Vilket rollspel borde jag skriva något för?

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
30
En annan tråd påminde mig om en undring jag burit på ett tag.
I korthet: Vilket rollspel borde jag skriva något för?

Bakgrunden är att jag är sugen på att damma av tangentbordet och skriva något för något rollspel.
(Jag skrev en hel del för eget bruk på 80-talet (DoD, Mutant etc) och på 00-talet (MU:A, DnD3.5, etc). Några grejer letade sig ut på mutant.nu resp. Fenix.)

Eftersom jag har bott under en sten i många år och inte följt med så har jag inte koll på alla dagens rollspel.

Vad jag letar efter är ett rollspel...
  1. som kan engagera mig, stimulera mig, väcka min kreativitet, och
  2. där det finns en community/mottagare/användare/publik/förläggare som är intresserad av att läsa/använda mitt material, dvs att det finns en marknad/efterfrågan/ett behov.
Hur kul jag än tycker att det är att skriva så vill jag ändå att det jag skriver ska komma till glädje och användning, jag vill gärna få feedback från riktiga användare.

När jag säger skriva "något" så är det i första hand skriva "äventyr" som jag tänker på.
Det är alltså en förutsättning att rollspelet är ett som har nytta av mer skrivet material (alla rollspel har inte det).
Jag kan skriva annat än äventyr. Närmast tillhands ligger väl äventyrsingredienser som beskrivningar av miljöer, aktörer och intriger/konflikter.
Mer regelmässiga tillägg kan det också röra sig om, framförallt om jag hittar något (regel-)område som jag tycker behöver "rättas till" eller utökas.
Vad det än är jag sätter mig att skriva så kommer det att vara relativt kort. Inga kampanjmoduler. Mycket hellre miniäventyr, äventyrsnovelletter, eller bara enstaka scener/möten. Typ lite extramaterial, webbtillägg, konventäventyr eller artiklar.

Genre är inte avgörande. Fantasy, Sci-Fi, Skräck, eller något obskyrt som jag aldrig sett förut... Bara det stimulerar mig och får hjärncellerna att börja pumpa...

Eftersom jag är lite gammaldags så har jag lättast att skriva för rollspel som är lite gammaldags till sin struktur, men man ska aldrig säga aldrig, med viss ansträngning ska jag väl kunna ta mig an något som är mer "annorlunda".

Jag vet att det inte finns några stora pengar att tjäna. Jag ser detta i nuläget som en hobbygrej, en kreativ övning. Den största belöningen blir om materialet används och jag får uppskattande feedback.
Det är en fördel/förutsättning, så klart, om det finns ett lagligt sätt att få publicera/sprida materialet, genom rollspelsförlaget eller på något annat sätt. Utan spridning och användning blir övningen mindre meningsfull eftersom jag i dagsläget inte har någon spelgrupp (någon annan här som också bor i Västerås?).

Självfallet så behöver det vara ett rollspel som går att få tag på, både för mig som ska skriva något till det, och för den tänkta publiken.

Jag tänker mig att jag läser/skriver för ett rollspel i taget, någon månad/några månader - innan jag provar nästa på topplistan.

Om du har gjort ett eget rollspel som du vill att jag skriver något för så kan det vara en bra idé! Det krävs att jag "tänder" på rollspelet - och att jag blir övertygad om att mitt material kommer att få åtminstone en viss spridning/användning. Men "sälj" gärna in ditt rollspel till mig om du vill, försök övertyga mig. Och skriv gärna några rader om hur - och i vilken utsträckning - du tror att mitt material kommer att användas.

Jag kan inte lova att jag skriver något all. Eftersom det är ett hobbyprojekt så kan jag aldrig utlova leverans.

Så, föreslå gärna rollspel här i denna tråd.
Rollspel som inspirerar och som har efterfrågan på skrivet material (och ett lagligt sätt att sprida mitt material).

Nu hoppas jag på
1) Tips på rollspel som triggar min kreativitet
2) Att jag får tag på rollspelet/rollspelen
2) Att jag skriver något till något av rollspelen
3) Att detta material får spridning och användning och blir uppskattat

Tack på förhand!
/Carl aka Älge
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Älge? Från gamla M:UA-forumet? Coolt!


carl_ohrn;n343592 said:
Om du har gjort ett eget rollspel som du vill att jag skriver något för så kan det vara en bra idé! Det krävs att jag "tänder" på rollspelet - och att jag blir övertygad om att mitt material kommer att få åtminstone en viss spridning/användning. Men "sälj" gärna in ditt rollspel till mig om du vill, försök övertyga mig. Och skriv gärna några rader om hur - och i vilken utsträckning - du tror att mitt material kommer att användas.
Okej, om jag ska välja ett av mina spel att sälja in så blir det nog Kutulu, tror jag. Lovecraftsk skräck tillsammans med Agatha Christieskt mysterielösande. Löjligt enkelt regelsystem med fokus på att ge SL tekniker och vägledning i hur man gestaltar vansinne via den traditionella litterära tekniken med den "opålitlige berättaren".

Normalt sett är det tänkt att utspela sig i storbritannien på 20-talet, men å andra sidan utspelar sig det enda publicerade äventyret sig i Kiruna, och den kommande kampanjmodulen som jag just nu redigerar utspelar sig i USA, så det finns ganska stor flexibilitet där.

Fördelar med att skriva till Kutulu:
  • Det har sålt rätt bra, så det finns ganska många som äger ett ex och är sugna på fler äventyr till det.
  • Allt man skriver till Kutulu tenderar att vara hyfsat kompatibelt även med andra Lovecraft-spel, typ Call of Cthulhu eller Trails of Cthulhu och så vidare. Vilket ger en ännu bredare publik.
  • Om du skriver ett äventyr till Kutulu så kan jag finansiera inköp av porträttbilder och lite annat. Om det blir ett kort äventyr så kanske det "bara" blir en PDF eller samlas i en kommande äventyrssamling, blir det lite mer omfattande så fixar jag officiellt tryck och grejer. Det enda jag vill då är dels att vi samarbetar lite kring redigering och korr inför tryck, och att du är OK med att materialet sprids via en fri licens.
  • För ja, Kutulu liksom alla mina spel använder en fri licens – Creative Commons – som innebär att materialet sprids fritt och öppet. Om man gillar fri kultur och sånt så är Kutulu alltså en bra grej =)
  • (Om det går till tryck så kommer jag helst överens om något slags ersättning i reda pengar också; jag tycker om att betala för mig när jag ska använda grejer 'på riktigt', det är inte bara illustratörer som ska ha skäligt betalt)
  • Om du hellre ser det enbart som en hobbypryl så köper jag fortfarande gärna illustrationer, men då gör vi bara en PDF. Som släpps på den officiella hemsidan och marknadsförs via spelets kanaler i sociala medier etc.
  • Om du behöver bollplank under arbetets gång är jag ofta ganska tillgänglig och snabb på att svara, och diskuterar gärna allt möjligt.
Så… Intressant?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Det verkar som du främst är ute efter erkännande. Då gäller det att fiska i en stor pol. Jag klistrar in resultatet av en "Mest spelade svenska spel"-omröstning som gick på Facebook i början på året. Kolla på dem och se om något spel lockar.

Mutant : År Noll
Coriolis
Symbaroum
Ur Varselklotet
Svärdets Sång
Eon IV
Western IV
Kult: Divinity Lost
Svavelvinter
Äventyr

En annan väg kan vara att skriva för något av de många fanzine som har börjat växa upp ur jorden som svampar. Jag skulle tro att du främst får feedback från andra skribenter i samma fanzine, men det är alltid något.

Eller så väljer du ett spel som typ ingen har spelar, och blir den spelmakarens idol. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
D&D 5ed eller World of Darkness för de har community projekt där du kan sälja grejerna och de har rejäla communities. Är du bra får du cred. Är du bara okej får du i alla fall lite cash. Du måste skriva på engelska dock.
 

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
30
Tack för era svar!
Alla spelen är intressanta, men de tre som just nu ligger i topp på på min lista är:
Coriolis, Kutulu, Sci-Fi!
Så nästa steg blir för mig att skaffa något/några av dessa och läsa in mig och se om jag fastnar...
Återigen, tack för era engagerade svar!
Om någon kom sent in i matchen och vill fortsätta fylla på listan med tips/önskningar, så varsågod, jag kommer att fortsätta hålla ett öga på hur det utvecklar sig...

Jag har kikat en del på DM's Guild förut (D&D5e) och Free League Workshop verkar vara samma grej, och rätt intressant.
Vi får se vad det blir

/C
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
carl_ohrn;n343624 said:
Vilket bra stadsbibliotek vi har (i Västerås)! Nu har jag lånat hem tre rollspel (Coriolis, Symbaroum, Kutulu) och tänker strax sätta tänderna i dem. Kutulu är ju föredömligt litet i omfång, så jag kikar först på det.
Kutulu finns även för nedladdning från Urverks web...

Har förövrigt PM:at dig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tänkte även tipsa om ett helt nytt rollspel: MÖRK BORG
https://morkborg.com/

Jag har ingen aning om det passar dig, det är Art Punk från OSR-rörelsen.
Men skulle du tycka om det så skrolla ner på sidan till "MÖRK BORG CULT", som är till för tredjepartsmaterial.
Spelet finns på både svenska och engelska.
De som gjort spelet är P.eLL.e och pappa
 

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
30
anth;n343640 said:
Tänkte även tipsa om ett helt nytt rollspel: MÖRK BORG
https://morkborg.com/
Det verkar intressant. Jag kollade upp det på webben häromdagen. Och lyssnade på låtlistan. Ett spel med attityd! Jag kommer att fortsätta ha Mörk Borg i åtanke.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
wilper;n343599 said:
Det verkar som du främst är ute efter erkännande. Då gäller det att fiska i en stor pol. Jag klistrar in resultatet av en "Mest spelade svenska spel"-omröstning som gick på Facebook i början på året. Kolla på dem och se om något spel lockar.
Mutant : År Noll
Coriolis
Symbaroum
Ur Varselklotet
Svärdets Sång
Eon IV
Western IV
Kult: Divinity Lost
Svavelvinter
Äventyr
Du kan jobba röven av dig i tio+ år med att skriva material till de där spelen utan att för den sakens skull få något erkännande. Jag talar av erfarenhet här. Är du ute efter erkännande är rollspel överhuvudtaget fel bransch.
 

carl_ohrn

Veteran
Joined
7 May 2018
Messages
30
Ymir;n343644 said:
Du kan jobba röven av dig i tio+ år med att skriva material till de där spelen utan att för den sakens skull få något erkännande. Jag talar av erfarenhet här. Är du ute efter erkännande är rollspel överhuvudtaget fel bransch.
Fair enough. Ja, det suger. Men jag har inga(?) illusioner. Jag vill skriva något för att JAG VILL skriva något. Men också för att jag hoppas att NÅGON ska ANVÄNDA det jag skrivit. Det kan man ju aldrig bli säker på, men ett rollspel som är levande och spritt ger ju extra material bättre chanser, tänker jag. Guld och gröna skogar fixar jag på annat sätt, inte genom att skriva rollspelsmaterial - vilket dock ger mig en hel del inre tillfredsställelse. Om någon skulle gilla det jag skrivit så blir jag extra glad. Men det kan jag ju inte heller veta, kanske passar mitt material inte någon annan längre. Shit happens.

Med detta sagt, nu har jag börjat sätta mig in i Kutulu parallellt med att jag har börjat göra research för ett eventuellt Kutulu-äventyr. Och det känns kul. Det som lever får se om det blev klart, och om det blev bra...
 
Top