Vilket/vilka rollspel avskyr ni och varför?

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Min favoritanledning som jag hört ang att ett rolspel är dåligt, citat:

- Det är inte tillräckligt dark.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
bortom12e;n345932 said:
Min favoritanledning som jag hört ang att ett rolspel är dåligt, citat:

- Det är inte tillräckligt dark.
Det är ju sant. Jag har haft problem med GURPS, främst för den himla glada stilen på SJGs illustrationer. :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag känner mig för gammal för att avsky rollspel nu för tiden. Men det finns -koncept- jag avskyr, som gör att jag aldrig skulle vilja spela rollspel som handlar om dem.

Det primära jag kommer att tänka på är furries. Rollspel där man uteslutande spelar antropomorfa djur lämnar mig helt kall. Enda undantaget är det tyska rollspelet Ratte, där man spelar äckliga råttor på en stormarknad. Jag kan se nån slags charm i det konceptet. För de är inte antropomorfa! De är riktiga jävla råttor. Sure de kan prata, men det är mer Watership Down än Zootopia liksom. Men grejer som Toon, Usagi Yojimbo, Humblewood, Mouseguard...nej tack, aldrig.

Jag har också mycket, mycket svårt för old-school retro-skräck. Varför vill man simulera -dålig- skräck som 50-tals-monsterfilmer och 60-tals-Dracula, när världen är proppfull av smart, modern skräck som är trehundra gånger läskigare och mer konceptuellt intressant?

Also, manga-rollspel. Jag kan uppskatta en bra anime eller manga, heck, jag skulle till och med säga att jag är avsevärt mer manga-intresserad än the average nerd, det är rentav på nivån att de bästa serierna jag läst och den bästa tv-serien jag någonsin sett var manga/anime...men i rollspel...där funkar det verkligen, verkligen inte. För rollspel utspelar sig inför mitt inre öga, och där kan jag bara föreställa mig människor basically som de ser ut i verkligheten, inte som kraftigt stiliserade mangafigurer. Att därför illustrera ett rollspel i utpräglad manga-stil, i synnerhet med nån slags premiss att det är så man ska föreställa sig världen in actual play...det är en major dealbreaker för min del.
 

Aristarkos

Veteran
Joined
13 Aug 2014
Messages
14
Rymdhamster;n345928 said:
Heh, nej det är inte alltid så enkelt. Ibland är valet att spelleda/spela något man inte vill, eller inte spela alls.

Ibland är inte spela alls det värre allternativet. Eller så är grupp trycket för svårt att stå emot. Eller så är det ett hat/kärleksförhållande. Eller så hatar man det ironiskt. Eller...
Jag vet om att alla dessa förevändningar existerar, jag hade också en period (i tonåren) där jag fick för mig att jag var tvungen att spelleda saker som jag inte ville när jag egentligen borde satt ned foten. Rollspel blir bara sämre med en spelledare som inte känner något för spelen, så jag har svårt att se varför det sämre alternativet skulle vara att inte spela alls.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Aristarkos;n345988 said:
så jag har svårt att se varför det sämre alternativet skulle vara att inte spela alls.
För att andra personer kan ha andra prioriteringar och andra utgångspunkter dig? Det är en subjektiv grej; vad som kan vara en stark anledning för en person kanske upplevs som en ickeanledning för en annan. Men det gör inte den anledningen mindre relevant för den första personen.

Plus att det handlar om hur mycket och i vilken utsträckning man hatar en sak. Det är ju liksom inget binärt värde.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Aristarkos;n345917 said:
Hur kan man bli tvingad till att spelleda något man inte vill? Är det inte bara att säga nej?
Visst kan man "bara" säga nej. Men ibland måste man välja (bort) sina strider.
 
Top