Nekromanti Vindmagi

magikern

Veteran
Joined
15 Feb 2006
Messages
5
Kan någon förklara varför det är så jäkla svårt att syssla med småskalig vindmagi (alltså temporärt öka vindstyrkan inom ett mindre område) när jordbävningar, regn, vågor osv går att göras starka utan allt för mycket bekymmer.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Hur mycket öker vindstyrkan?
Det enda jag vet är att det "öker ett steg" i tabellen för segling.
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
Det är extrema volymer luft som måste flyttas på för att förändra vind i någon större mängd. En våg kräver helt enkelt inte lika mycket förflyttning över stora områden för att bli till.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Om jag inte minns fel så finns det väl nån virvelvindsbesvärjelse som städar undan lite?
Annars tycker jag man gott och väl kan lägga till en effekt i stil med luftslag, alltså att man skickar komprimerad luft mot någon. Ger förslagsvis Ob1T6 krosskada per filament.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Luft slag effekten låter bra.

skriver en egen effekt också.
Vindstöt.
Offret får slå 1T6 mot rörlighet per filament för att inte falla omkull. Man kan även knuffa fler offer. kräver 1 extra filament per person.

Man kan även räkna individuellt. Om man t.ex ska knuffa en person med 3T6 och en annan med 2T6 så krävs 5 filament.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Har funderat på om inte denna effekt borde kunna tillhöra ataxatropin också? Men då skulle den heta snubbla.

Tycker att en effekt borde kunna fås från flera olika aspekter, men med olika begränsningar beroende på aspekt.
T.ex. borde snubbla/vindstöt även fungera med biotropi fast då kräver den växtlighet medan ataxatropin enligt mig borde kräva att målet rör på sig.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
eller så kan man kolla in mina små lufttrycks magier. Dessa är dock antagligen ganska dåliga eftersom att jag inte ägde Magiboken då (det gör jag inte nu heller men jag lånar den för tillfället). Hoppas att magierna "håller", om inte: MODDA! :gremtongue:

Hoppas att det hjälper...

//Emil "Kanturi" Nises
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Tycker om magin i Sagan om drakens återkomst.
Där håller dom fast personer med flöden av hårt pressad luft så att personen int kan röra sig.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Där håller dom fast personer med flöden av hårt pressad luft så att personen int kan röra sig.

Kan du göra i eon med och används av drakar för det är toksvårt.
Det står i drakar boken. Man kombinerar kontrollera element(psykotropisk effekt) och luftharmoni.
 

Igamrion

Veteran
Joined
15 Nov 2004
Messages
1
Vilken räckvidd bör effekten då ha?
Jag menar, är effekten så pass mäktig att man ska blanda in ataxatropi för att förlänga räckvidden?
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Den bör ha avstånd i mitt tycke. Effekten är ett par snäpp mindre mäktig än Blixt i mitt tycke (trauma och smärta jämfört med att "bara" ramla omkull samt visst rustningsskydd kontra ett motståndsslag) så jag ser ingen anledning att ge den ytterligare en nackdel. Dessutom känns det ganska logiskt att man får en möjlighet till avstånd när man använder vind för att blåsa omkull något.
 
Top