Nekromanti Vilket kartprogram använder neogames?

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Måste bara fråga detta eftersom man blir grymt sugen på att rita upp de okända delarna av Mundana. Dessutom kan man ju göra snygga regionala kartor om man bara visste hur. Jag har laddat ner en del gratisprogram, men de flesta är ju långt ifrån vad Neogames måste ha använt. Antagligen var det inte gratis för neogames, men det vore ändå skoj att veta vilket program som kan frambringa såna sköna kartor. Själv har jag använt Fractal Terrains och det ger ganska snarlika resultat. Dock har jag bara demo-versionen. =(
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Photoshop

Det går att göra kartorna i photoshop. Jag vet inte om det är det som Neogames har använt sig av. Men det fungerar och blir snyggt fast det tar ett litet tag.

- Jocke
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Photoshop

Jasså, Photoshop funkar. Tar du då en av Neogames kartor som grund på något vis eller gör du hela kartan från scratch? Jag är en fullständig novis på photoshop, så jag vet inte ens om mina frågor är relevanta. =)
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Neogames gör sina kartor i Photoshop...
Knallar du in på deras hemsida och tar en titt på deras FAQ så står att läsa:

Min fråga till er är simpel och enkel. I vilket program gör ni er kartor (exemplevis kartan över Mundana)?

Adobe Photoshop.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Re: Photoshop

Från scratch. Charmen med photoshop är att du kan arbeta i olika lager och använda dig av olika funktioner så att det blir väldigt likt de kartor som neogames skapar.

- Jocke
 

Alopex

Veteran
Joined
17 Feb 2006
Messages
1
Re: Photoshop

Photoshop är mycket användbart till att göra kartor till större områden. Jag brukar även använda mig av Macromedia Freehand, framförallt i grundarbetet medan jag använder Photoshop för slutfinishen. Fördelen med att arbeta i ett vektorbaserat program som Freehand är att du i detta format kan göra detaljinzoomningar utan att förlora någon kvalite...kan vara bra om man vill göra en detaljkarta på ett mindre område.

Sedan brukar jag ha en uppsättning legender för olika terrängtyper, städer, etc. Om man tycker att Photoshop är för dyrt så finns det ett gratis program som är ganska bra, som heter GIMP.
 
Top