Nekromanti Vilket nummer gillade du mest?

Fenix

Warrior
Joined
7 Nov 2003
Messages
277
Location
Stockholm
Nu har det ju redan hunnit komma ut några nummer av Fenix... Och vi har fått många spridda kommentarer om vilka favoritnummer olika läsare har haft, men... Vi tänkte göra ett försök att få fler synpunkter samlade på ett ställe;-) Vilket av Fenix första fyra nummer tycker just du bäst om - och varför?

/a & t
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Nummer 2...

...men kvalitétsmässigt har de varit ungefär likvärdiga. En del artiklar har varit intressanta, medan andra inte har varit det. Det är svårt att peka ut några höjdpunkter eller lågvattenmärken.

/tobias
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Favoriten rent utsendemässigt är nr 1... även om det kan bero på att vi såg fram emot den. Innehållsmässiget/tematiskt har jag fastnat för nummer två. Konspirationer rockar helt enkelt. Kanske beroende på att det är just det jag ofta spelar med mina spelare (när jag är SL vill säga) Det leder ofta till rent såpaartade kampanjer. Intriger i massor med någontint STORT som lurpassar i bakgrunden.

Ser fram emot flera nummer. Kanske själv ställer upp som skribent. När jag har mer tid... och kommit på en bra artikel. För inte vill jag slösa med de dyrbara sidor som ni har... :gremsmile:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Det blir lite knivigt att svara på då kvaliten på tidningen hittils varit ganska jämn. Däremot kan jag vända på frågan och svara på vilket nummer jag gillade minst, och det var med råge den senaste (nr 4). Jag har inget emot temanummer och skräck är en av mina favoritgenrer, men problemet med nr 4 var att lejonparten av materialet verkade vara riktat åt nybörjare. Ni ska dock inte ta åt er för mycket av min kritik då jag naturligtvis inser att alla typer av spelare bör få sitt (kanske framförallt nybörjare som kan behöva all hjälp och uppmuntran de kan få) men ur rent egocentrerad synvinkel gav nr 4 mig noll och intet (utom möjligtvis "Birger Barbaren sticker upp" vilken jag skrattade gott åt :gremgrin:)

/Anders
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Fråga

Hej!

Tack för dina synpunkter. En sak jag funderar på, som kommer att vara viktigt för Fenix när vi fortsätter, är just balansen mellan material för nybörjare och material för de som spelat en stund.

Men vad är det för skillnad? Vad är det som saknas ur säg tex nummer 4 för att artiklarna ska vara mer anpassade för de som spelat länge?

Jag tror nämligen att man kan lösa sådant på ett modulärt sätt, genom att skriva en artikel som är en kärna, och som passar de som inte är så vana, och som en introduktion för dem som spelat längre tid.

Men vad ska man lägga till för att fördjupa en artikel så att den blir mer avancerad? Är det någon som har åsikter om det?

M.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Re: Fråga

>En sak jag funderar på, som kommer att vara viktigt för Fenix när vi fortsätter, är just balansen mellan material för nybörjare och material för de som spelat en stund.

Vad gäller den balansen tycker jag att en väl avvägd blandning är att föredra (t.ex. som Fenix sett ut hittils). Om man skall luta åt något håll tycker jag trots allt att man skall prioritera de oerfarna spelarna, då det är de som behöver mest stöd.

>Vad är det som saknas ur säg tex nummer 4 för att artiklarna ska vara mer anpassade för de som spelat länge?

Det är inget direkt jag kan peka på som saknades. Men t.ex. artiklarna "Att spelleda skräck" och "Skräck i Mutant: Undergångens arvtagare", hur välskrivna de än månde vara, behandlade grunderna i spelledandets konst och hade inget direkt att tillföra för den som spellett i ett par år. Jag får dock erkänna att jag, sedan jag skrev mitt förra inlägg, läst Eon-äventyret (nånting jag hoppade över första svängen då jag inte spelar Eon) och det var minsann inga nybörjargrejor, till skillnad mot t.ex. Sagaäventyret (som dock var trevligt i all sin enkelhet).

>Men vad ska man lägga till för att fördjupa en artikel så att den blir mer avancerad?

Jag har lite svårt att visualisera mig en artikel riktad mest till erfarna spelare och vad en sådan skulle kunna handla om. Jag ser det snarare som att material som intresserar hobbyns icke-gröngölingar är sådant som är av intresse för alla spelare, oavsett erfarenhetsnivå. Ett klassiskt exempel på sådant material är äventyr. Det är nått som de flesta spelledare behöver. Om det är någon som avfärdar sådana med ett käckt "Jag kör bara mina egna hemgjorda" så är det en fråga om personliga preferenser och inte erfarenhet, vilket faller utanför den här diskussionen.

Slutligen vill jag bara tillägga att min ursprungliga kritik av Fenix nr. 4 var att den inte gav mig något personligen, och inte att innehållet var dåligt på nått sätt.

/Anders
 
Top