Nekromanti Vilket system för Planescape?

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Ja, vilket system tycker ni man ska köra när man spelar Planescape?
Har redan två Pathfinder kampanjer igång och det spelet känner jag är för regeltungt så gärna förslag som är enklare!

Så, vad tycker ni?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
AD&D 2 eller 1 edition. Bästa sättet är originalet :gremlaugh:
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Jag hade tänkt använda Blood&Treasure. Jag har även tidigare kört Swords&Wizardry Complete och Basic Fantasy RPG Planescape med en massa inplockade husregler. Men B&T känns som det närmaste "old school"-ish spel jag kan hitta för att göra det jag vill. Och har hyfsad kompabilitet med AD&D.

Ett annat förslag är Myth&Magic som är ett sorts reviderat och strömlinjeformat 2ed AD&D. Men jag tror inte allt har släppts än (ingen DMG eller monsterbok men man kan använda de till 2ed tillsmmans med M&M´s spelarbok). Rekommenderar definitivt M&M om man ska gå 2ed vägen.

Det finns en STOR konvertering av Planescape till D&D 3,5 borta på planewalker.com. Så stor att jag aldrig skulle komma på tanken att använda den.

Men skulle jag köra något annat OGL/D&D baserat system än B&T så skulle det nog bli Fantasy Craft till vilket det finns en mycket ingående, men samtidigt översiktlig konvertering för Planescape: Planescraft. Som även innehåller typ alla varelser ur Planescape konverterade, vilket 3,5 versionen inte har.

Kan även nämna att det finns en mindre konvertering av PS raser och factions till Castles&Crusades. I combo med valda delar ur fanresurserna Crusaders Companion och Advanced C&C så kan man bygga något som blir ganska likt 3.5/PF men ändå simplare.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,144
Location
Lund
Savage Worlds är ett bra system som är relativt enkelt. Finns massor med material för fantasy-settings.

Eldritch RPG är ett enkelt system som jag portat till Dark Sun mycket framgångsrikt.

Cog.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Übereil said:
God45 said:
AD&D 2 eller 1 edition. Bästa sättet är originalet :gremlaugh:
Säger mannen som använder nWoD-systemet till oWoD-settingen...

Übereil
Jag är inget om inte en hycklare :gremwink:

Jag gillar vad jag gillar ochnhittar på ursäkter :gremwink:
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
God45 said:
Übereil said:
God45 said:
AD&D 2 eller 1 edition. Bästa sättet är originalet :gremlaugh:
Säger mannen som använder nWoD-systemet till oWoD-settingen...

Übereil
Jag är inget om inte en hycklare :gremwink:

Jag gillar vad jag gillar ochnhittar på ursäkter :gremwink:
På tal om WoD så finns det en Mage:tA konvertering till PS borta på planewalker.com. Samt en för GURPS.
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Jag vet inte om det är sant. Men enligt somliga så är Burning Wheel det ultimata systemet för PS på grund av dess fokus på karaktärernas egna åskådning(believes) och hur man främjar dessa i spel. Dock att det skulle kräva en hel del förarbete och är rätt regeltungt.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Hmm... Det blev väldigt mycket att tänka igenom.
Fantasy craft verkar nice ska kolla närmare på det.
Jag borde få Burning Wheel Gold nu i jul så det ska jag kolla upp.
På vilket sätt menar du att BW passar bra med Planescape? Med beliefs och sådant? Är bara lätt amatör när det gäller Planescape.
 
Top