Vill du se vad som finns under huven?

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag har märkt att med bilar/motorcyklar så finns det två sorters människor:

* De, som jag, som är väldigt intresserade av vad som finns under huven och blir imponerade av ingenjörskonsten i maskinen.

* De som inte tycker om att se vad som är under skalet. Det förstör liksom deras känsla av deras eleganta skinande fordon att se en oestetisk metallklump full av olja och annan smuts.

Jag tror inte att det är något fundamentalt i våra hjärnor, för jag umgås mycket med folk inom vården, och där är min ståndpunkt den motsatta. Ytan på folk är bra, men insidan slipper jag helst se.

Men, jag tror man ser samma sak inom rollspelen. En del älskar att gräva ner sig i mekanismer, böcker, regler, listor, stats osv, medan andra helst inte vill se det alls, utan föredrar att någon annan sköter de praktiska bitarna åt dem så att de kan fokusera på upplevelsen.

Så, var står ni? Är ni under huven eller njuter ni av kromet?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Så, var står ni? Är ni under huven eller njuter ni av kromet?
Jag är ju på sätt och vis båda på en gång. Läser väldigt gärna regler, grottar ned mig i dem, sitter och rullar rollpersoner, etc. Men i spel vill jag inte se reglerna. Närmast kanske det blir som att ha en gammal sportbil som evigt renoveringsprojekt i garaget, men sen köra en fräsch modern bil som jag inte behöver göra något med när jag väl skall ut och åka.

Speldesign och system intresserar mig på flera olika plan, inte minst som inspiration för egna projekt. Men runt bordet vill jag att motorn puttrar på utan handpåläggning och utan att jag måste kika i manualen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag är definitivt en sådan som njuter av kromet . Jag skulle helst aldrig ens öppna huven om jag slapp.

För att spinna vidare på bilgrejen som hen ovanför mig är inne på . Jag vill inte ha en Mustang ifrån 1965 utan jag vill ha en Mustang ifrån 2021 som bara är att tuta och köra med så lite meckande och tweakande som möjligt
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,581
Location
Göteborg
Jag är nog lite som entomophobiac med tillägget att det totalt beror på vilket spel det är. Jag är helt ointresserad av Powered by the Apocalypse system men kan imponeras nåt oerhört om någon i ett osr-spel hittar på en tjusig användning för en Usage Die.

Jag är nog estet through and through, jag uppskattar snygga lösningar och sexiga regler långt mer än funktionalitet egentligen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
En del älskar att gräva ner sig i mekanismer, böcker, regler, listor, stats osv, medan andra helst inte vill se det alls, utan föredrar att någon annan sköter de praktiska bitarna åt dem så att de kan fokusera på upplevelsen.

Så, var står ni? Är ni under huven eller njuter ni av kromet?
Svårt att placera sig på den skalan. Jag vill absolut att reglerna ska vara tydliga och synliga och jag vill interagera med dem direkt. Jag vill inte att någon annan ska sköta mekaniken. Men jag avskyr att gräva ner mig i mekanismer, regler, listor, stats, osv. Så, "Ingetdera", är väl mitt svar.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag vill kolla under huven på rollspelen. Jag vill inte meka med motorn när jag kör, och jag vill inte meka med regelsystemet när jag spelar. Men däremellan så kollar jag gärna närmare på spelet och funderar på hur det fungerar och skulle kunna "förbättras".
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Om vi talar spel så är jag definitivt intresserad av vad som finns under huven. Det sagt så är jag inte (längre) överdrivet road av att tweaka och hålla på. Helst av allt vill jag att det ska funka bra utan att jag känner att jag vill in och peta. Det ska bara vara att tuta och köra direkt ur boxen.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Jag är akut ointresserad av fordon.

Vad gäller rollspel är jag dock definitivt en "under huven"-person, to a fault. Jag har inga som helst problem med att gå meta under spelmötet och kommentera, på Dan Harmonskt vis, på det underliggande maskineriet. Tycker nästan det blir intressantare så, om man inte tar "illusionen" på så stort allvar. Jag har svårt att vibba in på den vanligt förekommande uppfattningen att varje form av metaperspektiv under spelet bryter inlevelsen. Inlevelse har för mig inte så mycket att göra med upprättandet av en illusion, utan med ett intresse för de fiktiva händelseförloppen som sådana, vare sig deras fiktiva natur är transparent eller inte.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Inte intreserad av att ändra. Det skall bara fungera. Problemet är ju när man märker att ytan inte stämmer med vad det under huven levererar. Naturligtvis vill jag ha snygg yta, men funktion är betydligt viktigare. Har inga problem med att hantera det under ytan själv.*.

I vissa fall är diskrepensen så stor att systemet är oanvändbart. Det är som att man har en bil med snygg yta, och stolar som ser bekväma ut, men visar sig att de inte alls är bekväma, man inte når reglagen ordentligt som förare och motorn är en traktormotor som behöver vevas igång och som inte har kraft nog att köra bilen i mer än krypfart samtidigt som den väsnas och sprider ett svart moln av avgaser efter sig.


*Edit (det gäller rollspelsregler. Gäller det bilar så lämnar jag in till verkstad för allt som är mer avancerat än att byta torkarblad och fylla på väskor som kylväska/spolarvätska/olja. Likadant jag lämnar in på verkstad för däckbyte, vilket jag kan fixa själv, men vill inte. Betalar hellre någon annan för jobbet då jag har vare sig vettiga verktyg eller plats för att göra det.)
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag läser och funderar gärna på regler mellan spelmöten. Under spelmöten vill jag främst att reglerna ska bidra till en bra spelupplevelse. Undantaget är speltest där analys av reglerna är syftet. Lättspelade och stabila men inte superminimalistiska regler är det som brukar tilltala mig mest.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Jag är mitt emellan. Jag är inte så förtjust i att nörda ner mig i customdelar, specar och nördiga detaljer. Men jag vill ha koll på vad som finns där under och hur det funkar i stort. Jag vill själv kunna byta enklare saker och underhålla vätskor, filter, batterier och vindrutetorkare hjälpligt. Jag vill också kunna göra en rätt ok bedömning av vad det kan vara om det börjar gå dåligt. Men låter gärna verkstan sköta riktiga reparationer.

För både bil och spel.

//EvilSpook
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Både och som många andra, men med en viss slagsida åt det ytliga. Regler ska helst bara funka men gör de inte det kan det fortfarande vara kul att fila på lösningar - bara inte det händer hela tiden. (Sen är jag ganska starkt lagd åt uppfattningen att samsyn i spelgruppen är ett värde i sig - så länge alla andra är nöjda med systemet och regeldiskussioner inte är något som tar upp tid på spelmöten kan jag ha stor tolerans för regler som ligger ganska långt från min personliga smak.)
 
Last edited:

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Både och som många andra, men med en viss slagsida åt det ytliga. Regler ska helst bara funka men gör de inte det kan det fortfarande vara kul att fila på lösningar - bara inte det händer hela tiden. (Sen är jag ganska starkt lagd åt uppfattningen att samsyn i spelgruppen är ett värde i sig - så länge alla andra är nöjda med systemet och regeldiskussioner inte är något som tar upp tid på spelnöten kan jag ha stor tolerans för regler som ligger ganska långt från min personliga smak.)
Sedan är ju viss skillnad på om det är regeldiskussioner pga reglerna är otydligt skrivna detaljmässigt men de i stort fungerar, och de där det är diskussioner pga man behöver hitta ett fungerande regelverk i stort.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
I rollspel vill jag ha huven öppen alltid. Det stör min inlevelse något otroligt om jag inte kan se att ramverket för spelvärlden fungerar som det ska och jag ser ingen konflikt med "illusion".
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Stående i ett garage med en i bitar sönderplockad bit för att jämföra om det är standardiserade mått på bultar och slangar överallt.

- Vad menar du med under huven. Klart jag tittat där.
- Har ni lagt märke till att legeringen på undersidan av huven är något sämre längre posteriort på huven, jag misstänker tillverkningsproblematik, och att lutningen skiljer sig lite mellan vänster och höger sida, vilket gör att passformen inte är perfekt........."infoga 23min och 46s genomgång av enbart undersidan av huven"......
.....och det var nog allt tror jag....
- hallå, var tog ni vägen?

Jag kan kanske ibland eventuellt överanalysera hur system är uppbyggda, och har vid tillfällen anklagats för att köra sannolikhetsberäkningar på hur förmågor beter sig i olika situationer för att försöka förklara varför jag tycker att just "Yxkonst" är en matematiskt undermålig färdighet jämfört med "Svärdkonst" .....

Mina vänner klappar mig bara på huvudet och suckar....
När jag var tonåring så byggde jag optade karaktärer.......numera så räknar jag på vad som är mest effektivt och sedan väljer jag något HELT annorlunda som inte alls är optat utan lite halvt dysfunktionellt.....mycket roligare att få det att fungera...och brukar resultera i roligare spel.

Såvida vi inte talar om single-data spel.....där räknar jag ut att build X är 1,78% bättre än build Y......


Tar inga mediciner för detta. ;) .....då detta sätt att tänka är mycket bra för vad jag jobbar med....det är nämligen nödvändigt att förstå hur saker hänger ihop i komplexa och komplicerade system för att klara jobbet på bästa sätt ;)
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,145
Location
Göteborg
Om precis detta handlar boken Zen och konsten att sköta en motorcykel.

Om hur folk ofta gör det ena eller det andra, men hur de gamla grekerna förenade dem.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag kan kanske ibland eventuellt överanalysera hur system är uppbyggda, och har vid tillfällen anklagats för att köra sannolikhetsberäkningar på hur förmågor beter sig i olika situationer för att försöka förklara varför jag tycker att just "Yxkonst" är en matematiskt undermålig färdighet jämfört med "Svärdkonst" .....
Hej, påminn mig om att kontakta dig nästa gång jag gör något mer avancerat system. ;) Sådan här kompetens är guld värd.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Om precis detta handlar boken Zen och konsten att sköta en motorcykel.
Japp, det var den boken som gav mig tanken från början.

Min tanke är att man behöver anpassa sitt spelledande (och till viss del, spelskapande) för att passa den målgrupp man har. Det är liksom inte lönt att sälja in en bil med "180 hk, turbo, AWD..." om köparen är "Ooh, lila metallic!", och tvärtom.
 
Top