Vilket spel utspelar sig i din hemort?

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
490
Utan frid utspelar sig ju som av en händelse i Västerbotten

Sen spelade vi en Mutant UA kampanj som utspelade sig bland universitetsruiner och muterade gäng i Ume en gång för länge sedan
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag har skrivit både Skåneland och Dark Scania som utspelar sig i Skåne. Och handlar till viss del om hur mycket jag hatar Skåne!

De som måste dö utspelar sig i Skåne men det är inte så viktigt.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Umeå har förärats två lovecraftianska konventsscenarion med Upsala-sviten som förlaga: I betraktarens öga och Med rötterna i mörker.
Själv har jag också förlagt flera äventyr och kampanjer där, såsom MÅ0 och Tarotikum.

Min födelseort, Bredbyn i Anundsjö socken (och fd kommun, numer i Örnsköldsvik), har mig veterligen inte figurerat i några rollspel eller scenarion. Men det finns en del material från folktro att bygga på, med legender om varulvar, hamnskiftande nojder, vittror, troll, mm.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Om du skulle göra ett spel som utspelade sig i din hemort eller ursprungsort, vad skulle det handla om? Skulle du förlägga det i nutid, dåtid eller framtid? Vad skulle du ta till för medel för att lyfta fram att det är just din hemort det utspelar sig i?
GTA: Nordvärmland. En stor sandlåda som utspelar sig på 70/80-talen, med olika gäng, öde platser och bizarra SLP:er.
Rockabillys, tjuvjägare, hembrännare, raggare, norrmän och andra lantisar.
Intressanta fordon som skogsmaskin, vägskrapa, raggarbil, epa-traktor, trimmad moped. Alla med rockabilly, Elvis, Eddie Meduza och dansband på radion. Uppdragsgivare som vill utföra kidnappningar, transporter, spränga kommunhuset, döda vargar, slåss på festplatser och liknande. Men man kan också bara sitta och cruisa raggarsvängen i en gammal jänkare och bli slumpmässigt beskjuten.
Kanske bättre som datorspel än klassiskt rollspel?

//EvilSpook
Edit: Låtlistan
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Den här tråden gör mig faktiskt sugen på att skriva ett småstadsrollspel med rollpersoner som har sina små draman men som är stora för dem, och som alla antingen tycker att orten är trevlig och vill vara kvar, eller hatar den lilla hålan. Lite kommunpolitik, lite häng vid korvmojjen och lite hångel i buskarna utanför Statshotellet. Smala Sussie, Kopps och Jalla jalla.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Den här tråden gör mig faktiskt sugen på att skriva ett småstadsrollspel med rollpersoner som har sina små draman men som är stora för dem, och som alla antingen tycker att orten är trevlig och vill vara kvar, eller hatar den lilla hålan. Lite kommunpolitik, lite häng vid korvmojjen och lite hångel i buskarna utanför Statshotellet. Smala Sussie, Kopps och Jalla jalla.
Det var så vi spelade Ur Varselklotet, med dragning åt Sunes sommar. :)

//EvilSpook
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Nordiska väsen utgår från Uppsala (där jag bodde de första månaderna i mitt liv).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag är uppväxt i Karlstad.
Och med fara för mitt eget liv så skulle jag skriva Raggarna är här! - Ett överlevarspel för upp till fem spelare.

Såvitt jag vet så har inget spel kommit till i Karlstad som sett solens ljus, men Karle till Mutant: UA är väl meningen att föreställa ett postapokalyptiskt Karlstad om jag inte är helt ute och cyklar?
 
Last edited:

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Såvitt jag vet så har inget spel kommit till i Karlstad som sett solens ljus, men Karle till Mutant: UA är väl meningen att föreställa ett postapokalyptiskt Karlstad om jag inte är helt ute och cyklar?
Yes - Kalabaliken i Karle är en metafor för Sandgundsudden och de orgier som utspelat sig där.

Jag skrev ett konventsäventyr till ÄlvCon 2016, för Mutant (-84) som utspelar sig runt Säffle - Karlstad, med en stormning av kasernhöjden som den stora slutstriden.

//EvilSpook
Edit: Ett namn.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag är uppväxt i Karlstad.
Och med fara för mitt eget liv så skulle jag skriva Raggarna är här! - Ett överlevarspel för upp till fem spelare.

Såvitt jag vet så har inget spel kommit till i Karlstad som sett solens ljus, men Karle till Mutant: UA är väl meningen att föreställa ett postapokalyptiskt Karlstad om jag inte är helt ute och cyklar?
Men Karlstad är väl inte platsen för ett raggarspel, vad tror du dom i Arvika eller Årjäng skulle säga om det? Eller Torsby? (Fast just dom kanske hellre vill ha ett Rockabilly spel iofs).
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Men Karlstad är väl inte platsen för ett raggarspel, vad tror du dom i Arvika eller Årjäng skulle säga om det? Eller Torsby? (Fast just dom kanske hellre vill ha ett Rockabilly spel iofs).
Vet inte om du besökt Karlstad en Fredags eller Lördagskväll? Då vet du att raggarna invaderar Karlstad och glider runt i sina sketna (Ja, de är inte i bra skick) och ställer till med oreda och slagsmål, eller de gjorde iaf det under 90-talet.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Inte riktigt vad trådskaparen menade, men Fantasy Flight Games serie "End of the World" utspelar sig där spelarna befinner sig.
Det är ett spel där man spelar sig själv och spelledaren börjar med att säga: " ni sitter vid det här spelbordet när..."
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vet inte om du besökt Karlstad en Fredags eller Lördagskväll? Då vet du att raggarna invaderar Karlstad och glider runt i sina sketna (Ja, de är inte i bra skick) och ställer till med oreda och slagsmål, eller de gjorde iaf det under 90-talet.
På den tiden jag var i Karlstad så var det fullt med massa nazister snarare än raggare , raggarna höll till i små skithålor som töcksfors
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
En aning off-topic men med tanke på Värmland och Töcksfors

De mäktiga plöj-ingaz , allt jag har att säga är ACK Värmland 🤣🤣

 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Jag var nyligen med och spelade Den gula filmen (till Call of Cthulhu Sverige) som utspelar sig i den dåvarande Filmstaden i Solna, inte långt från där jag bor nu.
 
Top