Nekromanti Vilket folkslag tycker du mest om?

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Som frågan lyder. Vilket folkslag/folgrupp i Mundana tycker du mest om?

Jag måste säga Tirakerna. Deras saämhällen och deras religion. Allt är intressant!
 

Oden

Veteran
Joined
1 Nov 2009
Messages
97
Själv har jag en dragning åt Cirefalier. Deras beskrivning får dem att kännas som skarpsinniga förhandlare och lika intrigerande som Jargierna, med skillnaden att de faktiskt är bra på det. Jag spelar oftare planerande, kunniga och/eller karismatiska personer snarare än muskelberg.

På andra plats kommer nog Zhaner med deras "Västerländska mystik". Av dem har jag kunnat göra allt från ninjor, virvlande scimitarmästare, mystiker och en massa annat utan att kännas lika "meh" som om jag gjort samma sak med ett annat folkslag. Av någon anledning har de också fått mig att använda tio gånger mer färg än vad jag normalt klarar av, tex klarblå klädnader med bronsutsmyckningar eller mörkrött och guld. Inte de gamla svarta/bruna/gråa äventyrarna.

Sist kommer nog diverse alver, dvärgar och tiraker. Har oerhört svårt att spela dessa raser, speciellt om de kan vara århundraden gamla men lika kassa som en nyvaskad grisodlare.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
383
Location
Birmingham, UK
Jag har alltid haft lite av en soft-spot för Misslorna, vilket är lite konstigt då jag vanligtvis hatar hob-liknande folkslag :)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,424
Location
Malmö
I 4:an är Jargier och Fedaker mina favoriter, har alltid fördragit människor, gillar verkligen de små men sköna skillnaderna som finns mellan olika folkslag i 4:an
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Oj! Utifrån Eon IV måste jag nog säga att jag gillar Fedaker, Tiraker och Jargier... men bäst av alla gillar jag Tauperna, speciellt när jag fick tillgång till kampanj-materialet om dem. Oj, oj, oj vad coola de är.

I Eon överhuvudtaget är det såklart Thism. 1910 Preussen i medeltida alv-form? Ja tack!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
I allmänhet, om jag ska välja ett folkslag...så blir det nog helt enkelt "Vanarer". De flesta karaktärer som jag har spelar, i snart 20 år, har varit just Vanarer.

Om jag ska välja ett folk, kopplat till ett specifikt land... då blir det nog... ehm... Soldier? Är inte Soldarn det landet som är mest traditionelt "Europeisk riddare" typ av liknande folk? Eller var det Västmark? ... ... ... Consaber? *kommer inte riktigt ihåg* Igenom alla mina år med Eon så har jag alltid blandat ihop vilket av de länderna det var. XD

I vilket fall som helst... så är ju även Vanarer huvud gruppen i dessa länder...så långt jag minns just nu i min lathet att inte resa mig och leta upp en bok och läsa det, eller vilket land som var "riddar landet". :p

Det land som de flesta av våra människokaraktärer har varit ifrån dock, har varit Asharien...större delen av vårat rollspelande har alltid tagit plats i Asharien, med några få undantag. Fast nu med min nya grupp så är vi ju i Jargien pga Eon IV.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Mundo;n115640 said:
Oj! Utifrån Eon IV måste jag nog säga att jag gillar Fedaker, Tiraker och Jargier... men bäst av alla gillar jag Tauperna, speciellt när jag fick tillgång till kampanj-materialet om dem. Oj, oj, oj vad coola de är.

I Eon överhuvudtaget är det såklart Thism. 1910 Preussen i medeltida alv-form? Ja tack!
Yay för thism! :cool: Vissa av deras hus har ju Eon IV-egenskaper i Fenixartikeln Saviasskogens alver, om du har läst den?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Frågar man mig är tirakerna basically Eons selling point. Det finns en bild på deviantart som bara ber om att göras om till en tirak-scen, och det borde säga allt som behöver sägas:




(Sedan är givetvis kamorferna askoola också, men det vet ju alla att jag tycker så det kändes överflödigt att påpeka).
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
LordTengel;n115656 said:
Yay för thism! :cool: Vissa av deras hus har ju Eon IV-egenskaper i Fenixartikeln Saviasskogens alver, om du har läst den?
Nej. Står det något ball i den?
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Tiraker såklart. Även om jag anser att de behöver stöpas om lite så är grunden fortfarande bra. Jag tycker Tirakerna lyckas fylla en egen nisch, de är inte håriga människor och de är inte heller standardorchen (dvs dum, elak, ond och används enkom som något man slåss mot) utan är mångfacetterade, har en intressant kultur och massor av potential.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Nu har det snackats en hel del om tiraker här och jag måste såklart tillägga att även jag gillar Tiraker. Det enda jag tycker är fattigt med dem är att alla schamaner är män, which makes no sense what so ever, eftersom de är ett matriarkat. Dessutom har schamanerna ofta stort inflytande i deras samhälle, vilket gör det ännu konstigare.

Föreställ er medeltiden. Lägg nu till att biskoparna och påven endast fick vara kvinnor.
DOES NOT COMPUTE.
 

Vinterskog

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
67
Jag tycker att Eon IV har gjort 100% rätt i hur de lägger upp sina folkslag. Nu känner verkligen alla intressanta och håller med det som sägs ovan att nu är människofolken distinkta och har egna skillnader och förmågor. Själv tycker jag nog mest om Jargierna och Adasierna och Kamorianerna. Genverna tycker jag också är charmiga. Men jag vet inte. Jag tycker nog om alla egentligen. Älskar också de små citaten vid varje folk.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Iofs, som en ren sidenote måste jag säga att jag, as mina personliga bidrag till Mundana goes, är lite stolt över att Mundana blivit den första fantasyvärld jag hört talas om som har med apsaraser, även om de bara är nämnda i förbigående i Spelpaketsboken. Givet hur sjukt djupt och desperat tex D&Ds monsterböcker efter ett tag brukar rota i världsmytologiernas varelserepetoar tycker jag det är väldigt märkligt.
 

Dark_Lotus

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
29
Thalasterna - they got a magical half island..just saying. :cool:
ps. deras armer har coola svärd och episka saker bortom era vildaste drömmar . ;)
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Mundo;n115698 said:
Nej. Står det något ball i den?
Med tanke på att jag har skrivit den är det nog bäst att jag inte tar ställning. :wink: Tänkte mest om du ville ha spelvärden för favvo-folket.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
As mänskliga folkslag goes förtjänar cirefalierna givetvis ett omnämnande då de är så unika och färgstarka, men jag kan inte hjälpa att tycka att de dras ned lite av hur skurkigt de ofta porträtteras. Mina favorit-människor är nog faktiskt något så otippat som lalasterna. Jag älskar hur jag halvhjärtat tog på mig jobbet att skriva en kultur jag inte alls gillade eller var engagerad i, på en gudsförgäten plats där ingen spelar, och slutade upp med en fascinerande self-contained och dynamisk äventyrsplats med en livfull och spännande, och samtidigt färgstarkt frånstötande, fantasy-kultur. Uttöver den än så länge hemliga artikeln i Spelpaketsboken är "Astara - Skymningens hemvist" nog mitt storverk till Eon.

Här är musiken Astara skrevs till, för övrigt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,375
Location
Helsingborg
Mundo;n115739 said:
Nu har det snackats en hel del om tiraker här och jag måste såklart tillägga att även jag gillar Tiraker. Det enda jag tycker är fattigt med dem är att alla schamaner är män, which makes no sense what so ever, eftersom de är ett matriarkat. Dessutom har schamanerna ofta stort inflytande i deras samhälle, vilket gör det ännu konstigare.

Föreställ er medeltiden. Lägg nu till att biskoparna och påven endast fick vara kvinnor.
DOES NOT COMPUTE.
Totalcomputar. Det har funnits flera samhällen (bland annat vikingasamhället) där män har den dominerande ställningen i samhället, men där det är kvinnor som har mycket av den religösa makten. Kanske inte så ofta ett totalt religöst monopol, men ändå.

Det är ofta samhällen som inte erkänner sig som matriarkat/patriarkat utan ser sig själva som dualistiska och essenstiella samhällen där män och kvinnor har olika roller.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Cybot;n115806 said:
Totalcomputar. Det har funnits flera samhällen (bland annat vikingasamhället) där män har den dominerande ställningen i samhället, men där det är kvinnor som har mycket av den religösa makten. Kanske inte så ofta ett totalt religöst monopol, men ändå.
Den religiösa makten i vikinga-samhällen har, i min vetskap, aldrig kommit i konflikt mellan hövdning och sejd till den punkt att sejden planerar att döda hövdingen för den inte gör som sejden vill.
Dessutom fanns det visa män också och det var sällan (i min vetskap) som beslut togs där en kvinna satt med på ett råd och avgjorde vad som skulle göras och varför.

As a third point, så fanns det både manliga och kvinnliga "präster".

Det känns lite framtvingat bland Tirakerna, is all I'm saying.

Cybot;n115806 said:
Det är ofta samhällen som inte erkänner sig som matriarkat/patriarkat utan ser sig själva som dualistiska och essenstiella samhällen där män och kvinnor har olika roller.
Fast tirakerna är uttalat matriarkala, både i spelvärlden av dess invånare och i rollspelsböckerna skrivna till oss spelare.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Cybot;n115816 said:
Men inga manliga völvor.
Nej, inte så konstigt. Det är lite som att säga att det inte finns manliga prästinnor. Völva är en titel för kvinnor. Däremot fanns det män som utförde magi, sjöng magiska sånger, ledde blot och annat skojs. Majoriteten utfördes av kvinnor, det är sant, men det var inte en utesluten kvinnodomän.

https://en.wikipedia.org/wiki/Seiðr
 
Top