Nekromanti Vill du se en stjärna..!

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Alltså, av jobbrelaterade orsaker har man suttit och harvat Peter Nilson (Stjärnvägar, Rymdljus etc - skrev SF-romanen Väktaren från Nyanga och diverse betraktelser över det gamla svenska bondesamhället också) och Himlavalvets Sällsamheter fick mig och undra över en sak.

Vilken stjärna är Stjärnans Son son till, egentligen? Jag antar att det är någon motsvarighet till kinesernas Jadekejsare, någon metafysisk bigboss som ger den chuiske kejsaren status.

Det måste alltså vara en bossig stjärna, som betyder något. hade Gondica haft en (syd)polstjärna hade det ju varit gelugne Pucken, för den står ju liksom i mitten och dirigerar hela himlavalvet; verkar konfuciskt och passande för Chu.

Men rätta mig om jag har fel när jag tolkar Gondica (spelet) som att det inte finns någon egentlig Polstjärna - sjöfarare siktar på stjärnbilden Silverlövet för att finna himmelspolen (som iofs ligger _mitt_ i Silverlövet).

Så kan det vara en _planet_? Jag menar, Venus var viktigt in real life för en hel hög kulturer, mig veterligen. Flamminfer är näst solen den ljusstarkaste himlakroppen (den slår tydligen både Velox och Rubeus!) och ofta talar man ju om planeterna som "stjärnor". "Planetens Son" låter som... tja, en skum översättning av någon snubbe man kan spela i Streetfighter 9.6., någon kung-fu-mästare från yttre rymden eller nåt... så om man säger "Stjärnans", så köper jag det, helt oavsett det faktum att chuerna kan kalla planeterna för "stjärnor".

Så, vad säger Anders?

Nightowl

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Nightowl, skarpsinnig som alltid, har slagit huvud på spiken. Den chuiska tradition förtäljer följande:

I forntiden levde hjälten Shi, som var både magiker, vetenskapsman och krigare. Han fördrev allehanda vidriga varelser från den region som numera är Chu och lärde ut bevattningskonsten, vilket alltid har varit grunden för den chuiska högkulturen. Han grundade riket och avlade många barn med sina många hustrur. Mot slutet av sitt liv byggde han en underlig maskin, med vars hjälp han avsåg att uppstiga till himlen. Han for iväg i ljus och åska och samma natt visade sig en ny vandrande stjärna på himlavalvet, Shi (i Vidonia kallad Flammifer). Denna sades vara Shis maskin som for över himlavalvet.

Samtliga kejsare av Chu hävdar, med rätt eller orätt, att de är ättlingar till Shi och därför benämns de Stjärnans Son.

Anders Blixt
(som har läst Immanuel Velikovskys märkliga verk)
 
Top