Vilket spel utspelar sig i din hemort?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,286
Location
Göteborg, Lindome
Ett tag fantiserade jag om att skriva scenarier som utspelar sig i byn Nösund på Orust, där min familj har sommarställe. Inspirerad av Upsala-sviten, tänkte jag mig att scenarierna skulle utspela sig vid olika tidpunkter i platsens historia - forntiden när vattennivån var betydligt högre, 1400-talets jordbruk, 1800-talets sillsalteri-verksamhet, 1900-talets societetssommarnöje och 90-talets tillhåll för motorcyklister och barnfamiljer och dagens exploatering med lyxvillor. Detta skulle kryddas med något slags mytologi, inspirerad av min barndoms fantasi. Exempelvis finns en klippa som ser ut som en val och håligheter på en annan klippa som ser ut som en jättes fotspår. Dessutom gick det rykten om att det bodde en häxa i huset uppe på en kulle.
Det är en fantasieggande omgivning. En ur min spelgrupp har en stuga någon kilometer från samhället och vi hade vår årliga spelvecka där för en dryg månad sedan. Samt en vandring runt på ägorna (90 ha). Många stenformationer som gav upphov till fantasier.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Fint att se att den värmländska berättartraditionen tycks ha levt vidare och kanhända manifesterats som rollspelsintresse, för det var onekligen gott om värmlänningar här.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,148
Location
Göteborg
Jag har under de senaste åren för det första spelat väldigt lite, men nästan uteslutande spelat efter premissen: tag dagens tid och plats, och dra bort 1500 år (plus kasta in antagandet att mytologin som formades för 1000 år sedan bygger på en magisk verklighet 500 år tidigare).

Så det är mytisk järnålderstid i framförallt Götaälvdalen med omnejd (inklusive Askim, Frölunda och Fässberg), men även en och annan avstickare till både Tjörn och Orust, Hisingen/Kode/Lilla Edet/Trollhättan/Hall, Mjörn/Floda/Lerum/Härryda, och ända upp till Farsta där jag bor nu.

Det är fantasieggande och man börjar se på sin omgivning med forntidsblicken (var bodde folk, var odlades det, vilka utposter var strategiskt viktiga här, var är tingsplatsen, var slogs man, hur gick vattenliinjerna och vattenvägarna?)

Magisk realism.
 
Top