Nekromanti Vill du ha SL-skärmen till Eon 3?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag kollade just på releaseplanen på Neogames.se, och upptäckte till min förvåning att spelledarskärmen till Eon 3 inte kommit ut än. Själv använder jag aldrig en spelledarskärm, så jag har därför aldrig funderat på det tidigare. Nu slog det mig däremot att jag hört rykten om att arbetet med Eon 4 börjat komma igång.

Då är frågan; är det någon större mening att lägga ner energi på att utveckla spelledarskärmen för Eon 3, när planen är att Eon 4 ska komma ut snart?

Det är möjligt att Eon 4 ligger jättelångt fram i planeringen, i och för sig. Men eftersom jag inte hört något om potentiellt releasedatum (eller ens år) så tänker jag anta att det kommer sent 2009 eller tidigt 2010. I så fall kommer SL-skärmen för Eon 3 bara att ha funnits i handel runt 1,5 år.

Ytterligare uppgifter om planeringen uppskattas, men främst vill jag få en uppfattning om ifall folk väntar spänt på den planerade SL-skärmen eller tycker att arbetstimmarna borde läggas på andra produkter :gremwink:
 

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
Jag har hört runt 2006 eller 2007 Neogames inte kommer att göra en spelledarskärm till Eon 3 utan att dom väntar tills Eon 4 och förhoppningsvis gör en SL skärm "snabbt"

Jag tycker att det är synd att SL skärmen aldrig dykte upp. Samtidigt är det skönt att man inte "luras" att betala en spelledarskärm kort innan Eon 4 dyker upp. (när det nu kommer).
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Tycker att skärmen borde vänta och komma i samband med eon IV. Den kan då gärna säljas tillsammans med spelledarboken i nån schysst box (men även löst). Vidare behöver den innehålla skadetabellarna.
Till spelarnasbok kan en egen skärm/lösblad följa som sammanfattar rollpersons skapartabellarna. Detta för att underlätta om man skapar många rollpersoner samtidigt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Då är frågan; är det någon större mening att lägga ner energi på att utveckla spelledarskärmen för Eon 3, när planen är att Eon 4 ska komma ut snart?
Well, om EON 4 skall kommaionom nån framtid så kanske det är dummt at lägga krut på SL-skärmen till EON 3. Dock så hoppas jag iaf att man gör en SL-skärm. För det är smidigt att ha de nödvändgaste tabellerna frmför sig när man lirar, så slipper man mecket med att slå i böckerna hela tiden.
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Javisst vore en SL-skärm bra - om den råkar vara en laptop. Nu är det säkerligen ganska osannolikt att neogames skulle släppa en laptop så då kan det lika gärna kvitta.

Med detta sagt så tycker jag att SL-skärmar är lite ute numera. Fler tillverkare borde komplettera sina spel med lämplig nedladdningsbar programvara, tabeller eller liknande.

/D
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: OT pimpning: Eon3 Träff och Skade A4 v3.0

Görs en skärm, så ska banne mig den där med! :gremsmile:

I övrigt är jag lite sur på att man fortfarande inte fått ut den; dels för att jag gärna skulle pröva att spela med en spelledarskärm, och dels för att jag är lyckligt ovetande och naiv gällande arbetsmängden som faktiskt går ut för att sätta ihop än. Det är väl bara att klippa och klistra lite i Word, eller nåt :gremtongue: :gremwink:
 

Ludwig

Veteran
Joined
29 May 2004
Messages
83
Location
Hultsfred/Uppsala
Oj, här går det undan, känns som om att man tog en pause från EON igår. Jag är fortfarande inne på EON #1 och satt och funderade på ifall jag borde börja köpa EON #2, ska genast bege mig in på Neogames' hemsida och kolla efter EON #4.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Vet att det är många här som inte är så stora regel fanatiker och improviserar mycket. Men för mig och alla andra som kör med alla regler är den grymt efterlängtad. Bläddrar konstant sönder mina böckerna ändå här jag märkt upp flera sidor. Konstant förtret och tidskrävande att inte ha en SL-skärm!

Tycker SL-skärmen är ganska många år försenad. Saknar också ett officiellt SLP-formulär för 2 till 4 SLP på varje sida. SL-skärm borde vara en ganska enkel produkt att ta fram, använd den gamla som grund och uppdatera?
Sedan om Neogames vill trycka den eller släppa den i PDF så man får klippa & klistra lite spelar inte så stor roll för mig. Men det är ju roligast med en tryckt.

Eon 4 gissar jag ligger minst 1 till 2 år bort... (men det är bara en gissning från mig). Först vill jag se en ny magi bok :gremwink:

OBS
Snälla inga lösblad med skadetabeller som till Neotech2.
Ta bort växel kurser för mynt och annat mindre viktigt i stället.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Re: OT pimpning: Eon3 Träff och Skade A4 v3.0

Önskemål för sida 2.

1. Fler träfftabeller för djur och ryttare m.m
2. Skade tabell för vandöda och elementarvarelser
3. Regler för återhämtning av trauma, smärt,utmattning och regler för att stoppa blödning.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ta bort växel kurser för mynt och annat mindre viktigt i stället.
VA?! själv tycker jag att just växelkurserna och bilderna på olika mynt är en utav grejerna som gör eon såpass mysigt.
Det var faktiskt en utav anledningarna jag började med eon.
TA INTE BORT DET!
Jag älskar att folk använder olika myntsystem i olika länder osv.
Det skapar bara ytterligare bra kulturkrockar när någon är van med jargiska guldsolida a la 20silver och kommer till nånstans och ska köpa ett svärd eller nått och den svarar 10 guld. "oj oj oj vad billit"
 

Ludwig

Veteran
Joined
29 May 2004
Messages
83
Location
Hultsfred/Uppsala
Likväl så duger det väl att ha dem i regelboken och inte på en SL-skärm? Enklare vore väl att skriva ned de vanligaste valutorna på ett lösblad vid sidan om, med lite snabba uträkningar på växelkurserna.
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Hajhaj.

Helt ny på rollspel, och även här på forumet.
Tänkte att jag kan passa på att fråga lite saker, då det är bästa sättet att lära sig någonting alls om detta....
Vad är en SL-skärm?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Spellledar-skärm

Välkommen till forumet först och främst :gremsmile:
Helt enkelt en "skärm" utav flera hopsatta pappersark av kartong med de mest vesentliga reglerna som snabbregler och så för att man ska slippa bläddra i böcker i evigheter. Och givetvis för att spelledaren ska kunna slå sina tärningar dolda och kunna ha dolda lappar och anteckningar bakom.
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Re: Spellledar-skärm

Tackar, tackar. Det är en ära att få vara här.

Aha, smart värre :gremsmile:
Då jag nu fått svaret på den frågan tänker jag leta mig vidare i andra trådar för att få svar på andra frågor. Och sen är det kanske dags att införskaffa Eon ^^
 
Top