Nekromanti Vilse i Shadowbrook Manor

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Först skulle vi spela brädspel, men en av de som skulle komma gjorde inte det, så vi var tre personer -- yours truly och två stycken som mestadels spelar Eon, och inte har petat så mycket på OSR-spel. Men de ville spela rollspel, så jag erbjöd mig (inte alls med några baktankar) att spelleda. Valde Shadowbrook Manor, because det är awesome. Vi kör dock med LotFP-regler, men det kvittar ju egentligen lika. Låt mig presentera huvudpersonerna i detta epos:
Mother Russia
Neutral Fighter
Cha 9, Con 12, Dex 15, Int 10, Str 13, Wis 7
Långsvärd, pilbåge, läderrustning, sköld, åsna och lite annat bös.

Gregor (Samsa?) the Cleric
Lawful Cleric
Cha 7, Con 14, Dex 11, Int 7, Wis 15
Stridshammare, sköld, läderrustning, åsna och lite annat bös.

Vad som följer är en tragisk (?) berättelse om vänskap, fiender och phat lootz. Kanske. Spoilervarning.

Våra vänner sitter på värdshuset Den Groteska Kusinen, en olycklig felstavning av cuisine och får höra talas om att Shadowbrook Manor har "kommit tillbaka" (jag tar mig lite lätta friheter, lär ni märka) från att ha varit borta väldigt länge. Tydligen har stället alltid varit hemsökt, vilket inte är så lätt att förklara då det har varit borta, men så är det i alla fall. Eftersom de är utfattiga så kanske det finns pengar att hämta där? Sagt och gjort, våra äventyrare beger sig utan några större förberedelser (de skaffar givetvis dagsransoner och liknande... och snor en ful klänning de kan "göra eldpilar" av, eftersom det går rykten om triffider i skogarna. De köper även den värsta fulspriten de kan hitta på värdshuset, för att "rengöra sår eller typ, bränna ner byn med."

Mentalt balanserade personer, det här.

Man kommer fram till stället utan större missöden, noterar den fula stengnomen men tänker inte mycket mer på det, går fram till dörren och knackar på. Den glider upp. Eftersom man ser ljuset av en eld från ett av rummen beger man sig dit, och när man precis tagit sig en titt hör man hasande bakom sig. En tjänsteflicke-zombie med dammvippa i högsta hugg kommer rusandes mot dem, men de är redo och efter en kort strid där Mother Russia får en knytnäve i ansiktet (och svarar in kind med ett långsvärd genom bröstkorgen) så ligger det en död zombie på golvet. Man lootar och rör sig vidare, efter att man beundrat karafferna med sprit (och annat?) i så rör man sig vidare. Man tittar in i biblioteket men beslutar sig för att inte gå in, man hittar ett förstoringsglas i ett av rummen och blir attackerad av en familiar i rummet bredvid. Man retirerar snabbt, då den verkar aggressiv och farlig (här väljer jag att den inte följer efter då den väntar på sin master, och de är bara två som utforskar stället. Lite snäll får man vara.)

De ser runorna ovanför en av dörrarna och väljer att inte gå in där, det verkar inte säkert.

Man hittar badrummet och tjänsteflickans rum och när man precis ska gå igenom hennes ägodelar attackerar zombie-butlern, som troligtvis har hört dem gå omkring utanför. Han visar sig dock vara ganska mesig och nedgörs väldigt snabbt. Mother Russia bestämmer sig för att bära hans fickur på rustningen. "Fashion!" deklarerar hon och rör sig vidare.

När de sedan precis har kommit till huvudrummet (med draken) så dyker det upp en magiker (de fick besök, en hårdrockare/ljudtekniker som var lite på lyset och aldrig spelat rollspel förr men som efter lite övertalning var med, en magiker skapades snabbt av/med honom:
Ári
Chaotic Magic-User
Cha 12, Con 5, Dex 8, Int 12, Str 12, Wis 11 (han valde att fortsätta med de attributen)
Floating Disc, Mending, Read Magic)

, och efter lite "vilka är ni?" och "vad gör du här?" och lite poserande och hot så inser man att det gör nog inte så mycket att samarbeta.

Den nu tre man starka gruppen bryter upp dörren -- efter att magikern översatt vad runorna sade -- och ser in i tomheten. Och så tänker Gregor "man kanske kan slänga in familiaren där?"

Sagt och gjort, de beger sig till rummet med familiaren, sätter en pil i den för att påkalla dess uppmärksamhet (och slår max skada, så den är fly förbannad). När den attackerar så glömmer de helt bort planen och går hårt åt dörrkarmen innan familiaren klyvs i två av magikern. Så kan det gå.

Quarterstaffen plockas ner och döps genast till "Death" (alla magiska vapen måste ha metal-namn, och magikern antog att den var magisk då den "hängde över en eldstad"). Gregor tar, motvilligt, upp ragnarock:en och man bestämmer sig för att dra sig ut och vila under natten -- gruppen har börjat ta lite mycket skada. Men inte förrän Gregor släpar ut en 6 fot hög harpa och ställt den bredvid åsnorna.

Tyvärr så bestämmer de sig för att, innan de slår läger, undersöka markerna runt omkring, och stöter på groundskeepern som ger både Gregor och Arí stryk (Arí hamnar på -2hp) innan han till slut dör. De återvänder till tältet som Mother Russia precis slagit upp.

Under natten attackeras Gregor av en vampyrfladdermus som snabbt nedgörs (med ett s.k. baseball-slag). När Mother Russia så står vakt inträffar det. En varulv. Striden är kort och våldsam, och det enda hon minns innan allt svartnar är att varulven precis slitit av henne ansiktet.

Innan hon märker att hon är på värdshuset Den Groteska Kusinen igen, tillsammans med magikern och prästen. (ragnarock påverkade hela gruppen, återigen för att jag säger så.)

Man väljer att avbryta för dagen där och återhämta sig från sina skador.

Det som är roligt är att hårdrockaren som dök upp först var motvillig till att testa, blev nyfiken, och efter vi avbrutit sade "det var kul, när spelar vi igen?" Så en win för rollspel, helt enkelt. Spelarna var iaf nöjda med det de hann göra (vi tog lite pauser, drack vin, snackade skit och liknande också, så det blev inte jättemycket spelande). Kort sagt, en lyckad kväll och de är sugna på att återvända. Fast först ska de hyra lite henchmen och sälja av sin loot. Såna grejer, ni vet.
 
Top