Nekromanti Villka vapen i framtiden?

Vätten

Veteran
Joined
19 Aug 2015
Messages
5
Hej, jag är ny här på nya rollspel.nu Jag håller på att göra ett rollspel som utspelar sig i framtiden. Men villka vapen tror ni kommer finnas i framtiden. Komentera gärna????
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det beror lite på hur lång tid in i framtiden.

Men håller man sig inom de närmaste hundra åren: Infanterister har vanliga krutvapen, som faktiskt är rimligt effektiva. Under de senaste trehundra åren har krutvapen nära nog optimerats till det perfekta vapnet. Orsaken till att vi inte har laservapen och annat skoj idag är att de helt enkelt inte ens kommer i närheten av att vara lika bra.

Det måste upp någon game changer – typ supereffektivt pansar som stoppar alla kulor och inte hindrar soldaten – för att något annat ska vara rimligt. Och risken är att det enda som händer är att man kontrar med häftigare ammunition, för som sagt var, krutvapen är nära nog det perfekta vapnet.

Däremot kommer ammunition utvecklas. Kulor kommer att ta efter vapenutvecklingen i artilleri och bli smart med målsökande och programmerbar ammunition, riktad sprängverkan, avståndsstyrd detonation och andra skoj funktioner.

Om batterier blir mer energieffektiva per kilogram än vad krut är så kan det hända att man slutar använda krut för att hiva kulor på fienden, och går över till railguns, elektromagnetiskt drivna projektilvapen. Men det stora om-et där är batterieffektiviteten. Kanske med grafen-batterier och supraledare kan göra att man kan lagra tillräckligt mycket elektrisk energi och ladda ur den tillräckligt snabbt, men det innebär andra problem.

En del nya vapensystem, såsom laser, kan komma att tas i bruk. Till en början för missilskydd, senare även skydd för artillerield. Däremot tar det nog en stund innan det blir ett vapen som direkt angriper fienden, utan det kommer till en början bli ett skyddsmedel. Det är tänkbart att de blir bärbara (se batterier ovan), men frågan är fortfarande om de blir mer effektiva än en projektil.

Men mycket av utvecklingen kommer att ske på andra ställen än vapnet som soldaten har i handen.

Den första stora trenden är att en stor del av krigföringen blir fjärrstyrd och smart. Flygande drönare får sällskap av markgående drönare, som till viss del ersätter eller kompletterar soldaten i fält.

Den andra trenden i krigföring är lågintensiva konflikter. För sådana kommer man inte behöva mer eldkraft, utan mer precis eldkraft (se målsökande kulor ovan) och icke-dödliga vapen. Eftersom fienden ofta är inblandad i civilbefolkningen, och effektiviteten mer beror på hur civilbefolkningen behandlas, så kommer vapnen gå mot målet att garanterat slå ut enbart fienden, utan kollateral skada. För att uppnå det måste man antingen sikta bättre så att inga civila skadas, eller använda vapen som inte skadar utan bara oskadliggör så att fienden kan tas levande. Här kommer man hitta mer exotiska vapen, såsom infraljud som skakar om inälvorna så att man spyr. Taservapen finns redan i bruk hos polis. Skumklisterkastare tittar man på idag. Batongpatroner blir en utveckling av gummikulor.

Den tredje trenden är information. Soldaten blir mer och mer uppkopplad så att befäl får en ögonblicklig helhetsvy över slagfältet och kan ge direkta order hela tiden. Sensorer blir mer och mer viktiga, exempelvis för att triangulera varifrån skott kommer. Vi har redan sett mörkerstridsmedel explodera under de senaste tjugo åren.

På samma sätt blir motmedel mer och mer viktigt. Vi talar stealth-teknik, cyberkrigföring, psykologiska operationer, vilseledande operationer etc. Allt det här finns redan och används redan. Är drönare och missiler uppkopplade så är de sårbara för cyber-angrepp. Samma sak gäller de där uppkopplade ledningsnätverken som nämns ovan. Riktade cyber-angrepp kan lamslå infrastruktur redan innan ett angrepp kommer. Det här är alltså information som vapen. Informationskrigföring och psykologisk krigföring kanske inte är vad du frågar efter, men det är onekligen ett mycket viktigt område i framtiden.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Tre frågor får du svara på.

Hur långt in i framtiden pratar vi? 100 år eller 1000 år?

Har spelet på realistisk teknik? Eller är det mer som starwars där man skiter i hur rimlig tekniken är så länge den har ett coolt namn.

Är det militära vapen du tänker på, eller sådana som används på gatan av gangsters, pundare och poliser?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,017
Location
Ludvika
Jag gillar i princip fyra olika koncept vad gäller "vapen i framtiden", och det beror lite på känslan man vill ha i världen:

1. Typ vanliga moderna vapen. Utvecklingen har skett inom andra områden och det är våra vanliga kulkastare som är normen. Revolvrar, hagelgevär, pistoler, k-pistar etc... Viss hightech i form av laservapen kan förekomma, men i så fall sällsynt och nästan uteslutande militärt. Firefly är typ så här, även fast det förekommer vaga antydningar om att vapnen är mer hightech än de ser ut, typ hylslös ammo eller nått sånt.

2. Hightech all the way. Strålvapen (eller laservapen, energivapen eller vad man nu vill kalla dem) är normen. Vanliga kulvapen förekommer liksom inte längre. Även närstridsvapen är extremt hightech (antingen ljussablar, eller mindre extrema vibrovapen, eller kanske elschocksvapen). Här snackar vi Star Wars. Blasters, ljussablar, vibrovapen.

3. Extrem hightech blandat med extrem lowtech. För mig innebär den här blandningen framför allt att alla skjutvapen är superfuturistiska (gärna laservapen), men att den vanligaste beväpningen är närstridsvapen som är lowtech (alltså vanliga svärd, knivar, klubbor och sånt). Tänk Conan med laserpistoler.

4 Extremt lowtech. Skjutvapen förekommer i princip inte alls, utan det är mest olika former av närstridsvapen som gäller. Passar bra ihop med någon form av hedeskultur som helt enkelt bestämt sig för att skjutvapen inte är socialt acceptabelt så till den grad att de försvunnit från sammhället. Eller att teknikutvecklingen typ gott förlorad av en eller annan anledning. Dune är inne och sniffar lite på det här, även om det förståss förekommer rätt hightechskjutvapen där. Normen tycks dock vara att man kör med knivar, vilket jag tycker är coolt. Och anledningen här verkar till stor del vara att de personliga skydden utvecklats så långt (energisköldar) att skjutvapen inte funkar nått vidare längre.

Det här är förståss inte de enda kombinationerna, men det är de kombinationer jag gillar bäst.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ska det vara "realistisk" SF eller mer "ballt"?

Realism:

I framtiden kommer du att träffa och oskadliggöra fienden om du hinner agera först. Allt kommer att handla om att upptäcka mål. Och datorer kommer göra det åt dig. Bäst dator vinner. 100% av gångerna.

Inte speciellt kul om man gillar strid i rollspel, så de måste i så fall handla mom andra saker, som maktkamp och intriger.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Jag har alltid gillar tanken på vapen baserade på ljud. Ljudet är så högt och skarpt så det knappt kan uppfattas av mänskliga öron men tryckvågen krossar allt i dess väg, från tegelväggar till lustiga soldater.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Hej arfert jag är även en av skaparna och vi hade tänkt oss rättså realistiskt ???? fast det ska inte vara att man vinner i strid enbart med hjälp av datorerna men jag gillar hur du tänker.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
964
Location
Uppsala
Vätten;n112393 said:
Lite orealistiskt. 2000år in i framtiden????
Så pass långt in i framtiden så kan du nog ha med vad du vill och dessutom så var det väl någon som sa typ "tillräcklig teknologi är oigenkänbar med magi". Tror inte det går att föreställa sig 2000 år av utveckling i samma takt som vi har nu.

Jag satt och tänkte på liknande någon gång och då fantiserade jag om att någon faktiskt uppfann det, magi.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,784
Location
Stockholm
Strålningsvapen som förstör hjärncellerna hos allt och alla förutom bäraren inom en stor radie.
Aggressiva nanorobotar som fortplantar sig i sina offer och vars mördarhastighet ökar exponentiellt med antalet individer de får smaska på.
Hjärnchipp-virus som slår ut hela samhällen.

2000 år in i framtiden lär vapen vara intelligenta och dödliga bortom vår vildaste fantasi.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Och mundo jag gillar också tanken på vapen baserade på ljud fast skulle det verkligen funkat i rymden ?
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Hej hej, välkommen till min lilla vapenaffär. Jag har det mesta, civilt och militärt. Eftersom du är kompis med Johhhny får du se mitt källarförråd. Vad är du ute efter? Starta en revolution? Spränga en bank? Jag har vad du behöver.

Thermooptik - fokuserar en mängd svagare gammastrålar i en punkt i målet, som exploderar innifrån. Ungefär som ett brännglas, fast i 3D. Inget att springa runt med under rocken utan används oftast i fasta positioner och på fordon. Det finns också varianter för snipers där två medhjälpare bär delar av vapnet. Kräver precision och är inget snabbskjutande vapen. Kroppspansar och husväggar skjuts lätt igenom utan åverkan.

Monofilamentpiska - som ett rakbladsvasst rep. Kan fällas ut och in ur handtaget. Eventuellt med en tyngd i änden. Öva med stålwire först, annars lär du skära av dina egna armar.

Neutrinoeffekten - en neutrino är en liten lätt oladdad partikel, om jag kommer ihåg lika liten som en elektron. Eftersom den saknar laddning passerar den lätt atomer. Militärerna har länge varit sugna på en bössa som inte stoppas av det nya mefitpansaret. Grejen är att man kommit på ett sätt att lägga på ett parvis motsatt spin på neutrinerna. Det får dem att kollapsa mot varandra när de avger massor av energi. Energin kommer från ett varnligt stenålders grafenblock. Effekten är spektakulär. Som att rita glödande vita streck i luften. Pistolen väljer själv rätt avstånd för effekten. Det håller i sig i det pistolen siktar på och 5 meter bakom.
 
Top