Nekromanti Vilket Superhjälte rollspel?

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Känner för att införskaffa ett superhjälte rollspel men vet inte vilket.

Har väl 2 kriterier jag vill ha uppfyllda.
1. Man ska regelmässigt kunna göra vilken galen superkraft och karaktär som möjligt.
2. Varje superkraft ska vara så detaljerad som möjligt.

(Skiter dock fullständigt i spelvärld eftersom alla superhjältevärldar känns rätt så generiska.)


Står i valet och kvalet mellan Hero System 6th ed. (Champions) och Wild Talents 2nd ed.

Wild Talents uppfyller det första kriteriet med råge men krafterna känns däremot väldigt översiktliga.
Hero System å andra sidan har extremt detaljerat kraft skapande men verkar inte klara av att skapa de mest fantasirika och galna krafter man kan tänka sig.


Så jag undrar om det är någon som har någon rekommendation på ett bra superhjältespel som uppfyller mina kriterier eller som har synpunkter, bra eller dåliga, på de två spelen jag tagit upp?
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
DC Adventures uppfyller båda dina krav. Man skapar sina krafter genom att sätta ihop olika effekter. Vad som helst går att modellera rent regeltekniskt. Riktigt bra spel på alla plan faktiskt.
 

Amroth

Veteran
Joined
25 Feb 2007
Messages
28
Jag skulle rekommendera "Mutants and Masterminds". Uppfyller dina krav exceptionellt bra. De är nu inne på sin tredje version och är inte knutet till någon spelvärld, även om det finns moduler som beskriver sådana.

"DC Adventures" är, som jag har förstått det, en tappning av den tredje versionen av spelet och till för dem som vill spela i DC:s Universum.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
chryckan said:
(Skiter dock fullständigt i spelvärld eftersom alla superhjältevärldar känns rätt så generiska.)
Inte mer sant än att "alla fantasyvärldar känns rätt så generiska". Många är det, men det finns undantag. Jag kan rekommendera Gestalt (spelvärld till HERO system) och Mutant City Blues som exempel på rätt ickegeneriska supervarelsevärldar.

Come to think of it så platsar nog White Wolfs Aberrant där också.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
M&M är bra... men jag gillar på nåt sätt Hero System, kanske för att det är så kompetent och detaljerat.. så man känner sig duktig när man börjar få grepp om det.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
krank said:
chryckan said:
(Skiter dock fullständigt i spelvärld eftersom alla superhjältevärldar känns rätt så generiska.)
Inte mer sant än att "alla fantasyvärldar känns rätt så generiska". Många är det, men det finns undantag. Jag kan rekommendera Gestalt (spelvärld till HERO system) och Mutant City Blues som exempel på rätt ickegeneriska supervarelsevärldar.

Come to think of it så platsar nog White Wolfs Aberrant där också.
Svårt att komma med ett motargument med tanke på att ditt svar redan innehåller det argument jag tänkte använda; de flesta fantasy världar känns också rätt så generiska. Skillnaden är att i en fantasy värld så krävs det inte särskilt mycket av reglerna för att porträttera en Alv magiker men i ett superhjälte spel så behöver reglerna kunna täcka ett nästan otroligt omfång av krafter och karaktärsobjekt, inklusive polymorfa geléklumpar.

Fast du har fullständigt i att det finns klara undantag i båda genrerna. MCB är ett lysande exempel. Faktum är att tills du nämnde det så kom jag ens inte ihåg att det faktiskt är ett superhjälte spel fast än jag själv har det. (mycket bra spel faktiskt)

Arfert said:
M&M är bra... men jag gillar på nåt sätt Hero System, kanske för att det är så kompetent och detaljerat.. så man känner sig duktig när man börjar få grepp om det.
Håller också med om detta. Hero System har nästan en modellbyggar tjusning i allt pillande med points m.m att man lätt kan glömma bort sig speciellt när man börjar bemästra systemet.
Fast samtidigt så kan man ju undra om ett regelsystem för rollspel kanske inte är lite väl komplicerat om man känner sig duktig bara för att ha lärt sig reglerna. :gremwink:


Ska kolla in M&M. Tack för tipset.
Återkom gärna med fler synpunkter och förslag.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Amroth said:
"DC Adventures" är, som jag har förstått det, en tappning av den tredje versionen av spelet och till för dem som vill spela i DC:s Universum.
DC Adventures är den senaste och uppdaterade versionen av Mutant & Masterminds. Visst, det är tänkt att spelas i DC-universat men det finns inga regler som har med settingen att göra. Utan att behöva husregla eller liknande är det bara att byta setting till en som passar.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Kollat in M&M.

Även om det verkar vara en bra spel för konventionella superhjälte karaktärer. Kanske faktiskt det mest smidigaste systemet att spela i eftersom det använder sig av det beprövade OGL reglerna som bas.
Så gör det faktum att det använder sig av just OGL att det saknar den flexibilitet som Hero System och Wild Talents strävar efter när det gäller att skapa alla möjliga tänkbara krafter.

Så frågan är fortfarande vilket av de två som uppfyller de kriterierna jag letar efter bäst.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har kommit på mig själv att vara sugen att testa Hero System. Trots att det systemet går emot allt jag tror på. :gremgrin:
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Har bara kollat in en lite version av Wild Talets och undrar om någon som har större erfarenhet och kunnande av det spelet som kan svara på en fråga?

Finns det några regler för personligheter och nackdelar som påverkar karaktärsskapandet och spelet men som inte är direkt knutna till en kraft eller egenskap?
Tänkte på saker som familj, alias, beroendet, fobier, ärkefiender och liknande?
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
chryckan said:
Har bara kollat in en lite version av Wild Talets och undrar om någon som har större erfarenhet och kunnande av det spelet som kan svara på en fråga?

Finns det några regler för personligheter och nackdelar som påverkar karaktärsskapandet och spelet men som inte är direkt knutna till en kraft eller egenskap?
Tänkte på saker som familj, alias, beroendet, fobier, ärkefiender och liknande?
Någon?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,500
Location
Helsingborg
Jag rekommenderar alltid att läsa recensioner på RPGNet, för många av dem är grundliga när det kommer till att gå igenom systemet. Här var några jag fann när jag googlade på "Wild Talents review RPGnet".

REVIEW OF Wild Talents: Superhero Roleplaying in a World Gone Mad

REVIEW OF Wild Talents

REVIEW OF Wild Talents (Second Edition)

REVIEW OF Wild Talents Second Edition

/Han som inte orkade läsa igenom dem då han tänkte att Chryckan säkert ögnar igenom de snabbare än han
 
Top