Nekromanti Vill avsluta en kampanj på ett snabbt men kul sätt

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Leder en kampanj i BRP-klon med hemgjord Elder Scrolls-setting men är sjukt trött på spelsystemet som tyvärr blivit ännu mer obalanserat än det var när jag försökte anpassa det till settingen. Vi vill ändå köra klart, så snabbt som möjligt utan att paja berättelsen. Jag är desperat efter tips! Om det hjälper er att hjälpa mig kan jag skriva den fortsatta planen för kampanjen, eller ja, det långa äventyret med sidequests. Tack på förhand!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Låt skurken gå på offensiven och anfalla stället där spelarna är. Han och hans trupper sparkar in spelarnas dörr, antingen när de är hemma eller när de inte är det. Skurken tar sedan och sparkar deras hund, har sex med deras flickväner, örfilar deras mammor och skiter på deras soffa.

Ha en episk strid och avsluta sedan kampanjen :gremsmile:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Mm, kanske skulle funka, men skurkARNA vet inte om att gruppen är ute efter dem, de vet bara att typ allt stridbart folk som är interesserade av religion eller pengar är ute efter dem, därför gömmer de sig i en grotta bakom ett vattenfall som ingen hittat än. Gruppen hsr fått lite clues om ungefär var grottan är och är på resa dit.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Ok, ok, jag kan jobba med det... En av skurkarna hoppar av och vill göra bot och bättring för sina synder. Så han går till närmsta aktoritetsfigur och erkänner allt och berättar var skurkarna är. Aktoriteterna hyr sedan in spelarna ör att lösa det. Funkar det?
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Vet spelarna om att ni ska ta slut på kampanjen? För ifall de inte vet det, låt dom känna sig smarta som lyckats lösa det. Ge dom en ledtråd, typ ett krypterat brev som de ska lista ut vart det är...
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ja, det låter kul och snabbt! Hade tänkt ut en massa roliga encounters på vägen(det är mest sånt kampanjen består av) men de ksn jag ju lägga in i kommande äventyr. Får bara se till att få ir gruppen ur grottan de nu tar sig igenom på vägen sen kan de möta sidbytaren, bli direktledda till slutstället,röja lite sen är spelet slut :gremsmile:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Dom vet att jag tröttnat på systemet och vill blrja med en Fantasy!kampanj så fort som möjligt.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Cassius said:
Vet spelarna om att ni ska ta slut på kampanjen? För ifall de inte vet det, låt dom känna sig smarta som lyckats lösa det. Ge dom en ledtråd, typ ett krypterat brev som de ska lista ut vart det är...
Appropå kryptik har jag låtit dem få veta att skurksrna förmodligen gömmer sig i en grotta någonstans norr om byn xxx. Sen är det ett vattenfall där och är de smarta. Så uppräcker de att man kan gå igenom fallet till grottan. Men om de får en guide som varit där själv så blir det inget klur...
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Kan ni inte bara byta system? Det är ganska kul att förhandla om hur rollpersoner överförs rättvisast mellan väldigt olika regler. Men det är oftast görbart.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Jag tror det skulle bli sjukt kobbigt med tanke på hur obalanserat systemet bmvi kör med är. En karaktär är frym på allt för att han slog bra i början medan en bara kan hela typ och det är han halvdan på...
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Tomatalven said:
Jag tror det skulle bli sjukt kobbigt med tanke på hur obalanserat systemet bmvi kör med är. En karatär är frym på allt för att han slog bra i början meda en bara kan hela typ och det är han halvdan på...
Jag tycker du ska hoppa system, så länge du inte har nåt fundamentalt emot storyn.
Att konvertera karaktärer TILL F! är relativt enkelt, och iumed att det är ett regellättare system, och ett system som är menat att vara universalt och fungera med i princip alla klassiska Fantasy settings, fins det inte lika mycket som kan bli oballanserat.
I en BRP-klon har du antagligen en massa saker som relateras till världsbilden (magi, ekonomi, politik, etc.) som kan krångla till det hela. Även i grundkonceptet BRP kan det bli komplicerat, om man inte skriver en egen setting baserat på BRP's regelsystem.
Men I fantasy är det mycket lättare att läsa en karaktärs styrka och värde. Jag vet inte exakt vad det är som har blivit oballanserat när du spelat i systemet du använder nu, men vad det än är som krånglar till det är det lättare att husregla i F! osg än i ett BRP system, eftersom allt i F! mäts i T, en T6, men i BRP har du en massa olika värden som inte per automatik blir ballanserade på samma sätt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Tomatalven said:
Jag tror det skulle bli sjukt kobbigt med tanke på hur obalanserat systemet bmvi kör med är. En karaktär är frym på allt för att han slog bra i början medan en bara kan hela typ och det är han halvdan på...
Det funkar aldrig att byta system. Avsluta kampanjen och byta till ett annant system för nästa kampanj.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
God45 said:
Ok, ok, jag kan jobba med det... En av skurkarna hoppar av och vill göra bot och bättring för sina synder. Så han går till närmsta aktoritetsfigur och erkänner allt och berättar var skurkarna är. Aktoriteterna hyr sedan in spelarna ör att lösa det. Funkar det?
Iofs finns ett litet problem här: alla (även npcs) vill slakta/omvända skurkarna, därför måste det finnas en bra anledning för auktoriteten att döka hjälp från just rparna och inte anställa en hel typ arme...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tomatalven said:
Ja, det låter kul och snabbt! Hade tänkt ut en massa roliga encounters på vägen(det är mest sånt kampanjen består av) men de ksn jag ju lägga in i kommande äventyr. Får bara se till att få ir gruppen ur grottan de nu tar sig igenom på vägen sen kan de möta sidbytaren, bli direktledda till slutstället,röja lite sen är spelet slut :gremsmile:
Ja för fan.

Annars kan du alltid klippa direkt till aktion.

"Två veckor senare står ni och spejar på deras hemliga gömställe"

Eller "Ni frågar runt, och får kontakt med ett vettskrämt vittne. Han har sett att det gömmer sig folk bakom vattenfallet, och blev nästan dödad på kuppen. Nu har han gömt sig i sitt hem de senaste två dagarna.

De kommer förmodligen överge sitt gömställe snart då de inte kunnat undanröja vittnet, vad gör ni?"

Eller "När ni närmade er såg ni rök. Era allierade har hittat och anfallit era fiender och ni kom till undsättning. Nu har ni huggit er fram genom deras underhuggare. Skurk 1 är på väg mot sin häst för att fly. Skurk 2 förbereder en mörk ritual. Skurk 3 håller på att besegra er allierade. Vad gör ni?"

Anpassa till förutsättningarna i din kampanj, naturligtvis. Klipp hårt, gå direkt till det viktiga, erbjud intressanta val.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ok, om jag kör med nåt i den här stileb får jag nog dra rparna lite närmare civilisation först men det ska nog gå fint!
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Hmm... Kanske den som byter sida tar kontakt med gruppens präst och vill att de ska omvända skurkarna, när de närnar sig vattenfallet speinger de på det vettskrämda vittnet som berttar att han hittat gömstället och ber dem att (ev. Med vittnets hjälp) att springa in och slå ihjäl dem innan de kommer efter honom. Ett kul val+ slutstrid alltså.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Ska bara meddela att vi är klara med kampanjen nu! :gremlaugh: Det gick snabbt, vad som annars skulle blivit tre spelmöten gick på tre timmar. Jag körde en kombination av sidbytaren och ögonvittnet, använde båda två.
 
Top