Nekromanti Vill du vara ett monster i min kampanj?

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
God45 har skapat en massa spännande gudar, skurkar och liknande som vi har fått namnge eller inspirerat.
Nu tänker jag göra samma sak, fast med monster (stattade för OSR). Alla monster kommer vara unika(om inte random =! random).

Så om du vill bli ett monster så behöver du bara posta här med följande info:

Antal grund HD ditt monster har (Hit dice, dvs antalet tärningar i HP monstret har, det är lite som levels för monstret.).
Eventuellt kan du komma med ett ord som borde ingå i monstret namn, det kan tex vara en plats, något slags adjektiv eller liknande.


Alla stats kommer anta att AC blir bättre ju högre den är och att en människa utan rustning har AC 12 och rör sig 30 fot i en stridsrunda på 6 sekunder.
Om skatter står med antar det att grundvalutan är i silver och att 1 silver = 1 xp.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
chrull said:
Så om du vill bli ett monster så behöver du bara posta här med följande info:

Antal grund HD ditt monster har (Hit dice, dvs antalet tärningar i HP monstret har, det är lite som levels för monstret.).
Eventuellt kan du komma med ett ord som borde ingå i monstret namn, det kan tex vara en plats, något slags adjektiv eller liknande.
Jag är gärna ett monster... Men jag skulle behöva veta lite skalan får "grund HD". Vad är högt/lågt?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
krank said:
chrull said:
Så om du vill bli ett monster så behöver du bara posta här med följande info:

Antal grund HD ditt monster har (Hit dice, dvs antalet tärningar i HP monstret har, det är lite som levels för monstret.).
Eventuellt kan du komma med ett ord som borde ingå i monstret namn, det kan tex vara en plats, något slags adjektiv eller liknande.
Jag är gärna ett monster... Men jag skulle behöva veta lite skalan får "grund HD". Vad är högt/lågt?
De funkar som levels. 1HD betyder att det är ett monster med 1D8 HP och det betyder att ett gäng Level1-rollpersoner borde klara av det ganska lätt.
Ju mer HD, ju större är chansen för specialförmågor.

Jag skrev dock "grund HD" eftersom metoden jag använder kanske kommer justera antal HD lite beroende på storlek och liknande.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Grund HD: 6, lite lagom så det kan användas till mkt.
"Korp-" som prefix eller "-korpen" som suffix ska vara med.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank said:
chrull said:
Så om du vill bli ett monster så behöver du bara posta här med följande info:

Antal grund HD ditt monster har (Hit dice, dvs antalet tärningar i HP monstret har, det är lite som levels för monstret.).
Eventuellt kan du komma med ett ord som borde ingå i monstret namn, det kan tex vara en plats, något slags adjektiv eller liknande.
Jag är gärna ett monster... Men jag skulle behöva veta lite skalan får "grund HD". Vad är högt/lågt?
Om det är OSR blir det något i stil med goblin 1/2 HD, orc 1 HD, gnoll, 2 HD, bugbear 3 HD, o.s.v...

Edit: f*n för att skriva inlägg från telefon. :gremtongue:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
chrull said:
De funkar som levels. 1HD betyder att det är ett monster med 1D8 HP och det betyder att ett gäng Level1-rollpersoner borde klara av det ganska lätt.
Ju mer HD, ju större är chansen för specialförmågor.
Okej, jag är rädd att jag inte riktigt har förkunskaperna... Jag vet inte vad som är högt/lågt vad gäller levels heller, riktigt.

Så... Jag är gärna ett monster. Med... 5HD? Är det ett okej HD-värde-grunkimojj?

//Krank, aldrig känt sig så obildad =)
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
krank said:
Så... Jag är gärna ett monster. Med... 5HD? Är det ett okej HD-värde-grunkimojj?
Det är (I ADD) i nivå med t.ex en varulv eller Owlbear. Så ett relativt tufft monster, men som kan dyka upp i grupp ibland.
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
chrull said:
1HD betyder att det är ett monster med 1D8 HP och det betyder att ett gäng Level1-rollpersoner borde klara av det ganska lätt.
You'd think so! Min spelgrupp gör allt för att bevisa motsatsen.

Jag är gärna ett HD2-monster!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
krank said:
Så... Jag är gärna ett monster. Med... 5HD? Är det ett okej HD-värde-grunkimojj?
5 är skitbra, det skulle jag ha valt också. :gremsmile:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Korpen said:
Grund HD: 6, lite lagom så det kan användas till mkt.
"Korp-" som prefix eller "-korpen" som suffix ska vara med.
Det blev visst lite galet när jag crittade på tabellen för storlek...

Korpsalavidundret
Det sägs att man i bergen utanför Korpsala bara går säker om man redan är förbannad. För 50 år sedan blev nämligen Korpforsen plötsligt till en liten bäck och man upptäckte att något hade byggt en väldig damm upp i bergen. Alla försök att riva dammen för att få tillbaka lite av det tidigare så fantastiska fiske har bara lett till katastrof, ett osynligt vidunder vakar nämligen däruppe. Som tur var lämnar det efter sig ett spår av blött slem överallt den går och så länge man inte rör sig för nära dammen är den inte omöjlig att undvika.

18HD, AC 15, Movement 60, Attack: 2d10 dmg (Horn), Saves F18, Movement 60', Morale 9, Size: Godzilla.
Special Abilities:
Invisibility - Korpsalavidundret är i sin naturliga form osynlig och kan attackera utan att det försvinner. Endast magi som på något sätt gör osynliga saker synliga kan lösa detta. Om någon skulle se dess naturliga form så är det en korsning av en Bäver och en Korp, med ett väldigt horn i pannan och ögonen i utstickande stjälkar. Om någon gör detta, se Heat Metal nedan.
Level Drain, Ray - Korpsalavidundret kan skjuta en stråle från sitt vänstra öga som sänker målets level med 1 per gång.
Trapping Barrier, Ray - Med sitt högra öga kan vidundret skjuta en stråle på marken som får rötter och annan växtlighet att växa och håller fast alla i närheten (90x90 fot). Save vs Petrify för att undvika att bli fasthållen.
Heat Metal - om någon skulle se Korpvidundrets sanna form så värms alla metallföremål personen bär på upp under 4 rundor. Första rundan börjar de bara bli varma, nästa runda kommer de orsaka 1d6 i skada, tredje rundan 1d8, fjärde 1d10. Efter det kyls metallen ned igen så länge som man inte längre ser vidundret.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
krank said:
chrull said:
De funkar som levels. 1HD betyder att det är ett monster med 1D8 HP och det betyder att ett gäng Level1-rollpersoner borde klara av det ganska lätt.
Ju mer HD, ju större är chansen för specialförmågor.
Okej, jag är rädd att jag inte riktigt har förkunskaperna... Jag vet inte vad som är högt/lågt vad gäller levels heller, riktigt.

Så... Jag är gärna ett monster. Med... 5HD? Är det ett okej HD-värde-grunkimojj?

//Krank, aldrig känt sig så obildad =)
Fågelpesten från Näset
HD5, AC 13, Movement 40' (jumping), Attack 1d6 (Bite) + infection, Morale 11, Size M, Special Ability: Odor, suprises only on 1 in 6.
Fågelpesten från Näset är en stinkande, fyrbent Hackspett 5 fot hög. Dess vingar är små och underutvecklade och attackerar genom hoppa vilt omkring sig, till synas attackerandes slumpmässiga motståndare varje runda. Anledningen är givetvis att den vill sprida sin infektion, alla som tar skada motsvarande hälften av sin maximala HP behöver nämligen lyckas med ett Save vs Poison för att inte dö efter 1d3 dagar i svåra smärtor när den parasit som Fågelpesten överför utvecklas och tar över kroppen och förvandlar den till ett nytt monster.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Robban said:
chrull said:
1HD betyder att det är ett monster med 1D8 HP och det betyder att ett gäng Level1-rollpersoner borde klara av det ganska lätt.
You'd think so! Min spelgrupp gör allt för att bevisa motsatsen.

Jag är gärna ett HD2-monster!
Azaz
3HD, AC 14, Movement 40' (wall climbing), 2 Attacks 1d6 dmg (Bite), 1d6 dmg (acid spit), Saves F3, Morale 8, Size Large.
Ingen vet om det är ett experiment som gått fel, eller bara en mindre demon från något krälande helvete eller bara ytterligare ett monster någon dumdristig magiker dragit skrikandes genom en portal för att senare misslyckats med att kontrollera men Azaz är namnet lokalbefolkningen har givit detta krypande och krälande insektsbest. Azaz ser ut som en tillplattad fluga med 12 ben, den mäter 12 fot mellan framben och bakben men är endast 5 tum hög. Den kan utan hinder klättra på väggar och i tak, och den gillar att ta sig upp längs husväggar och pressa sig in genom öppna fönster på natten och äta upp folk i deras sängar.
Blir den hotad kommer den försöka ta sig upp på tak och väggar och attackera med sitt frätande spott tills den antingen har mer as att äta av, eller tills den har möjlighet att fly.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anth said:
5 HD, sjukdomsalstrande
Hornormen
5HD, AC16, 3 Attacks: Bite 1d6+disease, Horn 2d6, Tailbash 1d6, Saves F5, Movement 40' (wall climbing), Morale 6, Size Medium
Hornormen är en stor orm med ett horn i pannan och med sugkoppar på sin mage. Den lever i en stor grotta där den har för vana att ligga lindad runt en stalaktit i väntan på att ett lämpligt byte ska röra sig i närheten. Den attackerar tre gånger varje runda, och varje attack riktas mot slumpvis mål. Den stackare som blir biten och misslyckats med ett Save vs Poison kommer drabbas av en samling sjukdomar som frodas i munnen på Hornormen och kommer sakta sjukna in för att dö i svåra smärtor efter 2d10 dagar.
 
Top