DoD Vilket håll flyter Kummerfloden åt?

Hornblom

Veteran
Joined
7 Apr 2021
Messages
14
Kartritare, se hit! Vilket håll flyter Kummerfloden åt i Dimmornas dal? Behöver verkligen er hjälp då jag kommer lägga till en gammal flodfåra från den i vår kampanj, och vill få det rätt. Några av er kanske minns att Utkante hade en vattenkvarn, men ån sinade för flera år sedan. Tacka dimman för allt regn!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
När jag tittar på kartan så tycker jag det är ganska uppenbart att den börjar i väst och rinner österut, då väständan ligger högre upp. I öst slutar den t o m i ett träsk och det är mig veterligen så träsk uppstår. Att vatten rinner in i ett område det har svårt att rinna ut från men inte i sådan utsträckning att det bildas en sjö.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Verkligen svårt att säga, men tycker samtidigt det ser ritat ut som det i väst från Draktandsmassivet rinner in mot dalen. Detta är även en rätt fräck tanke; tex att möjliga grottgångar kunnat leda till ett system av grottor och dalar som leder en upp i berget och hemligheterna dolda där…

Dock skulle den absolut enklaste förklaringen vara att alla vattenkällor (masken och sjöarna) strömmar ut i Kummerfloden och dräneras västerut (genom grottorna).

Den annan möjligheten skulle kunna vara att det från grott/dalsystemet i väst kommer iskallt smältvatten från Draktandsmassivet som strömmar in mot dalen. Då kan någon av sjöarna o marsken (beroende på topografi) utgöra en ”dränering” av vattnet från dalen (annars skulle den ju fyllas upp).

Min egen tolkning av detta är att det är Spegelsjön som för vattnet ut från dalen som grundvatten eller möjligen en dold rännil ner genom de berget och ev de katakomber som är grävda där (finns ett utkarvat grottsystem där som nyttjats vid skapande av katakomberna?) Själva sjön ser ut att ha en central sjödel som tycks gradvis går mot träsk i periferin allteftersom organiskt material breder ut sig. I slutänden, om sjön blir en myr, kan en mer ytlig flod bildas in genom katakomberna. Möjligen är berget där kalksten/marmor som är mer lätteroderat av vatten. Möjligen finns ett rejält karsk-landskap dolt under Spegelsjön som kan tillåta stora mängder vatten att röra sig.

I detta fall är isf Gastmarsken är beläget i ett landsområde dit grundvatten strömmar från de höga bergen i öst (högre belägen grundvattennivå ”trycker” vatten via jorden in i området) och strömmar in mot dalen. Och detsamma gäller för sjön med sjöormen.

Även alternativet där sjön med sjöormen är slutdestination för vattnet kan vara fräckt, speciellt om det under sjön (likt ovan beskrivet för Spegelsjön) finns ett stort grottsystem i kalksten som kanske till och med medför transport ut till havet för vattenlevande varelser… dock tycker jag ej det ser ut som att vattnet från Spegelsjön rinner ”ut” från sjön, snarare in mot den.
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
När jag tittar på kartan så tycker jag det är ganska uppenbart att den börjar i väst och rinner österut, då väständan ligger högre upp. I öst slutar den t o m i ett träsk och det är mig veterligen så träsk uppstår. Att vatten rinner in i ett område det har svårt att rinna ut från men inte i sådan utsträckning att det bildas en sjö.
Även detta är ju en bra möjlig förklaring, med ett slags ”delta” som bildats just innan vattnet leds som grundvatten ut ur dalen på något vis.

Om jag minns rätt är dock deltan oftast formade av ackumulerat sediment innan ”slutrecipient” (tex havet/sjö), men ej väldigt tydligt här. Dock kan ju detta formats över lång tid med väldigt liten tillförsel av sediment västerifrån (kanske floden kan ha smeknamn ”klaran” eller liknande :p).
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Den borde ju börja i bergen i norr och sedan rinna ut i träsket. Det som är "osannolikt" med kartan är de olika deltan som finns till sjöarna. Det hade varit mer realistiskt om de rinner ut i en sjö och sedan fortsätter i ett utlopp till nästa sjö.
 

Hornblom

Veteran
Joined
7 Apr 2021
Messages
14
Tack för alla bra svar och djuplodande insikter!
Det lilla flödet till Spegelsjön rinner helt klart österut då den forsar ner för en sluttning. Men jag är osäker på resten av floden. Rätta mig om jag har fel, men visst är det ovanligt att floder delar sig i den riktning de flyter, och vanligare att mindre flöden förenas i en flod? Utifrån vinklarna på de små flödena till sjöarna gick mina tankar först till att den rinner åt nordväst, men där ser det som sagt mer höglänt ut. Och i deltat i Gastmarsken å andra sidan ser det ut att rinna österut.
Vad tror ni? Går detta att få ihop på något sätt utan demoniskt tidvatten som byter riktning beroende på den ovärldsliga Sathmog-cykelns inflytande, eller har ni någon annan take på detta? :)
 

verec

Veteran
Joined
12 Jun 2021
Messages
104
Location
Göteborg
Enklast borde vara att den rinner fr nordväst till sydöst troligen och att det är något slags delta i dess ände. Alla sjöar rinner in och föder floden. Sedan skulle det nog kunna förklaras att vatten dräneras bort genom marsken (om den ej mot förmodan avdunstar på något vis) på sin väg mot ett ev hav eller liknande. Möjligen finns en fortsättning på floden i sydöst man ej ser i kartan.
 
Top