Vilket verkligt bröd är mest likt lembas?

Lemur

lemur i ur och skur
Jag hade en diskussion med någon (minns inte alls vem det var faktiskt) om hur vi föreställer oss lembas-bröd. Vi kom överens om det det måste vara som hönökaka. Vilket bröd tror ni är verkligens lembas?

Jag hade en diskussion med någon (minns inte alls vem det var faktiskt) om hur vi föreställer oss lembas-bröd. Vi kom överens om det det måste vara som hönökaka. Vilket bröd tror ni är verkligens lembas?
Jättebra fråga! ❤️

Något tunnbröd som kanske är aningen rostat. Blandning mellan knäckebröd och sådana där tunnbröd från polarbröd.

Eat little at a time, and only at need. For these things are given to serve you when all else fails. The cakes will keep sweet for many many days, if they are unbroken and left in their leaf-wrappings, as we have brought them. One will keep a traveler on his feet for a day of long labour, even if he be one of the tall Men of Minas Tirith.
Tolkien sägs ju ha varit inspirerad av ngt sjöbröd?

Underbar fråga.

Det kan inte vara mjukt och smuligt. Men inte heller hårt så det knäcks. Något mellan ytterligheterna.

Det ska vara näringsrikt.

Jag kommer att tänka på ett finskt bröd som min farmor bakade i stenugn. Det kallas Rieska och den variant hon gjorde var gjort på korn (ohrarieska). Det hade precis rätt konsistens för att vara lembas, perfekt som färdkost. Dessutom mättade det bra. Man kunde dock bli lite... ähm, gasig av det.

Jag har alltid tänkt att de smakar som en vaniljbulle, jag tror det kommer av att jag tänk att det söta i dem smakar vanilj, för vanilj känns alviskt.

Jag har alltid tänkt på det som Pizza. En läsning som har inget stöd i texten 😂

Jag tänker mig (med tveksam evidens) att strukturen är i stil med wienerbröd eller liknande konstruktioner som är flakiga. Vi vet att de gärna smular, och behöver vara skyddsförpackade.

Oh, men jag har ätit verklighetens lembas, och hade ett i en byrå under många år. Det var ett näringsbröd från FN, och man kunde tydligen leva på ett om dagen i nödsituationer. (Någon hade tex levt på dem och vatten i flera år under bosnienkriget, sades det)

Saxat från den urgamla sidan alver.nu:

Detta säger Tolkien om Lembas:

*De innehöll honung
*De är ljusa på insidan och gyllene krispiga
*De är tunna och rundaktiga. Man kan anta att de var gjorda i nåt sorts bakjärn. (Våffeljärn kan fungera, men ytan blir något annorlunda)

Några andra saker vi kan anta:

*De innehåller frukt och kanske även nektarn från Mallorn-trädet. Detta kan ersättas med Tex. apelsin eller kumquats.
*De innehöll troligen en finmald ljus nöt som kan ersättas med Tex. mandel.
*De innehöll något sort näringsrikt mjöl.

Recept:

*3 ägg
*1 kopp honung (helst vildhonung)
*En matsked apelsinskal eller 3 kumquats tex.
*2 teskedar av apelsinnektar (valfritt)
*Mald mandel (efter egen smak)
*¼ kopp smält smör.
*2-1/4 mjöl (gärna ett fint)
*½ tesked salt
*(Om ni använder ett våffeljärn, tillsätt 1 tesked bakpulver.)

1. Blanda ägg, honung, apelsinskal (eller annan frukt), apelsinnektar och mandeln i en mixer. Kör på max i tre minuter.
2. Häll i en kopp av mjölet. Blanda i en minut.
3. Häll över i en bunke och tillsätt resten av mjölet och saltet. Blanda väl.
4. Baka i 15 sekunder eller tills de är gyllene.

Back