God45;n263463 said:Fantasy!
Bifur;n263465 said:Vet inte om reglerna är så avgörande för SLs jobb (om än inte oviktigt), snarare äventyrens struktur och där är Symbaroum inte helt "lätt" för SL (men bra så ta gärna det ändå!).
Rangertheman;n263479 said:Ja, håller med om att det i Törnetronen är många namn och grupperingar att hålla reda på, behov av att placera ut äventyrskrokar långt innan de ska användas, massor av intriger, m.m. Stundtals är det som att rodda en rysk, klassisk roman i rollspelsform. Så på det viset är det inte särskilt enkelt att vara SL. Men det är en fantastisk källa att ösa ur och har man bara tiden och orken kan man bygga ut kampanjen nästan oändligt.
Evokee;n263448 said:För en SL som vill spela ett spel under en längre period med en spelgrupp. Tänker mig saker som enkla regler, bra stöd av moduler och äventyr etc.
Platon;n263499 said:Jag tror Ranger egentligen håller med, han bara gillar symbaroum så mkt att han försöker "shoe-horna" in den i alla möjliga sammanhang =D
Mycket relevanta frågor! Min känsla är att 80-talets lägga-massor-av-tid-på-att-förbereda är på väg att ersättas av dra-ett-kort-och-sätt-igång-att-spela. Jag vet vilket jag själv föredrar, men ser inte det ena eller det andra som "finare" eller "bättre". Det är helt upp till tycke och smak.Björn Wärmedal;n263541 said:Vad tycker du underlättar för dig som SL? Vill du ha regler som stödjer de flesta tänkbara situationer, eller bara de fåtal vanligaste? Vill du ha regelstöd för relationer och drama? Tycker du om en detaljerad värld som är väl dokumenterad, eller vill du ha implicerad setting med mycket frihet för dig som SL? Vill du spelleda färdiga äventyr eller egna? Vilken typ av äventyr är du intresserad av?
Rangertheman;n263573 said:Mycket relevanta frågor! Min känsla är att 80-talets lägga-massor-av-tid-på-att-förbereda är på väg att ersättas av dra-ett-kort-och-sätt-igång-att-spela. Jag vet vilket jag själv föredrar, men ser inte det ena eller det andra som "finare" eller "bättre". Det är helt upp till tycke och smak.