Vilket rollspel är lämpligast för att somulerasimulera tv-serien The Magicians?

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag funderar på vilket rollspel skulle va bäst för att simluera tv-serien The Magicians. Dels magin, dels de paralella världarna, dels de olika gudarna, dels de olika institutionerna som The Library och Breakbills.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Mage: The Awakening. Ascension fungerar också men Awakenings magisystem är bättre och ska du ändå dumpa världen så spelar det ingen roll att Ascensions värld är bättre. Jag körde min Harry Potter/Kult crossover i Awakening och det fungerade great.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Mage: The Awakening. Ascension fungerar också men Awakenings magisystem är bättre och ska du ändå dumpa världen så spelar det ingen roll att Ascensions värld är bättre. Jag körde min Harry Potter/Kult crossover i Awakening och det fungerade great.
Jag ska villigt medge att jag aldrig blev vän med nWoD-spelen, undantaget Changeling: the Lost. Men det är ju ett mycket mer formaliserat magisystem i Awakening än Ascension så det kanske bättre efterliknar hur magi funkar i The Magicians.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag ska villigt medge att jag aldrig blev vän med nWoD-spelen, undantaget Changeling: the Lost. Men det är ju ett mycket mer formaliserat magisystem i Awakening än Ascension så det kanske bättre efterliknar hur magi funkar i The Magicians.
Kolla på 2ed, det fixar många av grundsystemets problem medan magi systemet är typ samma med mindre justeringar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag ska villigt medge att jag aldrig blev vän med nWoD-spelen, undantaget Changeling: the Lost. Men det är ju ett mycket mer formaliserat magisystem i Awakening än Ascension så det kanske bättre efterliknar hur magi funkar i The Magicians.
I Tome of Mysteries finns ju bra regler för att komma bort från rote spells som standard, jag använder i princip "practices" rakt av för att låta rollisarna trolla på fri hand, rotes är undantag som används när det ska göras extra speciella/kraftfulla/specifika saker eller när trollisen är för kass för att kunna improvisera fram magi. Det skulle passa som hand i handsken för Magicians kan jag tycka! Att skriva fram ett gäng enkla rotes som handlas med på gatan bland hedge-folk är ju enkelt (och de är regelmässigt lättare att kasta så passar ju lore) men det är också lätt att skapa magi i stunden.
 
Last edited:

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Själv är jag inne på Chthonic Codex. Varit out of print en längre tid men nu tillbaka samt en rea som jag inte vet när den tar slut:

Ovanstående blandar i alla fall jag med Academies of the Arcane, nu live på kickstarter:

Sen vore det väl generalfel att inte nämna Emmy Allen aka Cavegirls mörkare spel Esoteric Enterprises. Passar nog bäst om fokus är The Magicians. Om inte annat är det en guldgruva för content, tabeller, uppslag, fraktioner, hooks osv. Svår att hitta i tryckt format men pdf finns här:
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Smallville. Eller eftersom det är ur tryck: Cortex Prime med Values (ex: Power D8 "Power can never just be means to an end"), och Relationships vilket även kan inkludera grupper (High Council d10 "they don't have faith in me, I'll show them") och Abilities som fungerar för magi-inriktning.
 
Top