Nekromanti Vilket SciFi-RPG skall man skaffa?

Branmer

Veteran
Joined
8 Mar 2005
Messages
40
Location
GBG
Hej !

Jag behöver hjälp med att få tips om lite olika scifispel. Tänkte först köpa Babylon 5 då jag är frälst på den serien. Problemet är dock att en del av de eventuella rollspelarna oxå är det och att man då tappar överraskningseffekten.

Så nu undrar jag om det finns nåt bra scifi som inte är baserat på film som skulle fungera bra. Själv gillar jag grisodlarspel med den stora hemska plotten i bakgrunden som spelarna anar men inte riktigt kan få någon rätsida på.

M.v.h Peter
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Jag behöver hjälp med att få tips om lite olika scifispel. Tänkte först köpa Babylon 5 då jag är frälst på den serien. Problemet är dock att en del av de eventuella rollspelarna oxå är det och att man då tappar överraskningseffekten.
Gör som jag, kör B5 med start i slutet av säsong 2 (dvs medan skuggorna fortfarande var väldigt mystiska) och gör sedan ett bryt mot TV-seriens handling. Jag gjorde en mix av B5 och Stephen Donaldsons "Gap into"-böcker, vilka matchar varandra väldigt bra. Skuggorna var mer lika Amnioni från Gap, och jag gjorde det hela till en "flykt-konvoj"-kampanj i stil med Battlestar Galactica, med en modifierad systerstation till B5 (som av en slump råkade heta Babylon 6) utgöra huvudskeppet, naturligtvis modifierad för att kunna flytta på sig.

Själv körde jag med GURPS som regelsystem, och det funkar bra för den sortens relativt realistisk SF.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Transhuman space till GURPS är grisodlarrymd.
Snart kommer väl Coriolis från järnringen också.
 

Branmer

Veteran
Joined
8 Mar 2005
Messages
40
Location
GBG
ok....hade inte ens tänkt på Gurps. De skall jag ta en titt på.

Tack för tipsen !! :gremsmile:

M.v.h Peter
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Okej, mina tips är kanske inte så bra, då det är licensspel för hela slanten och inte alltid så grisodligt, men here goes:

Babylon Project - jag är också såld på B5 men dock inte så förtjust i d20-regler, dessutom hade jag hört mycket gott om det gamla B5-spelet, så det införskaffade jag. Tyvärr är det dock out-of-print, men med lite tur kan du nog hitta det på eBay för en rimlig slant, det gjorde jag. I övrigt, se Trobergs inlägg för ett smart tips på hur du kan köra B5 utan att tappa överraskningseffekten.

Serenity RPG - bygger såklart på den trevliga serien Firefly och filmen Serenity. Ganska grisodligt. Har inte kikat så mycket på reglerna, men dom verkar funka, typ. Ett stort plus för listan med kinesiska kraftuttryck i slutet av boken. :gremtongue:

Star Wars Saga Edition - kanske inte grisodligt, definitivt välkänd spelvärld och dessutom d20, men på nåt vis tycker jag det funkar! Jag är jättesugen på att spela detta, och det går ju att köra i extended universe även om man då får leta en del info själv då (eller hitta på).

//Boboliwsy
 

Branmer

Veteran
Joined
8 Mar 2005
Messages
40
Location
GBG
Har det gamla B5-spelet, men mig veterligt kom det bara ut en grundbok? D20-systemet gillar jag inte heller, men det får man väl ta med gott humör. Det kanske är så enkelt uppbyggt att det är enkelt att ändra på ?

Har 2300AD oxå, men det kändes som det mkt inriktat på att bråka med Kafers.

Har Gurps någon eget förslag på rymdvärld?
Hur mycket material finns det till Gurps "rymdregler" ?

Hörde talas om nåt som heter StarDrive?
Är det nåt man skall leta efter? Har inte större problem med Episka Rpg så länge man kan ned dem på jorden relativt enkelt.

M.v.h Peter Andersson
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Har det gamla B5-spelet, men mig veterligt kom det bara ut en grundbok?
Det kom en Earth Force Sourcebook med ett rymdstridssystem baserat på brädspelet Full Thrust, och en Gamemaster's kit med rollformulär, spelledarskärm och ett häfte med bakgrundsmaterial.

Har Gurps någon eget förslag på rymdvärld?
Hur mycket material finns det till Gurps "rymdregler" ?
Transhuman Space är GURPS egna SF-värld. Det finns dessutom en klase licensvärldar, exempelvis Uplift och Humanx.

Tråden ovan om Jovian Chronicles var egentligen avsedd som svar till den här tråden.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Transhuman Space är GURPS egna SF-värld. Det finns dessutom en klase licensvärldar, exempelvis Uplift och Humanx.
Värda att nämna i sammanhanget är också Terradyne och Traveller.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Har inte kikat så mycket på reglerna, men dom verkar funka, typ.

Ja, det är mitt intryck också, det är ett tämligen straight forward och okomplicerat system. Jag har en sci-fi-kampanj som har jäst flera år (jag har dock aldrig aktivt tagit tag i den, antagligen kommer de idéerna jag har att bli en novell istället) som jag nog kommer använda de reglerna till, antagligen med någon regelfilosofisk stöld-modd från T10-systemet.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Fading Suns

Är du ute efter episk storslagen SF med religiösa toner, mycket intrigmakeri, krig och en närmast katolsk stämning i kombination med Dune skulle jag rekommendera Fading Suns. Det är coolt spel jag aldrig har fått chansen att spela, bara läsa.

Från en recension:
Future dark age? Check.
Starships and space battles? Check.
Erich von Daniken-style lost interstellar races who seeded everything and who vanished long ago, leaving Mysterious Ruins and Stuff? Check.
Cybernetics? Check.
Weird alien nemeses (in both inscrutable and bodysnatcher varieties, no less)? Check.
Interstellar politicking, with guilds, church sects and noble houses like in Dune? Check.
Galactic fundamentalist jyhads and star-spanning barbarian hordes, like in Dune? Check.
Psychic powers, like in (wait for it) Dune? Check.
Magic and demons from the Warp? Check.


Recension

Hemsida

Spelets skapare

Om du blir sugen så försök hitta 2nd edition och inte 3rd som bygger på d20. Jag tycker att d20-versionen saknar mycket av charmen som finns med i originalkonceptet.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Grisodling

Transhuman space till GURPS är grisodlarrymd.

Kan man odla grisar i rymden? Jag trodde att den vedertagna termen var "grus i rymddräkten" för jordnära SF. Kanske ska man kalla det "gris i rymddräkten"? :gremwink:

Det sagt, så tycker jag att Evangelium från Rävsvans är ett grusigt SF-lir som borde spelas mer, men det förutsätter förstås en del eget jobb. Hur som helst borde det fylla kraven på "grusigt med läskig metaplott" (ingen uttalad metaplot, men aliens finns i periferin vilket bäddar för konstigheter, dessutom finns en konflikt mellan Jorden och Mars som går att bygga vidare på).

Annars är Tellus rätt kul också, boken är i alla fall inspirerande läsning. Lite pyssel krävs kanske även där för att få till ett komplett spel (stridsregler är tex bra att ha). Världen borde gå att lyfta till tex GURPS om man vill det.

/Sax, oink oink
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
Som Boboliwsy sa...

Har inte större problem med Episka Rpg så länge man kan ned dem på jorden relativt enkelt.
Det verkar helt enkelt so mrollspelet du söker är ett av de Boboliwsy rekomenderade, nämligen Serenity. Det är smutsigt nära marken. :gremwink:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Traveller. Rymdspelens rymdspel. Finns som GURPSbok, d20bok och Traveller 5 är sagt att det ska komma i vinter (peppar peppar). Dessutom finns det omtryck av det klassiska Traveller, vilket fortfarande sparkar rumpa med de flesta spel. Far Future har dessutom cd-romer till salu med allt till Megatraveller, Classic Traveller och lite till till mycket förmånliga priser.


Storuggla, jump-3
 

Branmer

Veteran
Joined
8 Mar 2005
Messages
40
Location
GBG
Tack igen för alla tips. Verkar som det fanns mer där ute än jag trodde.... :gremlaugh:

Får nog smälta detta först...

m.v.h Peter
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Till Babylon 5 finns ju faktiskt 3 olika spel. Dels Babylon Project, dels 2 olika D20-versioner (och nej de är nog inte direkt kompatibla med varandra trots samma tillverkare).

Men vilket spel du skall köpa.
Skulle nog föreslå GURPS eller Fading Suns (det sistnämda har jag inte spelat, men av dte jag hört verkar det vettigt för dig). Sedan är ju Skymningshem 2: Imperiet ett coolt spel, men det känns inte så gritty som man ser grisodlarspel normalt sett.

/Ulfgeir
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,930
Location
Nordnordost
[Burning Empires] Genialt men tungt.

Jag har fått intrycket att Burning Empires ställer oerhörda krav på spelgruppen, alla måste verkligen kunna reglerna, och man måste investera mycket tid i spelet. _Men_, att om allt klaffar så hamnar man i Awesomeland.

Inget vidare plocka upp och småspela-spel mao.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: [Burning Empires] Genialt men tungt.

nåt åt det hållet, ja... fast jag har ju inte hunnit spela det ännu, bara läsa..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Skulle nog föreslå GURPS
Jag kan dessutom föreslå att du tar en titt på GURPS Light, vilken finns på http://www.sjgames.com helt gratis. Den innehåller det som man egentligen behöver i systemet och ger en bra inblick i hur systemet ser ut. När jag kör GURPS så brukar jag köra något i stil med GURPS Light, men med listor över färdigheter, fördelar, nackdelar osv från fulla GURPS. Jag trivs helt enkelt bättre med den regellättare Light-versionen.
 
Top