Nekromanti Vilket system?

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Jag och en kompis har sedan länge funderat på en egen spelvärlds. Vad vi inte har kommit fram till är dock vilket regelsystem vi ska använda. Jag tänkte nu höra mig för vilka system som kan rekommenderas och vilka som kan kasseras. Vi har funderat både på Neogames Ob-slag och på Gränsvärldar, men har inte riktigt kommit överens. Världen skall vara en fantsyvärld eller tidig medeltid med mytiska inslag. Det viktigaste är nog magisystemet, strider och annat brukar man kunna lösa ändå. Finns det kanske något som klarar av både och?

//Elrond, builder
 

Jåkkå

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
16
Location
Norrköping
Oj oj. Det beror helt på vad man vill ha ut. GURPS har ett enkelt och smidigt system där magin är baserad på enskilda besvärjelser. Ars Magica har ett magisystem som är enastående och som är väldigt flexibelt. Man kan göra lite vad som helst. RM har ett (IMHO) roligt system, men präglas av _många_ tabeller. HârnMaster använder av %-baserade färdigheter och riktar in sig mot enskilda besvärjelser vilka återfinns i flertalet magiskolor eller element. (Convocations i spelet)... Bestäm förs vad som är viktigt i systemet. Snabbhet, realism, enkelhet, tabeller, frihet etc. etc...



- j å k k å
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jepp, gör en lista på vad ni är ute efter, och en lista på vad ni kan tänka er att offra. Fundera också ut vad det är som gör att ni promt vill göra ett eget spel (eller värld), vad är det som saknas i de rollspel som finns, och hur tänker ni få in detta i ert spel?
Målet är det som bestämmer vägen! ;)

[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Det viktigaste skall helt klart vara ett smidigt system som inte sätter några krokben. Med andra ord ett ganska enkelt system för skador o.dyl.

//[color:red]Elrond</font>
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Ok. GURPS är enkelt och snabbt, likaså någon variant av T100systemet... Modifiera Dod eller köp GURPS.... Utgå ifrån något av dessa och gör de förändringar du tycker du vill göra. Tänk på vad syftet med dessa förändringar är, och försök ge en systematik åt ditt system, det blir mycket lättare att minnas relger då, och på det sättet spar du tid!
Eller, om du är ambitiös, gör ett eget system. Det du tjänar på det är att du har en större möjlighet att väva in värld och regler, och på så sätt låta reglerna "spegla" världen. Då blir reglerna liksom ytterligare ett sätt att ge känsla åt världen...

[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Jåkkå

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
16
Location
Norrköping
"låna"

Jag brukar välja mellan tre sätt:

1) Utgå från det ett regelsystem, ex GURPS, och modifiera det du tycker behövs.

2) Låna ihop regelbitar från flera olika system. Ta de som passar bäst och gör ett hopkok.

3) Gör ett helt eget system.

Från dina önskemål verkar det som om GURPS vore nåt sjysst att utgå ifrån, precis som dream säger. Jag tycker dock att GURPS stridsregler är lite si sådär och har modifierat dem... eller snarare bytt ut dem. Magisystemet är helt ok om man bara sätter sig ner ett tag och funderar över hur magin fungerar i den värld där man ska spela. För mig fungerar GURPS bra men jag har inskränkt möjligheterna för magiker en del. Stridsdelen är en merge med en modifierad version av HarnMaster som jag gjorde till ett annat spel.

- j å k k å
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det systetm som jag tycker helt klart är lättast är DoD.s system. Använd t20:an till FV-slag och t10:an till skadeslag. Snabbt och enkelt.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Om du tittat på gränsvärldar, varför inte västmark?

Snow
Dead, but still walking around
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,062
Location
Linköping
Under det lilla jag spelat Eon (obt6) så har jag tyckt att obt6-systemet blir lite segt just för att man slår, tittar efter sexor, slår igen, tittar efter sexor o. s. v. (I Stjärnornas Krig/Star Wars slår man i alla fall alla tärniongarna på en gång ;-)

/Illern

<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A> [epost]arindel@passagen.se[/epost]
 

Sarel

Veteran
Joined
4 Sep 2000
Messages
7
Location
Mumeå =)
Ars-systemet är enkelt och trevligt (eller Västmark, dom är tydligen väldigt lika, har inte läst igenom Västmark, dock)... Magisystemet är också trevligt, men kan ta ett tag, och dessutom kanske det inte passar din värld... gör som vi, ha en färdighet, typ "kasta magi" (vi använder 'sann tro' i och med att magin kommer från gudarna i våran värld), och sen säger spelaren vad han vill göra och slår ett färdighetsslag, och beroende på vad slaget blir och jämförelsen färdighetsvärde/vad hon vill göra så säger spelledaren vad som händer....

(i vår värld händer det hemska saker när man fumlar... man kan råka ringa till guden/gudinnan när Han/Hon antingen har sex eller PMS.... *rysa* ("Så du vill ha en stor eldboll? OK, då FÅR du väl en STOR eldboll, då.... blir det bra med rakt i huvudet på dig?")


nej, nu SKA jag sova. punkt.
 
Top