Vilket seriealbum ska man börja med? (Superhjältar)

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,929
Jag har funderat på en grej. Att börja läsa serier inom Marvel- och DC-universumet måste ju framstå som någonting helt överväldigande för en oinsatt. Vart ska personen börja liksom?

Så jag tänkte höra vad ni säger. Tänk er en person som är oinsatt i Marvel och DC. Personen har kanske sett någon film lite sporadiskt, men inte så mycket att personen har koll på karaktärer eller serieuniversumen, kanske inte ens vet att Marvel och DC är två separata universum. Personen måste ju då välja ett album med en tilltalande huvudkaraktär, där världen och sidokaraktärer presenteras på ett pedagogiskt sätt och där typ inga förkunskaper krävs. Och albumet ska vara så bra att personen vill läsa mer.

Vilket album ska då personen välja?

Jag funderar på om antingen All Star Superman eller Spectacular Spider-Man vol. 2 Countdown. Båda dessa historier är spännande, visar de absoluta bästa sidor hos respektive hjältar och kräver om jag minns rätt inga enorma förkunskaper.



Men har ni något annat förslag?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,068
Jag tänker mig att det finns tre sorters komplikationer här:

1. Många av de riktigt bra superhjälteserierna är kommentarer kring superhjältefenomenet eller superhjälteserien, vilket kommer att gå den nye läsaren förbi. All-Star Superman, Watchmen, The Dark Knight Returns...

2. Många av även de bra superhjälteserierna tar in massor av saker ur kontinuiteten, som kan vara förvirrande om man inte läst andra. All-Star Superman hamnar i mellanregistret där.

3. Att läsa serier inbegriper en viss sorts läskunnighet, som man mest bara får genom att läsa serier. Det vore orimligt att ge Grant Morrisons Green Lantern till en ny läsare, till exempel.

Så med det sagt skulle jag föreslå Ryan Norths pågående Fantastic Four (två volymer ute).
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Absolut inte Allstar superman! Den kräver massor av förkunskap före att få ur något av. Särskilt Morrisons fäbless för silverålderns grejer syns så tydligt att det är svårt att se allt om man inte är som minst åttiotalist.

Jag rekommenderar hellre Superman for all seasons. Även i allmänhet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,929
Absolut inte Allstar superman! Den kräver massor av förkunskap före att få ur något av. Särskilt Morrisons fäbless för silverålderns grejer syns så tydligt att det är svårt att se allt om man inte är som minst åttiotalist.
Ah, det var väldigt länge sedan jag läste albumet så jag kommer nog ihåg fel då.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,929
Ultimate Spider-Man nummer 1 och framåt kanske skulle kunna vara en bra början också? Om jag minns rätt behövs inga enorma förkunskaper och de karaktärer som introduceras gör det rätt pedagogiskt? Visserligen ett alternativt ”universum” man introduceras till då…
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,113
Location
Stockholm
Gå till Serieboden eller någon annan av de begagnade seriebutikerna i Stockholm, ta en titt på de svenska Marvel Pocket, Stålmannen, Shan-Chi, Mega Marvel, Marvel Mutant, Spindel-Mannen, X-Men, Hulken, och Månades Äventyr. Välj de vars omslag tilltalar dig.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,929
Om jag funderar vidare undrar jag vilket Batman-album som skulle kunna tänkas vara det bästa att börja med om man är obekant med karaktären. Frågade några vänner om saken. De föreslog The Dark Knight Returns och The Killing Joke, men jag håller inte alls med. De är ju snarare dekonstruktioner av karaktären.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,475
Location
Stockholm
Jag har funderat på en grej. Att börja läsa serier inom Marvel- och DC-universumet måste ju framstå som någonting helt överväldigande för en oinsatt. Vart ska personen börja liksom?
”Helt oinsatt” är idag dock inte lika oinsatt som för säg 30 år sedan. FÅ har idag noll förkunskaper om spindelmannen, Batman, stålmannen mfl.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,068
Om jag funderar vidare undrar jag vilket Batman-album som skulle kunna tänkas vara det bästa att börja med om man är obekant med karaktären. Frågade några vänner om saken. De föreslog The Dark Knight Returns och The Killing Joke, men jag håller inte alls med. De är ju snarare dekonstruktioner av karaktären.
Det gäller nog Arkham Asylum också.

Grant Morrisons eller Tom Kings Batman-runs kan potentiellt fungera?

Av för mig oklar anledning verkar många gilla The Long Halloween och Hush också.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,342
Location
Helsingborg
Om jag funderar vidare undrar jag vilket Batman-album som skulle kunna tänkas vara det bästa att börja med om man är obekant med karaktären. Frågade några vänner om saken. De föreslog The Dark Knight Returns och The Killing Joke, men jag håller inte alls med. De är ju snarare dekonstruktioner av karaktären.
Jag kan inte läsa Frank Miller nuförtiden. Alla karaktärer han skriver är mer eller mindre fascister.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,929
”Helt oinsatt” är idag dock inte lika oinsatt som för säg 30 år sedan. FÅ har idag noll förkunskaper om spindelmannen, Batman, stålmannen mfl.
Jag tänker mig typ basala kunskaper. Man vet vilka de allra mest populära hjältarna är (exempelvis Batman, Superman, Spider-Man och Iron Man), man vet ungefär vilka krafter de har, man känner till någon skurk. Men inte så mycket mer än så.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,929
Jag gillade hur Spider-Man: Homecoming för första gången inte brydde sig om att börja med hans origin story - man antar att folk vet vid det här laget. Samma sak med senaste Batman-filmen.
Absolut, men jag tror det bara är delvis orsaken. Tror det även handlar om att superhjältar är så etablerade nu att folk köper att de har superkrafter utan att man måste veta varför. Kan ta min fru som exempel, hon är inte alls jätteinsatt i superhjälte-genren, men vet vem Spider-Man är och vilka krafter han har. Hon vet inte hur han fick sina krafter men känner att hon inte behöver veta det för att njuta av en film om honom.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,068
Första sidan i All-Star Superman är Grant Morrisons sätt att säga "ni visste det här redan".
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Jag tänker mig att det finns tre sorters komplikationer här:

1. Många av de riktigt bra superhjälteserierna är kommentarer kring superhjältefenomenet eller superhjälteserien, vilket kommer att gå den nye läsaren förbi. All-Star Superman, Watchmen, The Dark Knight Returns...
Jag tror att serieläsare har en tendens att överdriva hur stort det här problemet är. Ingen av böckerna du nämnde är svår för en ny läsare att ta till sig, och om man missar någon aspekt gör det inte så mycket. Det är mycket större chans att man fortsätter läsa om man bara börjar med det svinbra och läser annat sen än om man ska börja med att läsa en massa hemläxa.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Några förslag med motivation:
Me
Batman & Robin, finns samlad i tre album. Bruce Wayne är tillfälligt död (det går över) och Dick Grayson tar på sig läderlappskostymen, som sidekick har han Damien Wayne som Robin. Tillsammans har de klassiska batmanäventyr.

Cort of Owls, Bruce är Batman igen och hela läderlapps-familjen måste bekämpa en hemlig och mycket gammal Gotham City myt ”Ugglornas råd”.

The Dark Knight Returns
Det var många år sen Batman sågs till senast, men nu är han tillbaka! En Bruce Wayne som pushar 60 måste bekämpa gatugäng, Joken och till och med Stålmannen! Den moderna Batman börjar här. Allt du sett från Tim Burton och framåt hämtar inspiration från DKR!

Spindelmannen
Ultimate Spider Man
En av de bästa serierna som gjorts. Peter Parker är en ung High School eleve som en dag blir biten av en radioaktiv spindel och får lära sig att med stora krafter så följer ett stort ansvar. Läser du hela får du lära dig vem Miles Morales är också.

Todd McFrarleanes omgång av Spindelmannen
Det är sent 80/tidigt 90- tal. Peter Parker är i nånstans i mitten av 20 års åldern och bor i ett loft i The Villiage med Mary Jane som är model och såpaskådis. Det är tex här Venom dyker upp för första gången.

Annat bra
New X-Men efter de första X-men filmerna behövde Marvel en titel man kunde läsa utan att veta allt om alla x-men. Resultatet är lysande mutant-såpa.

Brian Michael Bendis Avengers
Det är helt enkelt lysande när Bendis får alla de stora hjältar att leka med

Punisher: Welcome Home, Frank
Straffaren hade på slutet av 90-talet massor av konstiga serier där han tex jobbade för gud, hade konstiga gimmic vapen och saker var allmänt pajiga. Lagom till millennieskiftet kom den här serien som var back-to-basics. Punisher bekämpar maffia, copycats och Daredevil.
 
Top