risk och motstånd är bra. Men den kunde bli tydligare. Det finns inga riktlinjer kring vad som räknas som en mild, allvarlig respektive ödesdiger konsekvens väl? Jag önskar också mer hjälp kring vad ett lyckat, ett lyckat med konsekvens och ett helt misslyckat (där konsekvensen också drabbar, det kunde stå tydligare!) innebär.
Vad roligt! Jag har varit väldigt nöjd med hur det fungerar i praktiken, eftersom samma mekanik används till alla typer av handlingar och flytet har blivit trevligt när det bara är ett enda slag för att avgöra flera aspekter av konflikter.

Det kan mycket väl behöva förtydligas med mer konkreta exempel! Under “Komplikationer” finns det en bunt konkreta förslag för de olika nivåerna, men i praktiken blir det i dagsläget mycket upp till spelledaren att avgöra en lämplig konsekvens. Kanske behöver jag ge tydligare riktlinjer för att göra den bedömningen, så att det finns en konsekvens i konsekvenserna. :)

Ska helt klart lägga till “0 framgångar” som en punkt i listan! Plus lite fler exempel på vad de olika alternativen innebär. Tack!

Möller;n347135 said:
Och jag saknar ett gediget spelledarkapitel. Hur skapar man ett äventyr i Vindsjäl? Utmanar bandets sammanhållning, vindsjälarnas moral etc.?
Jag har ett ganska omfattande spelledarkapitel, som jag dock valde att inte ha med i speltestversionen. Mitt resonemang var att det var bättre att hålla häftet kort – och att det fungerar att tillämpa ganska standardmässiga tradd- och OSR-äventyr i spelet. Men kanske borde jag lägga till åtminstone något om det i nästa uppdatering.


Stort tack för att du tog dig tid att läsa och kommentera! Oerhört uppskattat!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
ceruleanfive;n347138 said:
Ett tag hade jag att man fick minusmodifikationer av åkommor, men i speltest upplevdes det som att mest blev stökigt att hålla reda på utan att det direkt tillförde något.
Mm. Svårt. Rena negativa modifikationer är nog inte så roligt. Men lite kött på benen kanske ändå är av intresse? Jag vet inte. Svårt när listan på åkommor är 'öppen' och alla regler för dem alltså måste vara allmänna. Men för mig känns det lite trist med ett ord skrivet på rollformuläret som man får, eller kanske bör,rollspela på men som inget mer i reglerna greppar tag i.

Esoteriska förmågor som blir starkare om spelaren ger en bananbeskrivning hur de passar till en åkomma, en möjlighet för SL att greppa tag i åkommor och försvåra för rollpersonerna (t.ex. via erfarenhetssystemet). Ja, något.

ceruleanfive;n347138 said:
Varje gång man blir utslagen ska man slå dödsslag – misslyckas man med två dödsslag är det tack och godnatt. Det finns en underrubrik för “Död” direkt under “Utslagen”, men jag kanske borde hänvisa till det också!
Det hade jag inte missat, men jag borde varit tydligare i mitt exempel och förklarat att jag förutsatte att rollpersonen klarade dödsslagen.

Att klara sitt dödsslag gör att man undviker döden och så småningom om vaknar från utslagen. Men det rensar inte bord åkommor på något vis, eller hur? Så i teorin kan man samla på sig 'oändliga' antal åkommor, eller i alla fall tvingas hanka sig fram med fler än 4 och riskera att bli utslagen vid första misslyckande, om man inte får tid nog att återhämta sig från sina åkommor. Det är kanske inte ett problem alls, men det var en liten egenhet i regelsystemet som jag noterade.


ceruleanfive;n347138 said:
Vad roligt! Jag har varit väldigt nöjd med hur det fungerar i praktiken, eftersom samma mekanik används till alla typer av handlingar och flytet har blivit trevligt när det bara är ett enda slag för att avgöra flera aspekter av konflikter.
Ett robust, allmänt hållet system för handlingsresolution är guld värt i ett tradspel. Och jävligt ovanligt. Nog inte enkelt att skriva, givet hur sällsynta de är.

ceruleanfive;n347138 said:
Det kan mycket väl behöva förtydligas med mer konkreta exempel! Under “Komplikationer” finns det en bunt konkreta förslag för de olika nivåerna, men i praktiken blir det i dagsläget mycket upp till spelledaren att avgöra en lämplig konsekvens. Kanske behöver jag ge tydligare riktlinjer för att göra den bedömningen, så att det finns en konsekvens i konsekvenserna. :)
Fan, jag snurrade ihop mig. Det fanns ju mycket riktigt en lista för varje typ av komplikation. Läste den tidigt och glömde bort den.

ceruleanfive;n347138 said:
Ska helt klart lägga till “0 framgångar” som en punkt i listan! Plus lite fler exempel på vad de olika alternativen innebär. Tack!
Gör det, ja! Uppdelningen i konsekvenser och misslyckanden är svår. Ibland är det ju tänkbart att man slår ett slag för att undvika en åkomma, t.ex. stå emot gift, hoppa undan en fälla, föra sig korrekt vid hövdingens hov, etc. Är de alltid risk 0 - dvs en enda framgång räcker för att undvika det negativa? Känns som ett pedagogiskt problem att risk 0 kan innebära att du blir skadad om du misslyckas ...
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,711
Location
Eskilstuna
Möller;n347149 said:
Mm. Svårt. Rena negativa modifikationer är nog inte så roligt. Men lite kött på benen kanske ändå är av intresse? Jag vet inte. Svårt när listan på åkommor är 'öppen' och alla regler för dem alltså måste vara allmänna. Men för mig känns det lite trist med ett ord skrivet på rollformuläret som man får, eller kanske bör,rollspela på men som inget mer i reglerna greppar tag i.

Esoteriska förmågor som blir starkare om spelaren ger en bananbeskrivning hur de passar till en åkomma, en möjlighet för SL att greppa tag i åkommor och försvåra för rollpersonerna (t.ex. via erfarenhetssystemet). Ja, något.
Jag ska helt klart klura på det. Jag håller med om att det är lite tandlöst att bara säga “Det här kan ni spela på om ni vill”. :)

Möller;n347149 said:
Det hade jag inte missat, men jag borde varit tydligare i mitt exempel och förklarat att jag förutsatte att rollpersonen klarade dödsslagen.

Att klara sitt dödsslag gör att man undviker döden och så småningom om vaknar från utslagen. Men det rensar inte bord åkommor på något vis, eller hur? Så i teorin kan man samla på sig 'oändliga' antal åkommor, eller i alla fall tvingas hanka sig fram med fler än 4 och riskera att bli utslagen vid första misslyckande, om man inte får tid nog att återhämta sig från sina åkommor. Det är kanske inte ett problem alls, men det var en liten egenhet i regelsystemet som jag noterade.
Jag försöker att emulera lite mer heroiska berättelser, så det är inget jag har upplevt som ett problem. Jag tänker att det finns incitament till att försöka bygga upp mer tålighet igen, så att man inte däckar vid första bästa motgång. Och sen kan det ju gå illa oberoende av dödsslagen – man kanske trillar ned i en avgrund, blir uppäten, brinner upp eller blir nådastötad av en illvillig motståndare. Jag har nog inte reflekterat kring att det är en egenhet tidigare – så jag uppskattar kommentaren – men min spontana känsla är att det inte ställer till problem.

Möller;n347149 said:
Gör det, ja! Uppdelningen i konsekvenser och misslyckanden är svår. Ibland är det ju tänkbart att man slår ett slag för att undvika en åkomma, t.ex. stå emot gift, hoppa undan en fälla, föra sig korrekt vid hövdingens hov, etc. Är de alltid risk 0 - dvs en enda framgång räcker för att undvika det negativa? Känns som ett pedagogiskt problem att risk 0 kan innebära att du blir skadad om du misslyckas ...
Det finns en regel för defensiva handlingar, som säger lyckad handling = avvärjd konsekvens, för handlingar där det enda målet är att undvika fara och dylikt.

Däremot kan den grejen fortfarande vara lite klurig! Det gäller ju just att skilja på misslyckad handling och konsekvens av handling – eftersom konsekvensen kan inträffa även när handlingar lyckas. Jag har skrivit lite om det tidigare nämnda spelledarkapitlet, men jag ska nog se över om det kan förtydligas hjälpsamt även i regeltexten.


Tack igen!
 
Top