Vilket/vilka rollspel avskyr ni och varför?

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
JJoghans;n345236 said:
Tvungen att vifta med bra-flaggan här. Totalt medhåll. Äventyrsspel var riktigt bra på språk och korrektur och är en ledstjärna för mig i mitt eget skrivande. Dessutom var de riktigt bra på layout. De tidiga produkterna i synnerhet hade en bra balans mellan text, listor och illustrationer.
Jepp, och väldigt bra svenska termer för det mesta. Jag använder fortfarande DoD-terminologi för mina fantasyrpg som jag spelar nu :)
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Jag har jättesvårt för skräckspel. CoC runt 20-talet med noirkänsla och mkt regn kan nog funka. Men Kult och sånt där goth med dräpta barn, ångest, incest och blod. Jag har så svårt för det att jag blir helt fnissig bara jag tänker på att jag skulle spela det.
Sen kom jag ihåg hur galen jag blev när en kompis en gång uttryckte sig så här under ett spelpass av Snösaga: "är det långt kvar på den här banan?".
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,086
Location
Göteborg
afUttermark;n345282 said:
Jag har jättesvårt för skräckspel. CoC runt 20-talet med noirkänsla och mkt regn kan nog funka. Men Kult och sånt där goth med dräpta barn, ångest, incest och blod. Jag har så svårt för det att jag blir helt fnissig bara jag tänker på att jag skulle spela det.
Ah, just det, det påminner mig.
Jag har rätt så svårt för skräckel/sexövergrepps-falangen inom OSR. Främst för att det är så fjortis-edgy (alternativt incel-sunkigt), men också: på vilket sätt är det egentligen "old school"?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,567
Bolongo;n345283 said:
...på vilket sätt är det egentligen "old school"?
Jag har inte sett något som indikerar att det är en influens från gamla spel.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Det enda spel jag kan komma på att jag faktiskt avskyr Warhammer Fantasy 3. Trots att spelvärlden är mer eller mindre samma som jag älskar i andra utgåvor så lyckas de överlastade reglerna förvandla det till en ren plåga att släpa sig igenom allt som krävde tärningsrull. För att inte tala om dessa segdragna strider med sina tokens... FFG har visserligen gjort en del bra på brädspelsfronten senare av den tankebanan men även där går det över styr i bland. Helt otroligt att jag så här i efterhand spelade skräpet i nära ett år...

(Och intressant vilken påverkan en spelare kan ha. När den största förespråkaren för 3an lämnade gruppen fortsatte vi ett tag med Warhammer men gick vi direkt över till 2an, utan att nästan prata om det. Men det var inte som att vi hade haft någon konflikt om det tidigare. Underligt...)
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
JJoghans;n345236 said:
Tvungen att vifta med bra-flaggan här. Totalt medhåll. Äventyrsspel var riktigt bra på språk och korrektur och är en ledstjärna för mig i mitt eget skrivande. Dessutom var de riktigt bra på layout. De tidiga produkterna i synnerhet hade en bra balans mellan text, listor och illustrationer.
Tack för det betyget. Klas Berndal var rutinerat proffs på layout. Nisse hade medfödd talang med ritpennan. Jag hade skrivit spelregler och annat spelmateriel i sju-åtta år innan jag började hos Ä-spel. Olle Sahlin visste att sätta fingret på stolpiga formuleringar och hittade snabbt skrivfel. Synergy for the win!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
MYFAROG: Mythic Fantasy Role-playing Game av Varg Vikernes.

För uppenbart kort? Kanske. Men seriöst. Jag blir fysiskt illamående av att läsa delar av det här spelet. För att det är så jävla horribelt designat. Allting är helt och hållet överdesignat, med tabeller för exakt allt, på det sättet att du blir nästintill handlingsförlamad om du vill göra minsta lilla handling utöver att andas. Men spelet är samtidigt totalt spelarfientligt, helt utan index och en kort innehållsförteckning, vilket gör att hitta rätt tabell är nästintill omöjligt.

Så har vi designen. Hela spelet är gjort i typsnittet Papyrus! Efter Comic Sans det mest hatade typsnittet som finns och ett som tematiskt inte känns passande. Det är också ett typsnitt som inte är skapt för brödtext och det märks. Att läsa spelet är genuint jobbigt.

Sedan har vi det där med att det är gjort av en nazist. Tanken är att det ska promota hans syn på raser, men förlåt, you kinda suck at racism. Allt är gjort i karikatyrliknande och tunna allegorier som känns pubertala och komiska. Det går att se vad Varg försöker säga, men han gör det kasst.

Det suger som rasistisk ideologi. Det suger att läsa. Och det suger som spel.

Och jag avskyr det för att någonstans därute finns det personer som hyllar det.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
Jag tror inte jag hatar några spel egentligen, men har med åren insett att vissa spel inte är för mig. Jag gillar inte skräckrollspel, vilket inte är så konstigt eftersom jag inte gillar genren i någon form, varken sm böcker eller film. Jag tycker inte om att bli skrämd eller äcklad på det viset. Jag gillar spänning och iofs Band of Blades men vi har inte spelat det som ett skräckrollspel även om det finns vissa element av det.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Tror egentligen inte jag "avskyr" något alls, men jag har starka åsikter om det mesta. Köper mycket rollspel och läser mycket rollspel, men spelar desto mindre.

Fastnade personligen aldrig för World of Darkness, även om Vampire gjorde väldigt mycket coolt.

Ogillar metaplot, för jag vill uppleva saker -- inte tvinga fram en (oftast rätt menlös) berättelse. Hade rollspelsskribenter varit duktiga historieberättare hade de blivit författare istället.

Tycker oftast äventyr i största allmänhet är rättså ointressanta. Det viktigaste de gör är att de illustrerar personer (SLPs, etc) och händelser i spelets värld. Men jag spelleder väldigt sällan publicerade äventyr. Delvis för att jag har för dåligt tålamod och närminne för att memorera allt som måste memoreras. Har däremot spellett Beyond the Mountains of Madness två gånger, som går rakt emot typ allt jag egentligen tycker. Men hyckleri är en dygd, vill jag mena.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag har inte avskytt något spel jag spelat hittills, men jag minns att jag blev rätt besviken på Kult när vi började spela det (gamla Kult alltså, inte Divinity Lost). Jag var 18 år och man hade hört så mycket om att spelet skulle vara läskigt och vuxet, så jag var riktigt pepp. Vet inte om det berodde på spelledaren eller hur spelet var utformat, men spelet blev aldrig varken läskigt eller vuxet. Det blev mest action och splatter i en miljö som kändes helt plankad från Hellraiser. Antar att de sakerna som beskrivits som "vuxna" handlade om mörka hemligheter i form av sexuella övergrepp, med mera, vilket jag tyckte snarare kändes krystat. Vi hade ändå rätt kul med Kult när vi skapade rena splatterfester, vilket gör att jag inte egentligen tycker illa om spelet, men jag var ändå alltid lite besviken att den där riktiga skräckkänslan aldrig infann sig för oss.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Det är flera som skriver indierollspel och sedan en beskrivning. Vad menar ni med indierollspel? Finns det en vedertagen beskrivning av det? Jag trodde det bara betydde att det var småskaligt utgivet, dvs indiependent.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
bortom12e;n345355 said:
Det är flera som skriver indierollspel och sedan en beskrivning. Vad menar ni med indierollspel? Finns det en vedertagen beskrivning av det? Jag trodde det bara betydde att det var småskaligt utgivet, dvs indiependent.
"Indierollspel" används sedan drygt något decennium av en del för att beskriva det som också ibland kallas Story Games. Spel som kommer ur den teoribildning som började som "The Big Model" och sedan… Jag har inte koll på alla vindlingar och vändningar, men det var i varje fall en ganska stark rörelse av folk som ville bygga spel på nya sätt och ofta med fokus på drama snarare än tävling, simulation, inlevelse etc. Jag är säker på att någon indie-person kommer och slår mig på fingrarna här och kan komma med bra exempel på spel att titta på om man vill ha lite inblick i hur det kan se ut.

(Under några år gick det inte att starta en tråd här på forumet utan att någon ville komma med ett förslag på en indiemekanik och en antydan om att traditionellt spelande var "dysfunktionellt". Det var en trend, och som alltid när folk är nyfrälsta så var det inte så skojjigt för folk omkring dem. Sedan lugnade det tack och lov ner sig. Och ett gäng av oss undersökte indierörelsens kreativitet och teoribildning och tog med oss noga utvalda tankar och tekniker till vårt eget skapande, och hobbyn blev, generellt bättre av det).
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
bortom12e;n345368 said:
Aha, som LCHF ungefär
Haha, ja precis! Ungefär så. Fast det vi sa var nog mer i stil med:

"Sluta kör köttdieten, makarondieten och benikemaskdieten samtidigt, finns en risk för en dysfunktionell bantningsmetod då." Sen snöade många av oss in extra mycket på en specifik diet och det framstod nog som att den hyllades över alla andra metoder och att vi hade hittat Jesus. Vilket vi såklart hade. :)

Men ja, precis som du skriver så var avstampet från början oberoende självutgivna rollspel, men fick sen en lite snävare betydelse än just det (men än dock väldigt spretig). Vill du höra mer om detta så kanske starta en ny tråd så kan nog vi som var peppa, vi som fortfarande är det och de som drabbades av vår pepp skriva av oss lite.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
Christoffer;n345397 said:
Haha, ja precis! Ungefär så. Fast det vi sa var nog mer i stil med:

"Sluta kör köttdieten, makarondieten och benikemaskdieten samtidigt, finns en risk för en dysfunktionell bantningsmetod då." Sen snöade många av oss in extra mycket på en specifik diet och det framstod nog som att den hyllades över alla andra metoder och att vi hade hittat Jesus. Vilket vi såklart hade. :)

Men ja, precis som du skriver så var avstampet från början oberoende självutgivna rollspel, men fick sen en lite snävare betydelse än just det (men än dock väldigt spretig). Vill du höra mer om detta så kanske starta en ny tråd så kan nog vi som var peppa, vi som fortfarande är det och de som drabbades av vår pepp skriva av oss lite.
Det ska också sägas att vi vann. Kult: Divinity Lost, Mutant: År Noll, Svavelvinter Eon IV... Nästan alla större spel idag har en minst en fot ordentligt nedkörd i indiemyllan. :)

Ja, hela Fria Ligan är ett direkt resultat av detta. Det är fullt möjligt att deras spel blev själva resultatet och varför de känns som något helt nytt för de som främst spelat D&D, Vampire, CoC och Pathfinder tidigare.
 

Aristarkos

Veteran
Joined
13 Aug 2014
Messages
14
JJoghans;n345187 said:
Jag avskyr verkligen DoD och de flesta andra BRP-derivat sedan jag på senare år varit tvungen att SL:a skiten
Hur kan man bli tvingad till att spelleda något man inte vill? Är det inte bara att säga nej?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Aristarkos;n345917 said:
Hur kan man bli tvingad till att spelleda något man inte vill? Är det inte bara att säga nej?
Heh, nej det är inte alltid så enkelt. Ibland är valet att spelleda/spela något man inte vill, eller inte spela alls.

Ibland är inte spela alls det värre allternativet. Eller så är grupp trycket för svårt att stå emot. Eller så är det ett hat/kärleksförhållande. Eller så hatar man det ironiskt. Eller...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,904
Location
Nordnordost
Ditt favoritspel är verkligen inge vidare.

Främst av följande anledning.

Slå 1t10
  1. En annan utgåva var/är mycket bättre.
  2. Fandomen är både träig och giftig.
  3. Det är mest en trist ripoff av ett annat, mycket bättre spel.
  4. Tillbehören är allt från uteblivna till hopkraffsade.
  5. Spelledarskärmen är ful.
  6. De som skrev det har verkligen rätt tveksamma åsikter.
  7. Det är bara så mycket korrfel.
  8. Folk envisas med att husregla eller spela som skrivet, vilket förstör hela grejen.
  9. Bilderna ger ingen inspiration alls.
  10. Texten är svårläst.
Där fick du.

Gå och skäms för att du spelar sånt skräp.
 
Top