Nekromanti Vilket?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Re: Beror nog på...

<I>...även om det börjar bli rejält urvattnat."</I>

Det är jag den förste att skriva under på...
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Skräck gör sig bäst i friform, så jag säger att vilket välskrivet skräckscenario som helst, med rätt potential, kan bli precis så läskigt som spelarna klarar att leva ut.

När det gäller vilket spel som är det "läskigaste" så anser jag att vilket spel som helst - oavsett om det är ren fantasy eller extrem sci-fi - kan bli nästan hur skrämmande som helst (...). Allt beror på SL, scenariot, eventuella props och kanske den atmosfär som är runt spelbordet.

Jag kommer specifikt ihåg ett Mutant Chronicles scenario där rollpersonerna skulle undersöka en undervattensbas... tala om skräck när de började upptäcka hur fel saker och ting var på den undervattensbasen.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
medhåll

"Skräck gör sig bäst i friform"

Ville bara uttrycka mitt totala och medhåll.
Systemlösa scenarion i kombination med friform fungerar ofta ännu bättre eftersom spelarna, då de inte känner till spelvärlden (eller TROR att de gör det), aldrig riktigt kan veta vad de har att vänta sig.

Vill man bli rädd kan man ju spela NeoTech eller Eon åxå... snacka om skrämmande...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det är själva stämmningen i spelet, att vara vampyr och kunna de saker som de kan. Sånt tycker jag är läskigt... Men samtidigt så är det ett otroligt spännande rolspel, så jag skulle inte vilja vara utan det.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: MaLKavS

Jag skulle vilja säga att hela befolkningen blev SKITFÖRBANNAD på just din NPC, men samtidigt så måste det ha avrit en skönt känsla att lura skiten ur dem...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Jepp.

Min spelgrupp visste inte riktigt hur de skulle hantera
situationen liksom. Ingen annan heller. Jag garvade svetten
ur mig när jag beskrev hur de fick reda på det hela ...
tja, det är ju inte många Ventrues som talar med sina
underkläder som hänger på tvättlinan (en seriös debatt om
vad som skulle göra med alla nya vampyrer).

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Jepp.

Det kan jag tänka mig, det är ju sådana tillfällen som det är värt att fortsätta som SL...../images/icons/smile.gif

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
(mer) medhåll

"Systemlösa scenarion i kombination med friform fungerar ofta ännu bättre eftersom spelarna, då de inte känner till spelvärlden (eller TROR att de gör det), aldrig riktigt kan veta vad de har att vänta sig."

- You read my mind. Faktum är att vi spelar mer systemlöst än med system. Det fungerar jävligt bra, då spelarna inte har någon som helst koll på vad som kan tänkas komma farandes - vi har kört allt i från B-skräckslikande scenarion där den galn..jamenar..glada kärnfamiljen ger sig ut för att campa, men halvvägs dit går bilen sönder.. till huslig skräck där grannen ägnar sig år att bänna upp folk i källaren..

"Vill man bli rädd kan man ju spela NeoTech eller Eon åxå... snacka om skrämmande..."

- Det där kommer du få skit för! /images/icons/wink.gif

//MiDNiGHT.


 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
mysko crossovers

En annan variant som kanske eller kanske inte kan fungera (helt beroende på spelgruppens mentalitet) är att låta dem tro att de spelar i en viss värld fast de eg inte gör det.

Exempel: En gång (och det här var längesedan) så körde jag igång ett mutant (mutant 2090) äventyr. RPna sprang runt i kusliga gränder och jagade PSImutanter av det otrevligare slaget. Pllötsligt hör de ett galet fnitter och en halvcybernetisk dvärg (midgetid, råtuffa fanns beskrivna i en gammal sinkadus) börjar kasta prylar på dem. De jagar efter honom såklart, midgetidem ledde dem längre och längre in i gränderna. Då rämnar illusionen (moahaha).

Systemlösa äventyr är helt klart inte att underskatta.
Faktum är att de tre överlägset bästa scenarion jag någonsin spelat har varit systemlösa konvantsscenarion...
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Re: MaLKavS

Varför skulle de bli så sura? Om pajsaren (pajasen?) är Furste är han antagligen det för att han är smart och duglig... om inte någon annan vampyr med den verkliga makten använder honom som "figurehead". Ventrue hade antagligen blivit rätt sura för att han vanärar klanens namn, men Malkaverna och många Brujah hade nog jublat åt hans lilla hyss och t.o.m. konservativa Toreador och Tremere hade förmodligen dragit på smilbanden och börjat kläcka planer om hur de vidare kunde använda affären för att ta över efter de veka Ventrue - de måste ju vara veka, de släppte ju faktiskt in en MALKAV bland sina led!!

Förvånade, säkert. Sura? Inte alls säkert.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: MaLKavS

Hmm, jo du har rätt.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Re: mysko crossovers

Jag funderar på att spelleda ett äventyr (ska utspela sig under vikingatid) där spelarna hittar gamla stentavlor med slemmiga monster och träffar på mystiska kulter m.m... hade det varit CoC hade de vetat exakt vad det var frågan om, men de kommer att tro att de kör Viking... ända in i det sista.... muahahahaha!!!

/Micke
<a href="http://www.noctum.da.ru">http://www.noctum.da.ru</a> <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
inte fullt seriös

Warhammer Fantasy Roleplaying, för att det är så dåligt(ber i förväg om ursäkt till alla eventuella Warhammer Fantasy Roleplaying-fans)

[color:blue]Darkmoor</font color=blue> som inte kan uttrycka sig ordentligt(missförstå mig rätt!)
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: mysko crossovers

Det låter MYCKET intressant det där... Så om du skulle råka få det hela nerskrivet så skulle jag vara ganska intresserad av få kika på det...

Det råkar nämligen vara så att jag själv jobbar med ett skräckscenario i vikingatid. Har en i mitt tycke fungerande huvudplot och incitament för spelarna. Men har vissa svårigheter att få ihop själva händelseförlopet.

Så visst har vikingatiden KLAR skräckpotential.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: mysko crossovers

"Det låter MYCKET intressant det där... Så om du skulle råka få det hela nerskrivet så skulle jag vara ganska intresserad av få kika på det...

Det råkar nämligen vara så att jag själv jobbar med ett skräckscenario i vikingatid. Har en i mitt tycke fungerande huvudplot och incitament för spelarna. Men har vissa svårigheter att få ihop själva händelseförlopet."


En viss Mike Minnis skrev en rätt så tät novell om just det där för ett tag sen. Den finns på <a href="http://members.tripod.com/~snf/blackrim.htm">hans hemsida</a>.

--
Björn


"You have my sympathy."
--Ash, Alien
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Setting.

> Varför skulle de bli så sura?

Han var en mycket omtyckt man (eh...vampyrkille då) bland de
andra odöda och hela grejen var att de flesta hade förlitat
sig på hans "goda" ledarkunskaper. Grejen var den att han
inte kunde ett skvatt egentligen utan tog inspiration från
diverse böcker och hade en sådan hållning att han bara
verkade klyftig, vem som helst kan göra så med lite
skådespelarkunskaper. Det fanns dock några som blev oerhört
glada över upptäckten - Grannstadens vampyrer. Då alla hade
lagt så stort ansvar på Ventrue och speciellt malkaven så
blev folk upprörda och intrigerna kunde börja. Mitt i allt
kommer en övertagningsstyrka ifrån grannstaden. Jag fnittrar
fortfarande när jag tänker på det.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 
Top