Vilket verkligt bröd är mest likt lembas?

Bra poäng. Idag är Corn väl etablerat som ffa Maize på brititsk engelska, men det är förstås en amerikanifiering som säkert inte nått lika långt på Tolkiens tid.

Lite som att ingen britt säger Elk om älg nuförtiden :cry:
Notera att Tolkiens nivå på det här var att han gjorde sitt yttersta för att undvika franska låneord sedan 1066, så...

Min personliga kanon är att det är små korn som alverna plockar ur näsan, lite som deras snorkråkor, sötsalta och utmärkta att baka med.

Besökte Tomtelandet med dottern ett par år sedan och lärde mig att troll gör klubbor av snor. De stoppar helt enkelt in en pinne i näsan och rör om för att sedan dra ut den.... voilá en perfekt slickepinne. Barnen tyckte det lät jättekul.

Besökte Tomtelandet med dottern ett par år sedan och lärde mig att troll gör klubbor av snor. De stoppar helt enkelt in en pinne i näsan och rör om för att sedan dra ut den.... voilá en perfekt slickepinne. Barnen tyckte det lät jättekul.

Barn. Beeing barnsliga since 300 000 före kristi födelse. Lär de sig aldrig?

Saxat från den urgamla sidan alver.nu:

Detta säger Tolkien om Lembas:

*De innehöll honung
*De är ljusa på insidan och gyllene krispiga
*De är tunna och rundaktiga. Man kan anta att de var gjorda i nåt sorts bakjärn. (Våffeljärn kan fungera, men ytan blir något annorlunda)

Några andra saker vi kan anta:

*De innehåller frukt och kanske även nektarn från Mallorn-trädet. Detta kan ersättas med Tex. apelsin eller kumquats.
*De innehöll troligen en finmald ljus nöt som kan ersättas med Tex. mandel.
*De innehöll något sort näringsrikt mjöl.

Recept:

*3 ägg
*1 kopp honung (helst vildhonung)
*En matsked apelsinskal eller 3 kumquats tex.
*2 teskedar av apelsinnektar (valfritt)
*Mald mandel (efter egen smak)
*¼ kopp smält smör.
*2-1/4 mjöl (gärna ett fint)
*½ tesked salt
*(Om ni använder ett våffeljärn, tillsätt 1 tesked bakpulver.)

1. Blanda ägg, honung, apelsinskal (eller annan frukt), apelsinnektar och mandeln i en mixer. Kör på max i tre minuter.
2. Häll i en kopp av mjölet. Blanda i en minut.
3. Häll över i en bunke och tillsätt resten av mjölet och saltet. Blanda väl.
4. Baka i 15 sekunder eller tills de är gyllene.
Låter farligt nära mandelkubb :)

Är det inte helt bedrövligt att majs är corn på engelska?!

Jag blir förbannad när jag tänker på det.

Skitspråk.

Vänta nu maltat korn är fortfarande korn (groddar av sädesslaget korn) men inte längre corn utan sprouts?
Eh ja, det var så jag menade om jag hade skrivit allt jag tänkte. Jag hoppade över översättningsbiten.

Fortfarande korn på svenska, men borde inte längre vara corn på engelska.

Eller kanske snarare; det är fortfarande "korn", men det är inte längre "ett korn" =D

Eh ja, det var så jag menade om jag hade skrivit allt jag tänkte. Jag hoppade över översättningsbiten.

Fortfarande korn på svenska, men borde inte längre vara corn på engelska.

Eller kanske snarare; det är fortfarande "korn", men det är inte längre "ett korn" =D

Det ligger ett korn sanning i båda våra inlägg.

Ha, jag hittade dem (eller något som ser precis ut som dem) under märket seven oceans. Kan konstatera att den som påstod att en om dagen räckte nog menade ett paket - de är bara 270 kcal/kex.

Back