Nekromanti Vill ha tips på skräckstämning

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Hej!

Inom en snar framtid kommer jag att spelleda ett äventyr till Eon som skall innefatta en del skräck. Jag känner mig inte helt handfallen för uppgiften, såklart, men skulle gärna se vad ni har för SL-tips på skräck.

Äventyret är alltså i en medeltida setting och utspelar sig till stor del ute i skogen.

Det är inte rent "konkreta" (är det rätt uttryckt?) tips jag vill ha, som t.ex. en vandöd fågelskrämma, utan mer tips på uppbyggande/förmedling av stämningen.

Fenix hade lite skräcktema i ett par nummer, men de är slut och gick inte att beställa hem. Men om någon har dem hemma vill jag gärna veta lite vad Fenix hade för tips.

Vad har ni för egna erfarenheter av skräck i rollspel? Kan det bli bra? Eller är det något som är dömt att misslyckas?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har aldrig gett mig in på att spelleda skräck. Inte än. Av samma anledning som den här tråden skapas. Jag vet inte riktigt hur man ska bygga upp stämningen. Därav står mitt Call Of Cthulhu hittills ospelat i hyllan. Ja, jag har inte kommit mig för att orka plugga in det helt och fullt heller.

En sak jag dock tror är viktig är att precis som i bra skräckfilm inte ge bort det här skräckelementet. Det vill säga, så fort man får se skräckelementet/monstret/whateva' i sin helhet så försvinner den där mystiska, nervpirrande grejen. Man ska höra, man ska märka, man ska skymta... Men man ska inte få se det helt och hållet, man ska aldrig riktigt kunna greppa det här till fullo. Möjligen i "slutstriden", inför lösningen, först då kan man få se fenomenet inför den sista kampen. Det känns rimligt, då hamnar ju fokus på lösningen dessutom. Men kort och gott, innan det, så gäller det nog att ständigt försöka hålla skräckfenomenet lagom främmande.

Det är precis som det här med konstiga ljud om nätterna eller framför allt mörker. Man blir mer osäker och rädd så fort det är mörkt. Det beror på att vi människor till största delen identifierar saker och ting med våra ögon. När vi plötsligt inte kan se blir vi osäkra, uppskrämda osv. Det är samma sak med skräckfenomen, kan vi inte riktigt identifiera dem så blir de mer skrämmande/mystiska för oss.

... Bra exempel på detta om man nu ska snacka monsterstilen eller vad det nu kan kallas är Jason Voorhees. Med masken är han klart mer mystisk och otäck än utan. Utan mask är han mer ett skrattretande fult missfoster än någonting annat. Att vi inte kan se vem det är bakom masken triggar oss av samma anledning som när det är mörk: det okända skrämmer oss. Samma sak är det med Michael Myers i Halloween-filmerna. I Blairwitch, som dock enligt mig är allmänt dålig film även om skräckfenomenet sköts ganska väl, så har man ju valt att inte visa "monstret" överhuvudtaget.

Nå, nu kanske jag inte gett så mycket mer än en självklarhet. Jag tycker dock att det här är väldigt viktigt. Får man se hur trolleritricket går till så är det inte fascinerande längre. Samma princip här. Detta gäller förövrigt inte bara film. Det gäller hela skräckgenren i sig. Ta även böcker. Till exempel HP Lovecraft eftersom jag nu nämnt Call Of Cthulhu. När man läser hans noveller och berättelser ger han aldrig bort vad det är som ligger bakom, vad det egentligen är som sker och hur det ser ut förrän i absoluta slutskedet. Och ibland inte alls. Skräck är precis som deckare. Som tittare eller läsare vill man hållas på sträckbänken, man vill fundera, man vill skrämmas och man vill överraskas. Där ligger nyckeln tror jag. Ja, att överraskas.

... Fan, jag har inte skrivit om det så här utförligt förut. Jag tror faktiskt att jag, i alla fall för egen del, kanske har kommit till insikt med hur jag bör försöka spelleda skräck i framtiden.

... :gremsmile:

Kan lägga till ett mer målande exempel på vad det är jag menar att man bör sträva efter (vad jag personligen tror i alla fall). Om du ska stoppa ned handen i en burk och den är genomskinlig och du ser en massa äckliga prylar i den, ja då blir det bara äckligt. Motbjudande. Men om burken däremot vore sådan att man inte kunde se innehållet så skulle det pirra mer att stoppa ned handen i den burken än i den som man kan se innehållet i.

... Detta gäller det dock sedan att översätta till rollspel. Fast det handlar nog bara - kan jag tro - om att hitta balansen mellan det man får ge bort och de man inte får ge bort till spelarna.

... Förövrigt, kolla in Hitchcocks Psycho, läs Lovecraft och Poe och försök sätta fingret på vad som gör att deras berättelser fascinerar en och driver läsaren vidare att vilja läsa mer. Jag själv vill i alla fall benämna dessa herrar som skräckmästare som kan det där med att binda sina tittare/läsare. Jag gillar dem själv skarpt, speciellt Poe.

Det är inte rent "konkreta" (är det rätt uttryckt?) tips jag vill ha, som t.ex. en vandöd fågelskrämma, utan mer tips på uppbyggande/förmedling av stämningen.
Mycket ligger, kan jag tänka mig - ja som du kan märka hittills spekulerar jag mest - i spelledarens språk. Jag tror att skräck bygger på att vara målande men diffus. Nyckelord är nog också bra. Att du ser till att använda ord som ofta förknippas med skräckberättande: Iakttagen, Uttittad, Stirra, Ensam, Enslig, Kall, Tom, Dunkel, Mörk, Rutten, Stank, Knarra, Gnissla osv.
Han talade mycket om stämningsord förr. Nu minns jag inte exakt hur det skulle fungera men det handlade om ett parti utvalda, målande ord. En lista av ord som återkom.

Jag tror också att man ska bygga mycket på ljud ingame. Att tala om för spelare att deras rollpersoner, speciellt vid tillfällen då någon rollperson är ensam och extra sårbar, att denne hör ljud dock utan att se eller hitta någon källa till dem.

Överraskningsmoment och känslan av sårbarhet...


((Ifall någon undrar vad i helvete jag håller på med vad det gäller de forna inläggen här så ber jag om ursäkt. Jag hade innan delat upp detta i tre inlägg, dvs jag gjorde ett nytt för varje gång jag kom på något nytt. Det kändes dock i slutändan lite onödigt så jag lade ihop allt till ett istället och tog bort de förra. Kort och gott, allt är samlat i ett och samma inlägg nu.))
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,907
Spooky_Tooth said:
Hej!

Inom en snar framtid kommer jag att spelleda ett äventyr till Eon som skall innefatta en del skräck. Jag känner mig inte helt handfallen för uppgiften, såklart, men skulle gärna se vad ni har för SL-tips på skräck.

Äventyret är alltså i en medeltida setting och utspelar sig till stor del ute i skogen.

Det är inte rent "konkreta" (är det rätt uttryckt?) tips jag vill ha, som t.ex. en vandöd fågelskrämma, utan mer tips på uppbyggande/förmedling av stämningen.

Fenix hade lite skräcktema i ett par nummer, men de är slut och gick inte att beställa hem. Men om någon har dem hemma vill jag gärna veta lite vad Fenix hade för tips.

Vad har ni för egna erfarenheter av skräck i rollspel? Kan det bli bra? Eller är det något som är dömt att misslyckas?
Tjenare

Det har diskuterats rätt ofta på forumet, så det finns många gamla visdomar att ta del av, kolla t.ex igenom den här tråden.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vitulv said:
Spooky_Tooth said:
Hej!

Inom en snar framtid kommer jag att spelleda ett äventyr till Eon som skall innefatta en del skräck. Jag känner mig inte helt handfallen för uppgiften, såklart, men skulle gärna se vad ni har för SL-tips på skräck.

Äventyret är alltså i en medeltida setting och utspelar sig till stor del ute i skogen.

Det är inte rent "konkreta" (är det rätt uttryckt?) tips jag vill ha, som t.ex. en vandöd fågelskrämma, utan mer tips på uppbyggande/förmedling av stämningen.

Fenix hade lite skräcktema i ett par nummer, men de är slut och gick inte att beställa hem. Men om någon har dem hemma vill jag gärna veta lite vad Fenix hade för tips.

Vad har ni för egna erfarenheter av skräck i rollspel? Kan det bli bra? Eller är det något som är dömt att misslyckas?
Tjenare

Det har diskuterats rätt ofta på forumet, så det finns många gamla visdomar att ta del av, kolla t.ex igenom den här tråden.
Najs! Sådana här trådpuffar behövs verkligen. Finns ju rent guld i gömmorna som man inte känner till. Super, den här tackar jag hjärtligt för.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Finns ett arkiverat forum vid namn skräckrollspel. Sök igenom där, speciellt efter det Rising har skrivit där.
Annars kanske Rising har lust att kommentera ditt inlägg rent ut i ett nytt spännande inlägg :gremsmile:



/Poseur kommer följa tråden
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Aha.
Det var ju inte så klurigt. Hittade exempelvis

denna tråd

Just följande råd av denne Rising var mycket bra och tänkvärt:
"Den uppenbara vägen är aldrig läskig, tvärtom är det den tryggaste vägen som finns. Som spelare känner man det som om man gör rätt; man gör ju så som spelledaren förväntar sig. Bra skräckäventyr ger spelarna många saker att göra och många val att välja bland, men låter sedan dem själva få välja vilka trådar de vill spinna vidare på och vilka alternativ de vill ta. Ty genom möjligheter följer osäkerhet".

Och Solvebring, mycket bra skrivet! Du satte huvudet på spiken och lyckades sammanfatta mina egna tankar. Jo, jag är bekant med verken du nämnde, och de kommer nog bli bra inspiration!

Goa svar, gûbbar, jag är mycket nöjd!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,374
Om du orkar läsa mer är det här en bra tråd med generella skräcktips - utifrån frågan om vilka situationer som är läskiga. Som vanligt är det Rising som kan det är med skräckstämning.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Rising är, som du vet, en riktig hejare på att skriva bra trådar om skräckrollspel. Han har presterat mycket tankvärda trådar där igenom tiden.

Jag har haft mycket användning av hans tankar i mitt eget spelledande genom åren, vilket sedan utvecklats med många fler inspirationskällor. Boken Visioner och fantasier kan förhandsköpas från Mindless Gaming och innehåller många tips om just hur man spelleder skräck. Det är visserligen till Bortom: Lögnens slöja, men går att använda till andra rollspel utan problem.

Ett par viktiga saker att tänka på när man spelleder skräck är att det är en upplevelse som alla måste vara med på. Spelarna kommer inte bli rädda om de inte vill bli rädda. Så det mest grundläggande tipset är: se till att spelarna vill bli rädda och hjälper till att skapa känsla.

Spelarna ska aldrig tänka "Tänk om det är någon som smyger omkring därute". Istället ska de bidra till stämningen genom att säga "Killar, hörde ni ljudet? Jag tror det finns någon ute i mörkret...". Som SL får man försöka ge förutsättningar så att spelarna också kan skrämma upp sig själva. Det är min erfarenhet att de har blivit de mest minnesvärda upplevelserna.

En annan sak som man också bör tänka på är att hålla antagonisten (skräckkällan) okänd under lång tid - med okänd inte nödvändigtvis att karaktärerna inte upplever den, utan snarare att karaktärerna inte känner till några svagheter eller dess ursprung alls i början. I samma stund som de känner till bakgrunden och styrkor/svagheter hos monstren börjar skräckkänslan avta eftersom spelarna då känner att deras karaktärer får kontroll över situationen. Det är någonting som de inte bör känna i en skräcksituation. Kontroll = dåligt, brist på kontroll = bra.

Lycka till med skräckäventyret!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Meh. Jag vill verkligen verkligen diskutera skräckrollspel, men nu har ju folk redan länkat till inlägg jag skrivit som tar upp de mesta av de saker som jag annars skulle ha tipsat om.

Hmm... Nå, om du har några mer specifika funderingar kring just ditt äventyr så skulle jag gärna se att du postade dem, för jag ger gärna tips och idéer - men just nu känns det som att det finns en risk att jag skulle skriva samma saker som du redan läst ifrån mig.
 
Top