Nekromanti Vilket system i Baldur's Gate?

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Vilket system är det Baldur's Gate 2 och Baldur's Gate EE använder?

Finns det skillnader i systemet mellan själva rollspelet och datorspelet?

Var kommer kits och sånt ifrån eftersom de inte är med i (original) ettan?

Tack! :gremsmile: //Dum Panda
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
2nd Edition Dungeons and Dragons ska det vara. Vet inget om eventuella skillnader, men jag tror inte att de ska vara så stora.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Kitsen kom främst från en serie böcker kallade The Complete Book of X eller Complete X's Handbook där det fanns böcker för alla klasser, raser och några extra så X kan vara Elves, eller Fighter. Det fanns även kits i vissa settingsböcker och extra regelböcker.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Rymdhamster said:
2nd Edition Dungeons and Dragons ska det vara. Vet inget om eventuella skillnader, men jag tror inte att de ska vara så stora.
Advanced Dungeons and Dragons 2nd Edition för att vara specifik.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Tack för svaren!
Så om man vill spela med de reglerna. Hur får man tag på dem? Eller finns det klon som gör vad ADnD gör fast bättre?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Dum Panda said:
Tack för svaren!
Så om man vill spela med de reglerna. Hur får man tag på dem? Eller finns det klon som gör vad ADnD gör fast bättre?
Jag måste vara petig och påpeka att det finns ett par saker från 3.0 i Baldurs gate 2 så som sorcereren men de är extremt få.

Det finns ingen bra klon av D&D 2ed grattis tyvärr. Men det finns Hackmaster 4ed (4ed biten är ett skämt det finns ingen 1-3 ed.) som är AD&D 2ed blandat med lite nya tilläg, lite saker från 1ed och en hel del humor. Extra böckerna som kom till det innehåller de allra bästa kitsen från 2ed.

Annars säljer väl wizards pdf:er av 2ed just nu?

Oh, och om du ska köra 2ed måste jag rekomendera settingarna som är det bästa med den editionen. Speciellt Planescape och Dark sun rockar.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det är inget problem att få tag på de tre grundböckerna för en liten peng. Om du vill ha tag på alla kits blir det en större summa, men de vanligaste böckerna är också billiga. Tradera är ett hyffsat ställe men ebay är bättre. Det finns också en bunt affärer som säljer gamla rollspelsprylar.

Du kan också vänta 1-2 månader då dessa böcker är på gång att släppas i lite lyxigare utförande nya.

Om du vill köra i Baldur's Gateområdet så finns förstås den världen, Forgotten realms att köpa samt supplement som tar upp staden och omgivningen i mer detalj.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Får kolla upp Hackmaster!

Planescape är välkänt för mig och är en av mina favoritsettings :gremsmile:.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Väntar nog i de där 1-2 månaderna då.

Har kört Forgotten Realms i DnD 3ed. Det var faktiskt Baldur's Gate som ledde mig dit.

Tack!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Dum Panda said:
Väntar nog i de där 1-2 månaderna då.

Har kört Forgotten Realms i DnD 3ed. Det var faktiskt Baldur's Gate som ledde mig dit.

Tack!
Just Forgotten realms har en mass coola saker i 2ed. Som the Time of Troubles som ju Baldurs Gate spelen är en direkt uppföljning till. Vill du spela en kampanj där dina spelare försöker bli gudar är det här helt rätt ställe att göra det på :gremsmile:
 
Top