Vilket rollspel gör sig bäst utan illustrationer?

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Som rubriken lyder. Av alla rollspel ni har, vilket skulle klara sig bäst utan illustrationer? Vilket rollspel skulle inte sälja en enda kopia och vilket skulle skåpa ut de andra?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,753
Location
Göteborg
Inga rollspel jag har säljer något vidare bra och skulle aldrig göra det oavsett illustrationer. :gremgrin: Många av dem har ju heller inga illustrationer, i och för sig.

EDIT: Jag tror att alla mina rollspel (som i rollspel jag skrivit) skulle sälja lika bra utan illustrationer. Min kundbas är ju typ "Folk som spelat spelet på konvent", och dessa skaffar spelet baserat på huruvida de tycker att det är kul att spela, inte baserat på bilderna. Själv tycker jag ju egentligen att illustrationer i rollspel är ett otyg, men jag illustrerar flera av mina spel ändå. Men det är mer för min egen skull är för spelets.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,904
Location
The Culture
Nobilis, andra utgåvan, skulle klara sig helt utan illustrationer. De som finns är ett dussin helsidesbilder som jag vill minnas fungerar bättre som konst än som illustration av någonting.

Supergänget utan illustrationer skulle vara helt meningslöst.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,935
Hade inte Kult - Divinity Lost en bibelutgåva utan illustrationer som många/vissa tyckte var överlägsen den vanliga boken?

De allra flesta som talar om Riotminds Drakar och Demoner Trudvang, även de som gillar spelet, brukar väl säga att reglerna och språket är sådär, men att bilderna är amazing. Så jag tror att det skulle ha svårt att hävda sig utan bilder.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Jag tror att alla rollspel jag äger i princip skulle klara sig helt OK utan illustrationer. Illustrationerna är för det mesta en bonus, åtminstone i mina ögon, men egentligen inget måste. De underlättar navigering, och skapar stämning.

Ett personligt undantag Symbaroum, som för mig mestadels är ett spel med fina illustrationer. Texten är ju mest ett regelsystem jag ogillar och spelvärldsbeskrivningar jag inte inspireras av.

Ett mer allmänt undantag är Ur Varselklotet. Det säger lite sig självt att gör man ett Stålenhag-rollspel så säljer det nog sämre om man inte har några faktiska Stålenhagare i sig.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,479
Location
Helsingborg
Illustrationer är en så bortkastad resurs, för det är inget man kan använda i spel (åtminstone inte för mig - jag visar aldrig bilder för spelarna då jag vill aktivera deras fantasi, inte göra dem till passiva tittare). Jag tycker Mutant: Undergångens arvtagare gör helt rätt med sina bildtexter som ofta lägger till en extra dimension till bilden.

Försöker fortfarande komma på spel som ens borde ha bilder. Coriolis misslyckas exempelvis helt att förmedla stämningen i sina bilder. Så alla andra spel förutom Järnringens spel, antar jag. :p
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
Illustrationer är en så bortkastad resurs, för det är inget man kan använda i spel (åtminstone inte för mig - jag visar aldrig bilder för spelarna då jag vill aktivera deras fantasi, inte göra dem till passiva tittare).
Så du ger dem inte någon tillgång till regelböckerna?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,506
Jag var påväg in här med den hårdaste hot taken att INGA rollspel behöver bilder! Vad ska du med bilder till när du har vackra, vackra ord som kan måla upp saker som ingen smutsig bild kan? Du använder ändå inte bilderna när du rollspelar så varför inte vara se till att spelledarna har fler ord att använda? Fulare rollspel för ALLTID!

Men sedan nämnde Gurgeh Supergänget som är briljant och använder sina bilder så otroligt bra så det ska så klart ha bilder. Så min fanatism är överdriven.

Anyway, AD&D hade klarat sig bäst pga Appendix N. Har du ett så brett och beskrivande källmaterial behöver du inte bilder.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Som rubriken lyder. Av alla rollspel ni har, vilket skulle klara sig bäst utan illustrationer? Vilket rollspel skulle inte sälja en enda kopia och vilket skulle skåpa ut de andra?
Små rollspel med enkla regler som använder samma regelmotor som något känt rollspel.
Man läser bara för att förstå hur reglerna skiljer sig dess kända storebror och hinner inte börja sakna bilder förrän boken är slut.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,904
Location
The Culture
Varför det? (Fundera nu ordentligt varför jag frågar det innan du svarar)
MODERERING

Och innan någon alls svarar: Starta en ny tråd om ni vill diskutera varför eller varför inte spelarna ska ha tillgång till regelböckerna, istället för att göra det i den här tråden!

Tack så mycket!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Monster & Magi - en enkel D&D Basic-klon på svenska - går (åtminstone gick) att ladda ner gratis som PDF utan bilder.

Om man vet varför man spelar en OSR-klon och bara behöver regelboken som referenshäfte, så klarar jag mig fint utan bilder.
Sedan, tyvärr, är bilderna i M&M om man köper versionen med bilderna, inte så inspirerande ändå.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
Jag är en visuell människa, jag vill ha illustrationer i mina rollspel. Men skulle säga att vissa spel jag har bläddrat i som hade dåliga illustrationer nog hade vunnit på att vara utan framför enbart de dåliga illustrationerna.

Ju kortare rollspels bok, ju mer accepterande för mig att ha mindre till inga illustrationer. O tvärt om, om en tjock rollspels bok saknar illustrationer känns den billig o ogenomtänkt för mig, gör mig ointresserad.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Apocalypse World är ett av mina favoritspel trots att de fåtaliga bilderna inte ger mig något alls. Å andra sidan skulle det vara ännu bättre om det hade varit snyggare. Det hade dock kunnat handla om en version helt utan bilder men med snyggare layout också.

Star Wars d6 har fula filmbilder återgivna i svartvitt. Det hade också varit bättre utan. Man vet ju hur allt ser ut från filmerna ändå.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,907
Location
Nordnordost
A Taste for Murder har inga bilder som så, bara några dekorativa grafiska element i texten. Jag märkte inte att det saknades bilder när jag läste. Blev spelet bättre utan bilder? Kanske, kanske inte.

Mitt egna Kuf hamnade i samma fåra. Och så här i efterhand vet jag inte om det blev så lidande av det egentligen. Jag var på väg in med bilder i det, och hade till och med några färdigritade från en beställning, men valde att köra utan, en av bilderna publicerades senare i Bortom Barriären #1.

Fantasin får måla i bildens frånvaro. Det funkar för mig.
 
Top