Vilket rollspel är bäst just nu - och varför?

Bifur

Veteran
Kanske passande i slutet på året? Och roligare än att diskutera någon annans konstiga lista.

Jag säger själv med viss vånda The One Ring 2nd ed. Det är helt enkelt väldigt träffsäkert i att skapa en midgårda känsla, har ett regelverk som förhöjer tematiken och stöds av en rimlig mängd tillmaterial som också håller hyfsad bredd och stöder lite olika spelstilar. (Jag kanske skulle vilja säga Blade Runner egentligen, rent objektivt, men jag gillar Tolkiens värld för mycket, så subjektivteten får vinna).

Last edited:
Tanken slog mig också – det vore mycket roligare om folk gjorde sina top 10 och pratade om vilka spel de tycker är bäst och varför, istället för att bara klaga på någon annans lista.
Du kan börja med att säga ett. 😉

Just nu är det Cyberpunk ("2013"). Grundlåda + tärningar. Inget onödigt fluff, bara ren spelupplevelse och -glädje. Vi har inte ens bestämt oss för vad för stad saker utspelar sig i, för det enda vi känner till än så länge är att det finns en hamn, ett hotell, och en nattklubb. Och megakorpsamurajer med vita kåpor som säger "Marshall be praised".

Galet dödlig strid som uppmuntrar alternativa lösningar. Roliga regler. Roliga roller.

Du kan börja med att säga ett. 😉

Svårigheten här är ju att jag knappt spelar rollspel, så det får bli utifrån något slags läseperspektiv då.

Och jag vill ju inte säga något av mina egna (då skulle det bli Rotsystem tror jag, om jag behövde välja något som redan getts ut och naturligtvis Luna City Blues om jag kunde välja något som inte är utgivet än).

Så… fan, svårt. Jag har ju till att börja med knappt läst några nya spel. Så mina referenser är lastgamla. Delta Green, säger vi. Inte mitt favoritregelsystem, men ett bra grundkoncept, ett spel med en himla massa material till, och dugliga SL-tips i grundboken.

Honorable mentions: Ur Varselklotet för väldigt bra och tydliga scenarioskapar-tekniker, att man inte dör, och att spelet blev så poppis utan att vara fantasy eller stridsfokuserat. Mutant City Blues, för Quade-diagrammet och en spelvärld som passar tänkt spelstil. Oktoberlandet v1 för att utmana formen för hur man beskriver en spelvärld; jag gillar idén att skapa ett spel specifikt för folk som gillar att läsa och som kan tänka sig ha en diskussion om ett litterärt verk som en del av sin session 0. Inget av de här spelen har roliga eller bra regler egentligen, men "det här spelet har roliga regler" är ju en grej jag är oförmögen att tycka.

Last edited:
Håller mig egentligen inte med favoriter, men ska jag ändå säga ett spel som jag alltid är glad att få dra ner från bokhyllan så är det Electric Bastionland. Reglelverket är för all del otroligt, men det är snarare tonsäkerheten, designvalen och spelvärlden som gör det till ett nästintill perfekt spel i mina ögon.

Men ja, svårt att välja ett spel. Electric Bastionland kan inte bära allt jag vill spela - väldigt ofta vill jag tillexempel spela mysteriespel. Så om jag tillåts välja ytterligare ett favoritspel säger jag Kutulu.

Last edited:
Svårt. Jag skulle vilja säga ett science fiction-spel för det är den genre jag är mest förtjust i men jag har tyvärr inte spelat något riktigt bra science fiction-spel på evigheter. Vidare skulle jag vilja säga ett spel som någon annan skapat för det känns drygt att välja ett eget spel. Jag är dock en svag människa och säger De fördömda för att det är lätt och roligt att spelleda och för att det är ett av få spel som jag spelar just så som det är skrivet, utan husregler (fast jag har ett dokument med små regeljusteringar och tillägg för eventuellt framtida bruk).

Om jag ändå skulle säga ett spel som någon annan skapat så får det bli Fria Ligans Drakar och Demoner. Även det är lätt och roligt att spelleda samtidigt som det på något sätt lyckas kombinera en tydlig stil med stor flexibilitet.

Förvånansvärt nog Detect or Die! Trots att det är ett helvete att skriva detektivmysterier, och kanske ännu svårare att locka spelare till okända indiespel från itch.io klonade från kryptiska datorspel (Disco Elysium) och regelboken är oläslig är själva spelupplevelsen himla kul. Den trippla utredningen och unika gimmicken med att alla spela samma rollperson blir skoj att se som SL : önskar att jag fick en chans att spela.

Jag är mellan spelomgångar sen i våras, men måste nog svara Mothership om jag nu bara får välja ett spel.

Har inte spelat det men genomläsningen av regelbok och några äventyr har gjort mig riktigt intresserad av framför allt världsbygge och miljön man rör sig i. Rymdens mörker utan jumpscares är läskigt, spännande och kittlande på en och samma gång.
Reglerna är väl inget revolutionerande i sig, men passar bra. Jag har väl lite samma inställning till CoC fast tvärt om då systemet kanske är onödigt krångligt åt andra hållet; Det spelar helt enkelt mindre roll vad som står på rollformuläret utan det är karaktärens reaktioner på händelserna och miljön som är det spännande.

Annars ligger väl Mutant: UA där och skvalpar i bakhuvudet som alltid, tillsammans med allsköns småregler och generatorer för solorollspel.

Reglerna är väl inget revolutionerande i sig, men passar bra.
Jag tycker Mothership är ett så bra exempel på att äventyr > system¹. Reglerna är liksom vad de är, men de officiella (och för all del flera inofficiella) äventyrsmodulerna är otroliga.

¹detta är såklart öppet för debatt, tänker att det inte nödvändigtvis ska dryftas i denna tråd

Jag tycker Mothership är ett så bra exempel på att äventyr > system¹. Reglerna är liksom vad de är, men de officiella (och för all del flera inofficiella) äventyrsmodulerna är otroliga.

¹detta är såklart öppet för debatt, tänker att det inte nödvändigtvis ska dryftas i denna tråd
vad tänker du att är systemets problem?

Sett till var jag har min pepp just nu så är det nog Drakar och Demoner.

Egentligen är nog OKULT bäst, men det har jag skrivit själv, och det är SKITSVÅRT att spela, så det är nog mest bara jag som tycker det är så kul att spela. Men annars så Drakar och Demoner.

indie.png

För min del är svaret så otroligt enkelt. Dansande på rosa lallande gulliga moln svarar jag Dungeons & Dragons 2024 enkom av den enkla anledningen att detta är det enda rollspel jag har spelat på senare år.

Inte bäst, men det jag har roligast med varje gång jag plockar upp är Electric Bastionland. Gud vad jag skrattar när jag spelar det. Det är nästan lite kärlek för mig. Men det man älskar behöver liksom inte vara bäst.

Back