Nekromanti Vilket land ?

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Om man vill spela en asiatiskt inspirerad kampanj i Mundana ala "Curse of the golden flower--Hero--House of flying daggers", vart skulle man förlägga den då och varför ?

/Draugen som funderar på Manon-Aun i en något egen tappning.
 

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
Det är nog Menon Aun som det finns att välja på. Vilket är väldigt likt Kina på den tiden det var stängt för utlänningar (innan opiumkriget).

Om du inte gillar Menon Aun så fanns ett påhittat land på forumet för ett tag sedan, jag har för mig att det hette Mao Feng eller något i den stillen. (Men håll mig inte ansvarig om det var fel namn) för jág har bara för mig att det var något sådant jag vet inte säkert.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Jag tycker Menon Aun passar utomordentligt, dock så finns det ett par saker som jag ska ändra på, bla om deras ursprung.
Förslag, idéer på hur man kan utveckla Menon Aun i en mer kinesisk anda tas gärna imot.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
stora fyrverkerier vart 16:e år för att skrämma bort monster:p

ne tyvär har jag inga bra ideer just nu.
 

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
stora fyrverkerier vart 16:e år för att skrämma bort monster:p
SPOILER

Det kanske behövs med tanke på att landet invaderas av Wyrd monster då och då. Som förstör allt utom dom stora städerna, sedan är det bara att bygga upp igen :p Måste vara som att bo i transylvanien.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilket land?

Jag skulle inte spelat en wuxiakampanj i Mundana. :gremsmirk: Det finns andra, utmärkta spel för det - tex Qin.

Jag har under svunna år här på forumet spytt galla över folk som velat ha Kina/Japan-kulturer i Mundana; mest för att jag är besserwisser på dessa kulturer och stör mig på när folk gör dåliga rippoffs av dem. However, det ska ju faen inte krävas att man är akademiker för att få ta inspiration, ens kraftig och osubtil sådan, av jordiska kulturer, så istället för att gnälla ska jag komma med lite förslag.

Mûhad i min tappning har många element av kinesisk och sydostasiatisk kultur. (För att inte tala om turkmongolisk). Emellertid, eftersom dessa element inte alls märks av i något -visuellt- hos kulturen, misstänker jag att de kommer gå de flesta förbi, dock. Exempel på sådana element är:
- Zhanerna uppfann pappret, producerar siden, dricker te, pysslar med tuschmålningar, har en komplex blandning av olika trossystem, är totala kulturchauvinister, och är enormt förtjusta i, närmast uppslukade av, sin egen historia.
- Mûhad i allmänhet har ett centralasiatiskt klimat, med tigrar, mullbärsträd, lotusblommor, tebuskar, och annat som man mer förknippar med Kina än Arabvärlden.
- Det mûhadinska språket har flera kinesiskklingande ljud i sig, särskilt zhizhia-dialekten. Likaså låter några ortnamn vagt kinesiska. Tex 'Shache', 'Kashi'.

Edron i min tappning är (var) starkt inspirerat av den persiska civilisationen i alla dess eror. Jag skrev ett inlägg om det nyligen, här.

Menon-Aun i min tappning har vissa drag av Kina, stor, konservativ, isolerad primärkultur och sådär, men framförallt verkar det inspirerat av sydoasiatiska kulturer. (Det ligger också mer i linje med den aggressivitet aunurierna uppvisat i min kampanj - det är Khmerriket och Burma och Srivijaya och så som historiskt varit mest kåta på erövring, inte Kina). Aunurierna har en väldigt extravagant, exotisk estetik, med massor av guld och spikar och solsymboler och pompösa hjälmar och lösnaglar och överdesignade pagoder och grejer - sånt här och sånt här, liksom.

Jag har också ett litet örike i närheten av Ödlefolkets länder, Ansale-Idon, som grundades av zhaner en gång, och var lydstat åt Edron i millennier. Kulturen har många zhaniska drag, men också en del som påminner lite om Japan, Khmerriket (aunuriska influenser?) och, framförallt, Indien. Folk heter saker som 'Chakra' och 'Vasrana' - så språket låter nog lite åt sanskrit-hållet. Jag har påbörjat ett dokument om Ansale-Idon; jag kanske orkar färdigställa det någon dag.

Det verkar ju populärt här på forumet att tänka sig Tarhai lite som pseudojapan också. Jag gör inte det, givet att zhanerna erövrade landet väldigt tidigt. Vet inte riktigt -hur- jag tänker mig Tarhai, egentligen, men jag antar att det är en blandkultur med fornzhaniska och aunuriska influenser. Om man verkligen måste ha Tarhai som pseudojapan dock, kan man ju låta zhanerna fylla samma roll som Yayoi-folket gjorde historiskt, och ha kommit med brons och järn och underkuvat Tarhais urbefolkning.

En annan möjlighet är att vända perspektivet åt rakt motsatt håll, och låta Ebhron vara lite pseudokina. Det verkar ju lite indiskt inspirerat även i officiellt material. Att från 'lite indiskt inspirerat' göra hoppet till 'pseudokina' är ju onekligen ett ganska dramatiskt grepp, dock.

Det var några tankar iaf...och en massa babbel om hur jag gjort. Jag har alltså frånochmed nu slutat klaga på folk som vill ha Kina i Mundana, men rätten att vara uppslukad av mig själv kan ni inte beröva mig :gremsmirk:

- Ymir, så det så
 

DarkRaven_UBBT

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
123
Location
tredje klotet från solen
Re: Vilket land?

Finns det någon chans att man kan få ta del av det du har skrivit om Ansale-Idon (om du nu har skrivit ihop något än)?

Jag är väldigt intresserad av det landet pga att jag sitter och funderar på en karaktär som kommer vara lite (väldigt mycket) samurai inspirerad.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Vilket land?

Vill du göra en samuraj så finns annars alverna du kan fullfölja nipponiseringen av. De bugar, har ett semi-japanskt språk (eller nåt), behandlar sina vapen som om de vore heliga och speciellt thism har en strikt hierarki och verkar kunna hugga huvudet av vem som helst bara för ett smärre etikettsbrott.

Det är jävligt kliché, men jag har fan länge funderat på att göra en raun-léaram bastard som drar runt och slaktar banditer likt Toshiro Mifunes karaktär i Yojimbo.

Vill du göra en samuraj i bemärkelsen "obrottsligt lojal vasallkrigare", som de merparten av de riktiga samurajerna var, så kan du ju helt enkelt bara göra en riddare med bushido-aktigt krigarkodex.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Re: Vilket land?

Jag skulle inte spelat en wuxiakampanj i Mundana. Det finns andra, utmärkta spel för det - tex Qin.
Jag skulle uttryckt mig annorlunda. Tanken är inte att det ska bli wuxiasoppa av det hela, bara inspirerat av miljöerna och intrigerna i de filmerna, vilket jag borde uttalat mig om.
Qin äger jag och har även tänkt använda det fast mer som grov inspiration och använda det i någon fantasyvärld, lämpligen Mundana eller dyl. Eller så blir det rakt av historiska kina. Springa i luften tjafs är inget jag vill föra in i någon kampanj, det passar bättre på filmduken i mitt tycke.

Jag har under svunna år här på forumet spytt galla över folk som velat ha Kina/Japan-kulturer i Mundana; mest för att jag är besserwisser på dessa kulturer och stör mig på när folk gör dåliga rippoffs av dem. However, det ska ju faen inte krävas att man är akademiker för att få ta inspiration, ens kraftig och osubtil sådan, av jordiska kulturer, så istället för att gnälla ska jag komma med lite förslag.
Det finns ju rippoffs på i princip all Europeisk kultur + en hel del till redan så varför inte är min åsikt ?!

Tack för dina tankar och idéer i vilket fall.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Re: Vilket land?

Vill du göra en samuraj så finns annars alverna du kan fullfölja nipponiseringen av. De bugar, har ett semi-japanskt språk (eller nåt), behandlar sina vapen som om de vore heliga och speciellt thism har en strikt hierarki och verkar kunna hugga huvudet av vem som helst bara för ett smärre etikettsbrott.

Det är jävligt kliché, men jag har fan länge funderat på att göra en raun-léaram bastard som drar runt och slaktar banditer likt Toshiro Mifunes karaktär i Yojimbo.

Vill du göra en samuraj i bemärkelsen "obrottsligt lojal vasallkrigare", som de merparten av de riktiga samurajerna var, så kan du ju helt enkelt bara göra en riddare med bushido-aktigt krigarkode
Det handlar inte om att skapa en karaktär, utan om en kampanj i ett kinesiskt doftande rike. Det är inte min tanke att rippa Kina rakt av utan snarare att ta inspiration och låta en nätt asiatisk vind blåsa igenom kampanjen. Manon-Aoun kändes väldigt asiatiskt med sitt kastsystem bla och det var när jag nyligen återigen läste om Kejsardömmet som idén kom till.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilket land?

Det finns ju rippoffs på i princip all Europeisk kultur + en hel del till redan så varför inte är min åsikt ?!
Jag hade helst sluppit ta den diskussionen eftersom den känns lite gammal för mig, sök på gamla inlägg av mig och du kommer hitta flera exempel. Saken känns dessutom lite utagerad som sagt - jag har ju bytt åsikt lite grann nu.

Men, jag ska förklara väldigt kort (okej, det blev skitlångt istället, jag är ju jag) varför jag tycker som jag gör:

För det först: jag tycker inte man ska rippa någonting alls. Jag tycker en intressant fantasykultur bör vara ett amalgam av olika element från vitt skilda kulturer och epoker i vår egen värld; ett intressant hopkok av referenser, stämningar och teman. (Om det inte är historical fantasy man vill ha, då ska man istället fånga en historisk kultur så troget som möjligt. Men det är en helt annan femma). Många kulturer i Eon är tyvärr mindre välgjorda än så, det är sant, men det finns också några som verkligen stämmer in på vad jag vill ha, där cirefalierna höjer sig som den mest lysande stjärnan. Den kulturen liknar ingen jordisk kultur; se gamla forumdiskussioner där folk liknat den vid antika Grekland, bara för att bli nedargumenterade av folk som snarare tycker den påminner om brittiska imperiet, men sedan tycker någon att den liknar renässansitalien, eller minoiska Kreta...det är just hela grejen. Ingen -kan- säga 'cirefalierna är det och det', det är empiriskt bevisat på det här forumet. Och därför är cirefalierna en fantastisk fantasykultur. Min förhoppning är att jag, genom att tona ned arabiskheten i Västlanden och lägga på en massa turkmongoliska och persiska och kinesiska och tibetanska etc koncept och teman, ska kunna uppnå något liknande med de kulturerna.

För det andra har just östasien-rippofs en tendens att vara exceptionellt dåliga. Folk har nämnligen abnormt dålig koll, generellt, på asiatisk historia överhuvudtaget, och det sticker i ögonen på mig, som är grymt insatt i ämnet. Typiska saker som brukar vara dåliga är att folk har svårt att skilja på Japan och Kina, och att kulturen de beskriver därför blir nån sorts hopkok av element de fått för sig passar ihop, men som egentligen är total katastrof att klumpa samman - att kombinera japanska och kinesiska namn och ljud i ett och samma språk är ett klassiskt misstag tex. Kulturerna brukar också kännas mycket mer västerländska och/eller direkt konstruerade än genuint asiatiska och/eller trovärdiga i slutändan, för att skaparna bara har koll på ytliga asiatiska attribut, men inte överhuvudtaget någon förståelse för vad som har utmärkt och präglat asiatiska kulturer och civilisationer på djupet. 'Rokugan' är ett praktexempel på detta, det är verkligen en fenomenalt dålig fantasyvärld.

Jag anser alltså att det, generellt, krävs nån slags förståelse för kultur och historia, för att kunna skapa en bra fantasykultur från grunden. Det är något många (här i västerlandet), naturligt nog, har väldigt mycket lättare för när det gäller europeiskt inspirerade kulturer, än asiatiska.

- Ymir, förklarar sig
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilket land?

Nej, sorry, jag har knappt nån text alls. Men jag har massor av inspiration - folk kanske kan uppmuntra mig på nåt sätt, att få det gjort. :gremwink:

- Ymir, och där har vi ju mitt vanliga problem...
 

DarkRaven_UBBT

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
123
Location
tredje klotet från solen
Re: Vilket land?

Hmmm... du kan få en.. nej TVÅ.. kakor om du börjar skriva :gremgrin:

Edit:
Om du behöver nån att bolla idéer på så får du gärna hojta till.
Jag älskar att gräva runt i asiatisk kultur och mytologi.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Re: Vilket land?

Jag ser starkt fram imot Västlanden faktiskt, det känns som om Mundanas kulturer i väst behöver skildras mer ingående. Så sätt igång o skriv så vi får se en bok !
För övrigt skulle det vara intressant att se någon som är såpass insatt i Mundana utveckla Fjärran riken till en något fetare bok än det häfte som existerar idag, det känns som att det finns mycket att berätta mer om där.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
::spolier::

Haha jag gillar jämnförelsen men damari"heh heh" Transylvanien finns ju redan i mundana...
Men håller med det känns lite sådan stämmning över menoun aun. ajjdå det är år 15 nu, ska vi börja bygga den här bron?
Nej det är ingen idé den kommer att förstöras ändå om några månader...

Fan vad cyniska dom som bor på landet där lär vara.
-Ja! då var det dags för att skörden och allt vi äger, hus och boskap förintas igen.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Off the topic [OT]

Nu har det här inte mycket med tråden att göra, men kommer info om Forion att upptas av den nya Västlandenmodulen, eller räknas inte det landet som "västerländskt"?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Jag förstår inte vart det officiella Menon-Aun är så Östasiatiskt, förutom att det ligger långt bort från det vita, feodala mainstream-Mundana och att där finns ett kastsystem. Utöver det så verkar Menon-Aun i officiell tappning bara vara ett stort, mystiskt och jingoistiskt Evil Empire.

Personligen så ser jag dock riket som långt mer östasiatiskt influerat, med överklasskläder och rustningar som påminner om Qingdynastins Kina. Barbarfolken i Menon-Aun ser jag som Ainu-folket i Japan eller som neanderthalare/cro-mangonmänniskor.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Eftersom det, rent estetiskt, finns ett begränsat antal kulturer som kan göra Menon-Auns känsla rättvisa. Syd- och Sydostasiatiska kulturer är ett exempel, Mellanamerikanska dito ett annat. Det måste på en gång vara sofistikerat och brutalt.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Men ändå, Mundana kryllar ju av imperier som är både sofistikerade och brutala på samma gång (Thalamur, Mûhad, Jargien... jag skulle vilja säga Consaber också med tanke på att där finns trälar, men nah). Menon-Aun känns tråkigt nog som ett i mängden av onda imperier, fast att ge riket influenser från khmererna låter ju jävligt lockande och nyskapande.

Ju mer jag tänker på det så passar nog Ebhron bättre som en Mundansk motsvarighet till Kina, men där saknas ju det ack så orientaliska förtrycket...
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Jag skulle gärna se att någon världsdel i Mundana var mer asiatiskt influerad (Iof har vi Raunlänningarna, men varför inte mer?). Kanske är inte detta Neogames vision och kanske skulle man likagärna kunna spela ett annat spel ! För i mitt huvud kan man verkligen göra något eget av det och trots det bibehålla en asiatisk stämning fast det känns nytt o fräscht.

Det är nåt för dig att bita i Ymir, kom igen !
 
Top