Vilket spel utspelar sig i din hemort?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Skjut dom i huvudet äger rum i Göteborg. Sagospelet Skräck utspelar sig i Malmberget. Ur Varselklotet utspelar sig på Svartsjölandet. Det är kul att ser hur spelskapare lyfte det lokala och låter spel äga rum på platser som har personlig koppling till dem (eller, i det sistnämnda fallet, till den som skapade källmaterialet). Om du skulle göra ett spel som utspelade sig i din hemort eller ursprungsort, vad skulle det handla om? Skulle du förlägga det i nutid, dåtid eller framtid? Vad skulle du ta till för medel för att lyfta fram att det är just din hemort det utspelar sig i?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
För min nuvarande hemort Uppsala finns ju redan Uppsalasviten, och det är lätt att tänka sig hur man skulle extrapolera från det temat med lärdomskultur och kosmisk skräck. Annars kunde man kanske göra nåt slags cynisk komedi i universitetsmiljö, typ Veep fast på institutionsmötet?

För min födelseort Luleå: Jag har länge gått och funderat på att göra ett slags dystopisk framtidsskildring som skulle utspela sig i Luleå. Världen är förrödd av klimatförändringar, människor har flytt norrut, och Luleå har blivit ett slags industriellt nexus (kanske har man hittat jordartsmetaller i närheten) i en geopolitiskt instabil region, fullt av klimatflyktingar, lyckosökare, hänsynslösa industrialister, utländska proxyagenter, terrorister, osv.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
När jag spellett Supergänget på Lincon har det naturligtvis utspelat sig i Linköping och har börjat på universitetsområdet under pågående spelkonvent.

Men det är ju inget som dikteras av spelet. Om man spelar det på någon annan plats ska det börja där istället.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag tror inte det finns något nu existerande spel som utspelar sig i min hemort .

Jag skulle troligtvis placera spelet i dåtid eller nutid och med dåtid så skulle jag inte gå längre tillbaka än 80/90-talet.

Jag skulle troligtvis göra något inom skräck/postapokalyps genren .

För att lyfta fram att spela utspelar sig i min stad så skulle jag använda mig att ortsnamn och kända platser ifrån min hemort samt att jag skulle fylla spelet med bilder kopplat till orten där jag bor .
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
En mysterie/skräck-scenario i 40-talets Kullavik/Särö. Sommargäster, tebjudningar, försvunna ungdomar, ett resande teatersällskap, en sträng kyrkoherde, ritualmord, konflikten mellan knapert jordbrukssamhälle och välbärgade stadsbor i luxuösa sommarhus. Förbjuden kärlek över klassgränserna, spritsmugglare, iscensatt självmord, utländska spioner och ett pågående världskrig som en våt filt över alltihop.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Svenil utspelar sig i den mörka, hemska och dystopiska kampanjvärlden Skövde, grannkommun till min hemort och där jag gjorde lumpen.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Byrån för mystiska och oförklarliga händelser (mitt eget Fate-baserade spel) utspelar sig mestadels i Roslagen och norrort.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Växjö? Det är ju bara kommers och ishockey här, så ett spel som handlar om att tjäna pengar på IT eller spela hockey antar jag? Stadens historia har inte mycket att erbjuda, men kampen mellan kristet och hedniskt för en tusen år sedan kunde man nog göra något om, med missionären Sigfrid och hans ohängda systersöner som skurkar. Spelarna spelar coola nordbor som vill försvara sina gamla gudar och sitt gamla levnadssätt mot den kristna slavläran.

Gullbrandstorp som jag växte upp i är en hopplös halländsk håla. Något i stil med Ur varselklotet hade kanske funkat?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,643
Location
Värnhem, Malmö
Växjö? Det är ju bara kommers och ishockey här, så ett spel som handlar om att tjäna pengar på IT eller spela hockey antar jag? Stadens historia har inte mycket att erbjuda, men kampen mellan kristet och hedniskt för en tusen år sedan kunde man nog göra något om, med missionären Sigfrid och hans ohängda systersöner som skurkar. Spelarna spelar coola nordbor som vill försvara sina gamla gudar och sitt gamla levnadssätt mot den kristna slavläran.
Källan med Unamans, Sunamans och Vinamans huvuden känns i vart fall som en bra äventyrsplats.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Call of Cthulhu Sverige rymmer äventyr i Göteborgstrakten, där jag växte upp, och i Stockholm, där jag bor sedan årtionden. Jag har därtill skrivit Stockholmsäventyret Märk hur vår skugga till Chock Åter från graven.

Källan med Unamans, Sunamans och Vinamans huvuden känns i vart fall som en bra äventyrsplats.
Jag kan desutom tipsa om att det planerade Expert Partisans grundkampanj bland annat utspelas i Kalmar.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag är uppvuxen i Tullinge en medelklass förort där ungdomar super i stora mängder vid ruinerna av en gammal riddarborg, och folk beskyller alla problem på grannorterna vi delar kommun med, samtidigt som de flesta familjer döljer sina egna fel bakom vackra husfasader.

Mitt emot mina föräldrar bor två pastorer som driver en egen kyrka med focus på gemenskap och att man ständigt ska omsluta sig av andra medlemmar i kyrkan. ( ibland hör man ett halleluja utropas ifrån deras baksida)

Tullinge har också haft förvånansvärt många mord och mördare i förhållande till sin storlek. ( mest känd är Anna Lindh´s mördare)

Så jag hade nog skrivit något form av skräck scenario med kulter och sekter, där blodsoffer sker bakom stängda dörrar, och ingen litar på utbölingar till undersökande som försöker nysta upp vad som egentligen hänt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Finns PAX-böckerna som spel? De utspelar sig där jag bor. Skulle nog gå att bygga ett spel på. Jag skulle kanske köra det som ett hack till ”varselklotet”.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Svenska Kulter som är rollspelet som är baserat på Anders Fagers noveller, har ju en del noveller som är i och omkring Borås. Och vi har ju haft en del mystiska mord/dödsfall där. Och staden har brunnit 4 gånger... Hmm...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Jag bor på Färingsö, smack-rätt-i-mitten av settingen till Ur varselklotet. Enligt kartan till spelet så borde jag se slingans kyltorn från mitt hus.
 
Top