Nekromanti Vill du hjälpa mig fylla slumptabeller?

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Hej WRNU! Jag behöver hjälp med slumptabeller till min fantasy-Europa-DnD-sandlåda. Är det någon som vill hjälpa mig?

Korta versionen: medeltid-ish, Tysk-Romerska Riket, fantasy men fantasy-inslagen göms som sagor i utkanten av civilisationen, slumptabeller för resor på landsvägar och i vildmark. Hit me! Jag tar gärna emot länkar till andra bra resurser jag kan plundra, men framförallt förslag direkt här i tråden :) Regler (hur mycket loot är lagom, DC på ability checks osv) kan jag enkelt anpassa så bekymra er inte om det.

Långa versionen:
Jag har tidigare skrivit om spelvärlden i den här tråden.

Tabellerna används vid resor och hexcrawl-utforskning. Varje utforskad hex (6 miles) kan ge en encounter enligt 1d6: 1: "riktig encounter", 2: "färg", 3–6: ingenting.

De "riktiga" mötena är saker som är både vanliga i regionen och troliga att ha en påverkan på partyt – framförallt är det monster och terräng-effekter där. Här har jag en tabell per terrängtyp (skog, slätt osv) per område i världen, dvs många tabeller att skapa, men i gengäld har varje tabell bara 5 punkter. Ett party som vandrar runt i samma område länge / passerar flera gånger har stor risk att stöta på samma sak igen, och det är meningen.

"Färg"-resultaten är mer blandade, och det är där ni kommer in! Här vill jag bara ha en jättelång lista med saker som skulle kunna hända, som ger färg åt resan, men som inte är för stora grejer. Exempel:

1. Secluded cottage with family of 1d4. On water: a houseboat.
2. Beggar, carrying 1d6cp and some stale bread
3. Landmark: e.g. an old statue, stone altar, druid circle, standing rock, fork in the road/river, or magnificent tree
4. Hermit's cottage
5. Food opportunity. In wilderness, easy game: take +5 to your Hunting roll if you choose to hunt today. By water: good fishing spot. In marshlands: mushrooms (+5 to foraging).
6. An old hunting outpost in disrepair. Small chest containing 1: pipeweed, 2: liquour, 3: a map, 4: all three, 5–6 nothing. Wilderness only.
7. Ruins of a village. 1d20cp found after 2d6 hours of searching. Wilderness only.
8. A cat.
...

De är inte sorterade efter terrängtyp – men i gengäld har vissa "wilderness only" eller "forests only" eller så. Min plan är att jag har en tabell med över 100 sådana här men slår d100 ändå. Blir det en encounter som inte funkar just nu, ta nästa på listan. När jag använt en encounter tar jag bort den, och flyttar upp resten på listan. Så det är fritt fram med grejer som bara funkar i träsk, eller som bara funkar på stenlagda vägar, eller vad som helst!

Jag skrev att färg-listan har saker som inte är "för stora". Men jag har också en lista på "special encounters", som funkar likadant (dvs planen är att ha jättemånga, helt okej om de inte funkar överallt) som får vara hur stora som helst. Exempel:

1. Snorri Bredaxl (see Stonehell) with 4 dwarves. Cautious toward humans, especially near the Empire, but still willing to share his plans to catalogue dwarven stonework in Stonehell (and perhaps other places?).
2. Bandit hideout, holding 2d10 bandits (another 1d8 will return in 1d4 days), equipment, 2d20 rations, and 2d100sp
3. Vengeful spirit of drowned traveller
4. Derelict ship with 1d20sp. 1–4: usable by 2d20 people if skillfully salvaged, 5–6: unusable.
5. An outcast alchemist and free-thinker by name of Nicholas. Pursued by the Church based on his astronomical theories.
6. Fyodor, an Elven prince with a retinue of 2d6 elves. When encountered, he might be on his way to discuss the matter of humanity's expanse into the Northlands and the Eastern forests, and a possible alliance with the goblinfolk.
...

Så jag tar emot alla förslag på saker som kan hända under resor i en sådan här spelvärld, och kan själv sortera in dem i rätt kategori. Så bara släng ur er både stort och smått så blir jag jätteglad!
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Det är alltså slumptabell med möten under resor som du är ute efter (så tolkar jag sista meningen i hidden-sektionen)? Eller är det andra slumptabeller också?

Länkspam (googlat på random encounter list):
https://drive.google.com/file/d/0B2xIgqlTtgWOVjVLSWtfenZndWs/view
http://www.enworld.org/forum/showthread.php?254052-List-of-Random-Encounters
http://tools.goblinist.com/5enc
https://www.d20pfsrd.com/bestiary/indexes-and-tables/encounter-tables/
Och så kan du säkert googla vidare själv om jag överhuvudtaget är på rätt spår. :)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,356
D30 Sandbox Companion och d30 GM Companion har massor av tabeller för old school DnD spelande. Kan verkligen rekommendera. Finns både som PDF och print on demand
 
Top