Vill spela ett PC-spel

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Sitter i ett litet dilemma. Som de flesta här säkert vet älskar jag cyberpunk, och det gäller även tv-spel. Ett av de bästa cyberpunkspelen jag spelat är Cloudpunk, spelade den på min Nintendo Switch och det var en alldeles fantastisk upplevelse!

Nu har jag fått reda på att det ska komma en uppföljare och jag blev helt eld och lågor! Trailern får det att verka som att detta är precis det cyberpunkspel jag alltid önskat mig!


Men nu till problemet. Det verkar som att detta spel endast kommer till PC. Den dator jag har hemma är en fallfärdig tingest jag köpte 2017 som var billig redan då, är rätt säker på att den idag inte ens skulle klara Tetris.

Jag vill alltså veta det absolut billigaste alternativet som skulle kunna lösa mitt problem. Att köpa en snordyr speldator känns ju meningslöst då jag vill bara spela ett spel. Har inte heller plats för en stor dator hemma. Har sett reklam för en handhållen mojäng som heter Valve Steam Deck. De verkar säljas begagnat för ca. 5000 kr. Skulle det kunna vara en lösning? Finns ännu billigare alternativ?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,112
Steam Deck är en lattjo liten pryl. Jag har haft den sen den släpptes, och uppgraderade nyligen till den nya versionen med OLED-skärm (LED i ursprungliga versionen).

Några tankar/svar om prylen i fråga:

  • 5000 begagnat är ett riktigt rövarpris. Den kostar 369 euro NY direkt från valve (via steam) för gamla versionen, och 469 euro för nya modellen. https://store.steampowered.com/steamdeck (jag sålde min gamla LED-version för 3000:-, vilket var lite kompispris men ändå rimligt givet vad jag sett andra liknande säljas för).
  • Alla modeller (nya, gamla) har samma hårdvara förutom skärmen och storleken på den interna hårddisken.
  • Steam Deck fungerar ofta (men inte alltid) bra med många (men inte alla) spel som finns att köpa via Steam.
  • Grejen är att den kör en verision av Linux, med en grej som heter "proton" vilket ger den möjligheten att köra de flesta windows-spel.
  • Den går att plugga in i en vanlig skärm med must + tangentbord och köra den som en "vanlig" dator (med en full desktop-miljö)
  • Det går att installera windows, om man vill. Men jag har hört att det är lite bökigt med drivare och kontroll via det inbyggda "handkontrolls"-interfacet
  • spana in https://www.protondb.com/ det är en stor databas över nästan alla steam spel, och där kan man se vilka spel som fungerar bra/ok/inte alls på en steam deck. Det är väldigt många som går fint att spela, men det finns undantag!
  • Steam har själva en "rating" på hur bra varje spel hos dem fungerar med en steam deck (grön/gul/röd).
  • Fråga gärna vidare om du har fler funderingar om en steam deck, eller vill att jag ska testa något specifikt spel eller så.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,112
En ytterligare not: du får ganska mycket hårdvara för pengarna med en steam deck, men förvänta dig kanske inte mirakel. Äldre/enklare spel kan du glatt köra i 60 FPS med extra allt i grafikväg. Nyare/tyngre spel kanske du kan få upp i 30-40 FPS, med vissa begränsningar i grafiken.

Cyberpunk 2077, exempelvis, tycks gå att köra i 40 FPS. God of war (det näst senaste, det som finns till PC) har jag kört med liknande prestanda med någon sorts medium/låg-inställningar på grafiken.

Cloudpunk som du nämner (det gamla spelet då, inte det kommande) verkar gå utmärkt bra att köra på steam deck, https://www.protondb.com/app/746850
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Datorn jag har är från 2013....den tuggar på. Låter när jag startar ett nytt spel på låga inställningar.....men det fungerar....

Så med rätt inställning kanske din 2017 kan klara det....det är nog billigast.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Steam Deck är en lattjo liten pryl. Jag har haft den sen den släpptes, och uppgraderade nyligen till den nya versionen med OLED-skärm (LED i ursprungliga versionen).

Några tankar/svar om prylen i fråga:

  • 5000 begagnat är ett riktigt rövarpris. Den kostar 369 euro NY direkt från valve (via steam) för gamla versionen, och 469 euro för nya modellen. https://store.steampowered.com/steamdeck (jag sålde min gamla LED-version för 3000:-, vilket var lite kompispris men ändå rimligt givet vad jag sett andra liknande säljas för).
  • Alla modeller (nya, gamla) har samma hårdvara förutom skärmen och storleken på den interna hårddisken.
  • Steam Deck fungerar ofta (men inte alltid) bra med många (men inte alla) spel som finns att köpa via Steam.
  • Grejen är att den kör en verision av Linux, med en grej som heter "proton" vilket ger den möjligheten att köra de flesta windows-spel.
  • Den går att plugga in i en vanlig skärm med must + tangentbord och köra den som en "vanlig" dator (med en full desktop-miljö)
  • Det går att installera windows, om man vill. Men jag har hört att det är lite bökigt med drivare och kontroll via det inbyggda "handkontrolls"-interfacet
  • spana in https://www.protondb.com/ det är en stor databas över nästan alla steam spel, och där kan man se vilka spel som fungerar bra/ok/inte alls på en steam deck. Det är väldigt många som går fint att spela, men det finns undantag!
  • Steam har själva en "rating" på hur bra varje spel hos dem fungerar med en steam deck (grön/gul/röd).
  • Fråga gärna vidare om du har fler funderingar om en steam deck, eller vill att jag ska testa något specifikt spel eller så.
Ah det låter ju onekligen riktigt bra! Typ precis vad jag behöver! Går den att plugga till tv’n också?
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Nej, du får inte ge så här bra tips! Jag har inte råd med ny dator heller men det där verkar ju vara min kopp kaffe. Får väl avvakta om det kommer till PS5 i framtiden….

Men om spelet dyker upp på såna spel-streamingtjänster kanske en prenumeration på Geforce Now under några månader kan vara värt det?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,112
Ah det låter ju onekligen riktigt bra! Typ precis vad jag behöver! Går den att plugga till tv’n också?
Ja. I princip är det en liten dator med USB-C som interface (förutom den inbyggda skärmen och kontrollerna).

Om du skaffar en USB-C docka så kan du koppla in den till hdmi/usb A-prylar (möss, tangentbord) eller vad du vill. Jag har kört min rakt av i setupen hemma där jag normalt sett kopplar in min arbetsdator. Fungerar helt smärtfritt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,112
Det beror såklart på hur gammal din tv är, men så länge den kan bete sig som en skärm via exv hdmi så är det noll problem. Du behöver såklart fundera över extra kontroller då (trådlöst tangentbord/mus, extra handkontroll etc)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Datorn jag har är från 2013....den tuggar på. Låter när jag startar ett nytt spel på låga inställningar.....men det fungerar....

Så med rätt inställning kanske din 2017 kan klara det....det är nog billigast.
Just min dator är så seg att den har problem med att öppna webbläsaren. En flod av felmeddelanden kommer upp varje gång man startar den. Så tror den går på konstgjord andning 😄
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Vart skulle ni säga är bästa stället för att få tag i en Steam Deck för ett bra pris?
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
219
Location
Ronneby
Ett budgetalternativ är att blåsa din pc och installera exempelvis Ubuntu på den. Och köra Steam där.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Ett budgetalternativ är att blåsa din pc och installera exempelvis Ubuntu på den. Och köra Steam där.
Jag vet varken vad ”blåsa pc” eller ”ubuntu” är tyvärr 🙂
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Ett gratis alternativ är att gå till
Start
Kontrollpanelen
System
Och sedan skriva ner

Processornamn
Mängd minne
Grafikkorts namn och nummer


Om vi får reda på detta...kan vi med säkerhet säga att det är hårdvarubrist (dvs du måste köpa nytt)

Om det visar sig att det inte är hårdvaran....så kan det vara en ide att titta på mjukvaran.
 
Top