Nekromanti Vilket SF-spel är bäst?

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Vilka SF-spel anser ni vara bäst, och varför?
Själv föredrar jag Fading Suns, dels för regelsystemet och dels för stämningen. Dark Ages in space, kan aldrig gå fel. Plus att man kan kombinera det med brädspelet Noble Armada.
På kult sidan har man ju i och för sig Buck Rogers (med AD&D systemet). Där man får åka raket, ha rosa rymddräckt och en glaskupa på huvudet!!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
SW !!!

Stjärnornas Krig !! Helt klart !! Det är bland det bästa jag har spelat !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

M@STER

Veteran
Joined
14 May 2001
Messages
42
Location
Nyköping , La Svecia
Re: SW !!!

Håller klart med dig Johan K!

Star Wars är det bästa SF spel som finns...!
Kan det finnas nå´t coolare än att bli jagad av stormtrooper´s och skaka hand med Darth Vader!?!

~=<Det man inte vet mår man inte dåligt av /images/icons/smile.gif>=~
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tackar !

Jo, är man SW-fantast så är man. Inte mycket man kan göra åt det, är väll bara att gilda med och vara OTROLIGT lycklig !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: SW !!!

<I>Kan det finnas nå´t coolare än att bli jagad av stormtrooper´s och skaka hand med Darth Vader!?!</I>

Konstruktören som kan göra en scenario där han lyckas kombinera de två scenerna. (-:

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Kromosome, litet bisarrt ribofunk-spel (biologisk-ekologisk cyberpunk) till serien Amazing Engine från TSR. Jag har sällan sett så mycket gosigt material på så få sidor.

Av de större är väl Star Wars den som bäst lyckas med att likna den genre de utspelas i, och därmed har spelet mer känsla än andra.

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Alternity!!

Star*Drive till Alternity så klart!!! Bättre spel än så får man leta länge efter - jag har fortfarande inte hittat nåt bättre ;-)
Både regelsystemet och världen är mina ögon fulländade!

/Tobbelobbe - obotlig Alternity-pundare
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Värt ett försök....(NT) & (OT)

/images/icons/wink.gif

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Star Wars om SL kan världen bra (el. har mkt bra fantasi).
Shadowrun om SL har humor.

/[color:green]Han</font color=green> som stormtrivs med att spela båda
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Shadowrun om SL har humor.

Shadowrun bör spelas hyfsat seriöst tycker jag, även om spelvärlden nuförtiden (3:ed) verkar ha gått lite väl överstyr.
Vill man ha ett riktigt sannslöst SF rollspel, med betoning på sannslöst så bör man kolla in Paranoia.

/Tzoch


"There is no evidence for whatsoever that life is to be taken seriously."
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
favorit sf var det

Jag tycker mest om Mutant och Star Wars WEG, de har båda bra regelsystem och har väldigt tuffa kampanj
världar.
Men SF är inte mitt område direkt men visst spelledar jag star wars.

"It´s to bad she won´t live,
but then again who does"/Blade Runner
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Jag håller helt klart med om Fading Suns. Det är det bästa SF rollspelet men sedan måsste jag även säga att det helt beror på vilken slags SF man vill spela. Fading Suns klarar av det messta tycker jag men vill man ha ett verklighetstroget mörkt cyberpunk rollspel så föreslår jag Cyberspace. Cyberpunk lär vara bra men detta har jag alldrig provat.
För övrigt var det någon som nämnde paranoia i det här forumet och måsste bara säga att man måsste vara bra dum att spela det spelet mer än en gång. Det är dåligt på så många sätt. Tråkiga regler och en urusel värld. De som har den sortens humor borde spärras in men sen lever ju vi i sverige där man inte får spärra in folk för att de är knäppa.

Shadow -2001 (I am like a shadow. Silent, and deadly)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Har faktiskt aldrig provat Cyberspace. Då det kommer till cyberpunk varianter måste nog min favorit vara Shadowrun, även fast reglerna suger.
Då det gäller humor, Tales from the floating vaganbond. Kul att spela en eller två gånger, inte mer.
Kul att någon annan även uppskattar Fading Suns, jag har faktisk gjort om Drakar och Demoner, med Fading Suns regelerna som grund.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Lystring, medborgare!

"Tråkiga regler"

Vad har du för säkerhetsklass, medborgare? Röd? Hummm... reglerna är klarerade ultraviolett och det är förräderi för någon med säkerhetsklass Röd att känna till saker som är klarerade Ultraviolett (ZAPZAPZAPKAPOW!!!)...

Dessutom kan reglerna inte vara tråkiga. Tråkiga regler gör att medborgarna inte kan vara lyckliga. Lycklighet är en plikt. Att inte fullgöra sin plikt är förräderi. Att sabotera Datorns aktioner för att göra medborgarna lyckliga är förräderi. Att publicera tråkiga regler är således förräderi. Att inte anmäla en förrädare är förräderi. Eftersom ingen har anmält West End Games så är de inte förrädare. Falska anklagelser är förräderi.

"och en urusel värld."

Alfakomplexet är en utopi. Datorn har sagt så. Att tvivla på Datorns utsagor är förräderi. Förräderi bestraffas med omedelbar terminering. Var god anmäl er till termineringsbåsen i DOA-sektorn omedelbart. Underlåtenhet eller försening är förräderi.

Tack för ert samarbete, medborgare.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
"<EM>Shadowrun bör spelas hyfsat seriöst tycker jag</EM>"
Tyck det du. Jag har inget emot, men spelet har sin humor. T.ex. när den förste draken trädde fram slogs journalisterna om att få intervjua den. Dunkelzahn (en drake) ställer upp i presidentvalet (spelade dock aldrig äventyret), i en SRbok så sålde ett par Shadowrunnare en död väns cybernetik, en ande har tagit form som en bil.. Vi spelade seriöst, fast med en släng av humor.

/[color:green]Han</font color=green> som bara var spelare i SR
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Tja, det är svårt. MT2 och SW2nd ed ligger jäkligt bra till.

- daniel

"The force will be with you. Always."
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Re: Lystring, medborgare!

Ärligt talat skärp dig. Det är det här jag menar med att man inte skall spela Paranoia. Du har precis underminerat dig själv genom att försöka vara rolig. Istället har du bevisat hur löjligt spelet verkligen är. Jag har inget emot att man har skoj när man spelar, men kan till och med vara helt urflippade, men ett spel som bara går att spela lika seriöst som som en disneyfilm på crack är inte vad jag tycker att man skall skapa. Det går precis lika bra att göra en flummkampanj i DoD. Och där kan man ändå spela seriöst om man skulle vilja det.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skitlöjligt!

"Istället har du bevisat hur löjligt spelet verkligen är."

Exakt! Paranoia är skitlöjligt! Det saknar konsekvens och det går inte att spela längre kampanjer i det! Det är inte ens avsett för att ha konsekvens (tvärtom är inkonsekvensen inbyggd i miljön) eller längre kampanjer.

Men bara för det är det inget dåligt spel. Tvärtom - det är förbaskat suveränt bra! Det fullgör sin uppgift (att vara oseriöst roligt) med bravur, och det lyckas på något ämlans sätt att vara en rätt härlig samhälssatir samtidigt! Paranoia är helt enkelt det perfekta konventsspelet eller engångsspelet! Man spelar ett äventyr, garvar häcken av sig, blir av med fem rollpersoner (varav minst tre på grund av att andra rollpersoner skjuter din rollperson i ryggen) och man älskar det! Sedan lägger man spelet på hyllan och går över till ett mer seriöst spel.

Släpp lös, för sjutton! Lägg de seriösa pretentionerna på hyllan ett tag, och var inte så ämlans trist!

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Tror du jag skiter pengar eller?

Jag kan fan inte köpa ett rollspel för att jag tänker spela det en gång. Så dum är jag inte. Förresten så sade jag det i mitt medelande som du kanske inte läste att man likaväl kunde spela DoD oseriöst. Då slipper du köpa ett nytt spel bara för det oseriösa.
Jag har alltså spelat Paraoia. En av mina f.d. kompisar hade det spelet och jag spelade någon komunist som inte fick berätta att han var komunist för då blev datorn sur på mig. Vi träffade någon jultomte, jag åt för mycket piller och blev grön och fick vingar. Men jag upptäckte att om man bara höll tyst så blev man alldrig dödad för de andra spelarna sket i mig så länge jag inte sade något.
Allt som allt fattade jag ingenting och humorn var på så låg nivå att den skulle få kissochbajshumorn att rodna.

Jag har ínga seriösa pretantioner att lägga på någon hylla. Jag trivs att spela rollspel på mitt sätt och jag tycker att det är fan så roligt utan att man behöver vara nån jävla clown för det. Så kalla mig inte trist för du har alldrig träffat mig.

"The mocker mocks the man. The mocked man mocks the mocker."

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 
Top