Vilket spel?

Gustav Lorentz

a.k.a. McKatla
Det finns en lång rad spel med ambition att låta oss spela DnD:s äventyr utan DnD:s regelverk. Men vilka gör jobbet bra? Eller är bra spel i sig själva? Daggerheart? Shadowdark? Old School Essententials? Knave? Whitehack? Helt enkelt: vilket har du valt, och varför?

Pratar vi om äldre moduler? Då tror jag många på listan hade funkat - Shadowdark, Knave, OSE är alla bra för den sortens old school dungeons.
Jag är nyfiken på alternativ för såväl äldre som nyare moduler! Kanske inget alternativ klarar allt dock...

Jag är nyfiken på alternativ för såväl äldre som nyare moduler! Kanske inget alternativ klarar allt dock...
Testat flera av de nämnda (Shadowdark, Knave, OSE) med äldre DnD moduler och kan även lägga till Cairn. Själva grunden matematiken/skala/systemen är så pass nära BX i alla dessa att jag kan improvisera det som inte matchar i alltsom oftast. Men tycker trivs bäst och tycker det är enklast med Shadowdark. Men det är väldigt subjektivt och många av OSR och närliggande system är ju gjorda för att ligga nära D&D BX och kunna spela dess moduler.

Vi valde att köra med OSE, för att det ligger så nära B/X samtidigt som det är väldigt troget idén med tidiga D&D.

Jag planerar att köra Ravenloft med min grupp när jag är klar med Trudvang, och då blir det med all säkerhet OSE.

För spela DnDs äventyr.... ser ingen anledning till att byta ut systemet. De äventyr jag har kört har inte vunnit på att byta system.
Dock så kanske äventyren vunnit på om de varit skrivna till andra system....

Annars har jag konverterat äventyr till andra system som jag velat spela. Men det känns inte som frågan...

Mina favoriter är Into the Odd och SKR (det senare är ju tyvärr hyfsat Kartellinternt än så länge dock).

Sedan, om jag får vara lite petig, så tycker jag väl att det är tveksamt att beskriva OSE som ”utan D&Ds regelverk”. Det är ju uttryckligen en direkt kopia av B/X när det gäller själva reglerna, så nära det går att komma, fast med en bättre struktur och layout i regelboken. Men det beror väl lite på vad frågeställningen handlar om här, och om det relevanta mest är att det inte står Dungeons & Dragons på omslaget. I så fall gillar jag OSE som alternativ.

Back