Vilket rollspelssläpp har du varit mest taggat inför?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,092
Varför var du så taggad?

Infriades dina förväntningar?

För egen del var det nog Eon 1996, då vi sakande ett generiskt svenskt rollspel efter att drakar och demoner blivit till Chronopia.
Dessutom hade spelet en fräck framsida, mystiskt namn och lovande beskrivning av en gammal uråldrig värld.

Min enda besvikelse var nog att världen inte kändes såå gammal, men annars var spelet allt man kunde önska sig, inte minst med den strida strömmen av moduler som släpptes.

Andra spel jag varit taggat inför har varit DoD6, Symbaroum och nya Kult.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Försöker tänka efter om jag varit sådär hypad inför släppet av något rollspel.

Nya kult var jag lite förväntansfull inför

Det är ett snyggt spel , jag äger det så uppenbart var det såpass ok att jag var villig att betala för det.

Pbta är inte riktigt min grej och jag känner att pbta inte riktigt gifter sig så bra med skräck men det kan vara att jag inte förstår grejen med pbta.


Western IV. Skitsnyggt spel , säkerligen en av Sveriges snyggaste rollspelsböcker.

Inte ett fan av att dom valt att behålla träffmallen .
Boken är inte pedagogiskt upplagd (för mig) och jag kände mer än en gång att min adhd-vrede stod i full blomning när jag försökte ta mig igenom boken.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Det måste nog ha varit Empire in Chaos, Hogsheads planerade nya final till deras utgåva av The Enemy Within-kampanjen i slutet av 90-talet, som aldrig blev till. Förväntan var massiv och besvikelsen blev därefter.

Jag var inte i närheten av lika förväntansfylld på den nya utgåvan av kampanjen som till slut kom ut häromåret (kan kanske ha att göra med att jag var 20 år äldre och mer luttrad).
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,637
Location
Uppsala
Coriolis, andra utgåvan som Fria Ligan släppte via Kickstarter.

Varför var du så taggad?
För att jag hade inte spelat så mycket rollspel i nästan tio år, och snubblade in i vad som verkade vara helt fenomalt supercoolt och checka alla mina preferensboxar (scifi, mörkt, etc.). Hade spelat Mutant År Noll över en helg med kompisar, och var mäkta imponerad av Arken och reglerna, som kändes som så sjukt snygga grejer att omvandla till rymdskepp istället.

Är faktiskt sällan jag blir hype alls. Men Coriolis i sin FL-utgåva gjorde mig dunderhype!

Infriades dina förväntningar?
Som läsning älskar jag fortfarande Coriolis. Det finns en aura av mystik och en spelvärld som jag kan nästan dagdrömma mig bort till emellanåt. Köper fortfarande saker som släpps till spelet, när de släpps, för jag helt enkelt diggar världen stenhårt.

Som produkt och spel lämnade det däremot övrigt att önska. Vårt längsta försök till kampanj föll till slut på reglerna, som kändes ofärdiga och rent trasiga, och böckerna är dåligt korrade, saker missades under kampanjen, och överlag var det en helhetsupplevelse som gjorde mig väldigt besviken. Kampanjmaterialet är också av en typ som inte faller mig i smaken, med mycket metaplot och skönlitterärt material med SLPs som gör coola saker och rollpersoner som avlägsna observatörer. Men de sakerna ser jag mer som att mina preferenser inte klickar med spelet - det är inte egentligen spelets fel.

Tredje horisonten lockar fortfarande emellanåt, och jag läser grejer till spelet. Men jag är tveksam till att vi kommer spela det igen. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,596
Location
Rissne
Svårt att säga. Att "bli taggad" på det sättet ligger nog inte riktigt för mig?

Men jag minns att jag var väldigt taggad inför COG Games' utgåva av Mutant Chronicles, som aldrig riktigt blev något. Jag tycker fortfarande att deras tänk kring apostlarna och citadellen var riktigt, riktigt bra.

I närtid var jag nog hyfsat förväntansfull inför Gradient Descent till Mothership, och den tycker jag nog levererade. Jag är fortfarande rätt sugen på att köra den modulen nån gång, ska bara 1) vänta på att få Mothership 1e och 2) komma förbi den irrationella tanken att jag måste spelleda det på "rätt sätt".


När det gäller mina egna verk så vet jag inte hur taggad jag varit, egentligen. När det börjat närma sig släpp så är ju min del, den roliga, redan över =) Jag satsar ju generellt bara mina egna pengar och har noll förväntningar om att sälja speciellt bra. Och lagom till att böckerna finns i handeln så är min uppmärksamhet redan på nästa projekt =)

Jag var iofs rätt förväntansfull inför det japanska släppet av Kutulu. Det ville jag verkligen skulle gå bra. Och det gjorde det väl, antar jag? Japanerna är ju fler än svenskarna, och jag har helt ärligt ingen aning om hur många ex av Kutulu som faktiskt sålts totalt sett. Så jag har svårt att jämföra riktigt. Men snart 3000 ex är väl kanske inte helt illa pinkat?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,325
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
EON IV… De äldre utgåvorna av EON var bland de spel som absolut mest har haft inflytande på hur jag ser på rollspel och hur jag fungerar som SL. Så när EON IV skulle släppas så var jag enormt förväntansfull och ”hypad”, dock så blev det för mig personligen lite av en besvikelse på grund av de stora avstegen från de äldre regelsystemen samt att vi ännu inte fått en bok dedikerad till Jargien. Detta trots att EON IV med sin första version gick ut med att nu skulle fokus vara på Jargien, då behövs en bok som beskriver landet…

Western IV… Wow vad jag längtade och väntade på Western IV efter att ha förbeställt spelet långt innan det fick upp på kickstarter. Sen så blev det just kickstarter för spelet och det kändes för mig som en evighet innan spelet till slut faktiskt blev verklighet. Jag förbeställde som sagt spelet på högsta nivån man kunde och när jag väl fick böckerna så blev jag som tur var inte besviken. De fysiska böckerna är mer prydnad än att jag faktiskt använder dem då jag också fick dem som PDF, vilket jag använder för att läsa dem. Jag blev inte besviken på reglerna då jag redan visste att det mesta av reglerna till Western inte skulle vara för mig, men även bland reglerna fanns guldklimpar! Hur man skapar sin rp är coolt och ger likt EON väldigt olika utfall varje gång och reglerna hjälper till att kicka igång fantasin vid skapandet av rollpersoner.

Finns säkert många fler att nämna egentligen då jag verkligen gillar att både köpa och läsa rollspel! :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,777
Location
Göteborg
DoD6 var nog enda gången jag kan minnas att jag varit taggad på ett rollspelssläpp. @Vimes kan vittna om det. Vill minnas att jag inte gillade resultatet, mest för att andra sade att det var kasst, tror jag. Hade fått för mig att nivåer var dåligt? Men det var såpass länge sedan att minnet är suddigt. Tror vi spelade det två sessioner in alles.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,186
Location
Borås, Sverige
För min del två olika spel: The Troubleshooters och Call of Cthulhu Sverige.

The Troubleshooters för att jag känner Krille, och var med och speltestade spelet samt korrläste det. Älskar idén bakom det.

Call of Cthulhu Sverige för att Call of Cthulhu länge varit ett av mina favoritspel, och jag var med och korrläste det. En svensk setting är helt rätt i det här fallet.

Båda levde upp till mina förväntningar, med underbart vackra böcker.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,118
Expert Drakar och Demoner 1985. Mitt första stora kommersiella projekt. "Hur kommer det att gå?" Något slags rampfeber.
Blev det det mest sålda svenska rollspelet någonsin, eller är det någon annan av DoD-boxarna? I vilket fall får det väl betraktas som ett adekvat utfall? :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,118
Jag har litet svårt att bli riktigt taggad nuförtiden, eftersom det ofta kommer så mycket previews, forumdiskussioner och annat som gör att man inte får känslan "plötsligt har jag boken i handen!"

Med det sagt, Dracula Dossier i den maxade Kickstarter-utgåvan eftersom det så mycket var en artefakt också. Och ja, det var minst lika bra som jag hade hoppats. Och Oraklets fyra ögon, som var medvetandevidgande.
 
Last edited:

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Mutant - efter en otroligt kul och fängslande start med DoD i mitten av 80-talet fick vi genom Sinkadus 2 eller 3 veta att spelet Mutant skulle släppas. Redan innan spelet släpptes visste vi att detta var vad vi ville spela.

Jag kan tänka mig att andra var höga på Äventyrspels släpp av Stjärnornas Krig, Sagan om Ringen och DoD Expert.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag har bara varit taggad inför rollspelssläpp två ggr. För första Kult och första Spelljammer. Det är de enda produkterna som gjort mig intresserad innan de kom ut tack vare artiklar i SInkadus och Dragon. Däremot inte sagt att jag inte varit taggad, men det var snarare av att se saker i spelbutiken eller läsa recensioner.
 

Dr Blue

Veteran
Joined
19 Jun 2020
Messages
67
Vindsjäl.
Jag hade bara sporadiskt spelat rollspel de senaste åren och då alltid DnD 5e. Vindsjäl var något helt nytt för mig. Färgglatt, spännande och verkade ha mer fokus på upptäckande och äventyrande, och mindre fokus på strid.

har bara läst boken, aldrig spelat det. Tror jag skulle ha väldigt kul med det. Det känns som ett spel som man behöver återkomma ofta till för att få känslan för världen. Får jag till en stabil spelgrupp vill jag absolut testa det :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,051
Location
Ereb Altor
Mutant 2089. Det hypades friskt i Sinkadus och det kom ju inte supermycket nya spel. Cyberpunk var superhett och vi var galet förväntansfulla. Som man bara kan göra som 14 åring (-ish) spelade vi skiten ur spelet. I flera år. Tror inte jag nått dessa nivåer igen :)

Men, Mutant: Undergångens arvtagare kom nära! Av en slump hade vi precis börjat spela Mutant 2 och, detta var ju fortfarande under nätets barndom, jag skrev in "MUTANT" i Alta Vista. Och Järnringens typ 2 dagar gamla sida dök upp. Jag blev lyrisk och hängde på forumet dagligen i flera år efter det. Och ja, vi spelade skiten ur det spelet med.

Slutligen var jag så klart sjukt pepp, och lite nervös, inför släppet av Kopparhavets hjältar.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Det första jag kan komma på som jag var riktigt taggad inför var nog Västmark (version 3). Jag hade skrivit ut och limmat ihop en egen variant av version 2, men 3:an skulle bli en riktig bok! Och förväntningarna införlivades helt klart innehållsmässigt. Hade dock hoppats på fler böcker efter grundboken.

Sedan är det lite grumligt, men jag minns att jag hade höga förväntningar på Drakar och demoner Trudvang (den med box, mjukpärm och glättiga sidor). Det skulle vara en reboot på reglerna, och även om det var mycket som gjordes bättre, så var det annat som jag inte gillade då (att utrustningen var någon slags paket t.ex. och buggiga subsystem, för att inte tala om de glättiga sidorna).

Med kickstarter så lyckas man ju hypa upp spelen för sig allt som oftast. I något så när nutid så skulle jag nog säga att jag var särskilt taggad på släppet av Mutant Hindenburg, det ser bra ut men vi har inte ens prioriterat test av det än :(
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag missade ett spel, som jag blev taggad av inför släpp, och anledningen att jag inte tänkte på det är att det kom härifrån. (Det är ju inte ett riktigt rollspel om det inte kommer från ett riktigt rollspelsbolag...*)

Och det är Dimfrosts Terone.

Jag kan tillägga också att de tre produkterna motsvarade taggningen och var i mina ögon väldigt bra.

*Detta är inte min åsikt, bara en dålig bortförklaring då jag skäms lite.
 
Top