Vill alla ha splatbooks och expansioner igen?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Här finns alltså ett tydlig risk/reward-moment, och det finns en möjlighet att rollspela sig igenom tävlingen, med psykningar och häcklingar och annat.

Men få spel jag har spelat skulle kunna hantera denna typ av skytte på ett meningsfullt sätt utan situationsanpassade regler. Situationen är speciell i flera avseenden. Westerna har en träffmall - det skulle vara hjälpsamt. Och om man vänder på frågan: ska man välja bort utmaningar/berättelser, bara för att de inte stöds av regler?
För egen del skulle jag nog välja bort just den situationen eftersom jag tycker att den verkar urtråkig. Tävlingar intresserar mig inte, helt enkelt. Sedan skulle den ju, i mina ögon, bara bli ännu tråkigare av att man dessutom slutade rollspela för att istället dra fram siffror och tärningar och spela något slags minispel.

Om en så tråkig situation som en tävling ska kunna bli intressant så måste man ju för min del just rollspela sig igenom den. Och då kan man inte hålla på och störa rollspelandet med en massa tärning-och-matte. Häcklande och intriger kan man ju sköta helt utan regelmekanik.

Jag väljer gärna bort situationer och utmaningar om det enda sättet att få med dem är att ha regler för dem, för om de ska skötas med regler så blir de ändå inte speciellt intressanta. För varje gång man drar fram tärningar och poäng och siffror och grejer gör man situationen man är i lite sämre och tråkigare – och framför allt avbryter man själva rollspelandet. I mina ögon.


De bästa situationerna att rollspela sig igenom är ju tvärtom de där man inte abstraherar och mekaniserar och spelar minispel… Som jag ser det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
En fråga då, drar ni splatbooks och äventyr över samma kam?
Två helt olika saker för mig med.

Äventyr är bra (även om de är dåliga, oftast). Och även äventyr kan ju innehålla lite extra regler eller någon ny klass, vilket jag alltid är lite skeptisk till, men fair enough.

Splatbooks är för mig rena expantioner, typ.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,885
Jag tog ju en rollspelspaus mellan ca. 2010 och 2019. När jag lämnade rollspelsvärlden verkade koncensus vara: "Äventyr kan jag göra själv, kampanjböcker med världsbeskrivningar är mycket mer användbart för mig". Sen när jag återvände verkade koncensus ha ändrats till: "Kampanjvärldar kan jag hitta på själv, äventyr är mycket mer användbart för mig". Lite spännande att det blivit så tvärtom :)

Personligen föredrar jag att skriva mina egna äventyr, jag är helt enkelt inte särskilt bra på att spelleda äventyr som andra skrivit. Jag är inte heller så bra på att hålla koll på många och avancerade regler. Därför är moduler om spelvärdar för mig personligen att föredra framför regler och äventyr. Tycker dock trots det att äventyr har stora fördelar. Dels kan de inspirera ens egna alster, och dels kan man ta bitar ur dem och använda i sina egna grejer. Jag kan till exempel tycka det är rätt trist att skriva dungeons och då kan det vara bra att ha ett äventyr med en fet dungeon att låna till sitt eget när så krävs.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag väljer gärna bort situationer och utmaningar om det enda sättet att få med dem är att ha regler för dem, för om de ska skötas med regler så blir de ändå inte speciellt intressanta.
[...]
De bästa situationerna att rollspela sig igenom är ju tvärtom de där man inte abstraherar och mekaniserar och spelar minispel… Som jag ser det.
Det är inte viktigt att vi är överens, och jag är inte enbart positiv till minispel. Jag försökte mest komma på exempel på sådant som inte borde vara i en huvud-regelbok, men som någon skulle kunna vilja göra eller ha regler för. Om man skriver sådana regler, så tycker jag det är bättre att ha dem i en splatbok och att huvud-regelboken inte blir större än nödvändigt. Så slipper du och andra att använda reglerna om ni inte vill.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,004
En av de mest produktiva expansionerna (om det är den sortens spel) tycker jag nog är monsterböcker/bestiarier. Det finns sällan plats för mycket av den varan i grundboken.

Det är också bland det vanligare i faktisk utgivning.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Jag är ingen kompis av splatbooks. I alla fall de som innehåller regler. För tills de är kompletta (Ha!) så blir spelet ofta skevt. Om det t ex ges ut böcker med expanderade yrken så blir det ofelbart så att de med splatbooks blir mer populära. Alla vill spela trollkarl, krigare eller bard för de har fått coola böcker, medan ingen vill vara tjuv, lönnmördare eller jägare som får nöja sig med vad som står i grundboken. Ofta betyder det även att yrken med splatbooks blir bättre. Och då infinner sig ofta ett "allt eller inget"-läge. Använder man en bok måste man använda alla. Och om alla yrken till slut får en egen bok så blir man då dessutom ruinerad.

Det enda spel med massa splatbooks jag faktiskt spellett själv är D&D3 och D&D5. Och där ignorerade jag alla sådana. Jag körde endast med de tre coreböckerna och nobbade alla som ville spela den där coola Phantasmomancern de hittat i Tome of Bewildered Arcanum 4.

Mitt föredragna upplägg för spel och eventuella tillbehör är ett grundspel som regelmässigt är allt det blir. Extraboxar/-böcker med fluff som t ex världar, monster och liknande är ok, för de påverkar inte regelverket i sig. Sedan vill jag bara ha äventyr och kampanjer.

Allt ovan sagt så har jag egentligen inget emot att det ges ut splatbooks till spel jag spelar. Så länge jag kan ignorera dem så. Jag vill inte att de ska gå ut över kompabiliteten. Inget "För att spela kampanjen Curse of the Seven-headed Demon-Elflord så måste du även använda reglerna från böckerna Librum Magicum och Demonica Infernus".
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag har ofta spenderarbyxorna på och gillar att köpa flera böcker till samlingen. Har inga problem alls med det.
 
Top