Vilket äventyr har du spelledit flest gånger?

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Vilket äventyr har du spelledit flest gånger? Och varför?

Två regler:

1: Det måste vara ett äventyr som finns tillgängligt för allmänheten på något sätt. Alla sätt är okej, det är ok om man måste köpa en fysisk bok publicerad av ett stort företag och det är ok om det bara är upplagt på en blog.

2: Det får inte vara skrivet av dig själv. Man spelleder ju sina egna grejer en massa gånger av olika anledningar. Det är dock okej att skryta om sina egna i förbifarten. Typ, som när jag i den här meningen säger att jag kört Hail Satan! typ 20 gånger och det har aldrig varit tråkigt.


Jag har kört Food Fight till Shadowrun varje gång jag kört Shadowrun. För det är bara ett perfekt start scenario! Men det är också bara 30 minuter långt typ. Men det riktiga äventyret jag kört mest är Ravenloft! Originalet då, men ibland med bitar stulna från senare versioner av äventyret eller settingen. Det är great, det är lätt att spelleda och det får folk att rollspela som inget annat. Blandningen fantasy äventyr och gotisk skräck borde absolut inte fungera! Men just att det är så konstigt men att folk ändå kan alla tropesen gör att folk bara kan köra igång och rollspela även om de är helt nya rollspelare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,562
Location
Rissne
Jag har kört Tatters of the King typ 3-4 gånger och… well, det är typ det enda icke egenskrivna äventyret jag kört, så det blir nog typ det. Eller i urtiden körde jag väl första delen av Venusian Apocalypse en gång, och försökte köra två olika In Nomine-äventyr varsin gång. Men annars har det ju mestadels varit mina egna spel med mina egna äventyr.

Men Tatters är verkligen ett riktigt bra äventyr. Eller ja, stommen till ett. Framför allt första delen, då. Jag har ju byggt ut lite. Nästa gång funderar jag på att se till att ha färdigt mina (knappt) påbörjade alternativa del 2 och 3. Eller så kör vi bara del 1, det funkar ju också. Men; äventyret är nästan utan strid, fokuserar på ledtrådar och hur man agerar på dem och vem man kan lita på, och har en subway-struktur. Det är nog det äventyr som haft starkast influens över hur jag tänker på äventyr och hur jag vill spela.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,920
Jag har kört Uppdrag: Mos Mosel till Mutant 1984 rätt många gånger. Två gånger med den spelgrupp jag spelat längst med, men sedan med andra grupper, främst folk jag försökt introducera till rollspel. Tycker det är ett väldigt bra äventyr för nybörjare! Man har stor frihet att göra vad man vill, men området man befinner sig i är inte så stort att det blir överväldigande.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Det är förstås Uppdrag i Mos Mosel. Och det var jag tydligen inte ensam om. Äventyret har ett pedagogiskt upplägg. Det finns ett tydligt uppdrag och några mycket konkreta hinder att hantera. Har inte spelat det på något årtionde, men vill minnas att detta hela varade i ett par timmar. Perfekt för dem som bara vill prova på rollspel. Flera av dem som jag spelade detta äventyr med fortsatte sedan att spela rollspel i många år.

Är det en avsiktlig ordvits i trådens titel? Jag har alltså spellett äventyret. Något lidande var det inte tal om, i varje fall inte för min del… Vid närmare eftertanke: spellidande är faktiskt ett bra nyord. Oklart dock exakt vad det kan tänkas betyda (vem lider?).
 
Last edited:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
"Ett Hjärta av Stål" av @terje .

Det är ett äventyr till det norska rollspelet Itras By, och sattes upp på ett SnöKon. Jag tyckte väldigt mycket om det och har nog spellett det mer än tio gånger vid det här laget. Det sitter fortfarande i min indiespelspärm, redo att köras på ett ögonblick. Har någon spelat Itras By med mig på GothCon eller SävCon så var det just det äventyret.

Äventyret ligger tillgängligt i filarean i Itras By-gruppen på Facebook. Men jag funderar på att be om lov att fräsha upp det och publicera det "på riktigt" för att jag tycker så mycket om det.

Utom tävlan är nog The Daughters of Verona äventyret jag spelat flest gånger eftersom det är introäventyret till spelet med samma namn, och mitt favoritäventyr att spela på konvent.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Det är ett bra tag sedan jag senast gjorde det, men jag är övertygad om att det är Blodshämnd, introäventyret i Chronopias grundbok. Minst ett halvdussin varv har det blivit.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Trial and Terror, men det är ju egenskrivet och var en konventsstaple för mig flera år i rad, så det är väl inte så konstigt.

Om vi pratar något som någon annan skrivit är det troligtvis Mos Mosel för min del med.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Det är förstås Uppdrag i Mos Mosel. Och det var jag tydligen inte ensam om. Äventyret har ett pedagogiskt upplägg. Det finns ett tydligt uppdrag och några mycket konkreta hinder att hantera. Har inte spelat det på något årtionde, men vill minnas att detta hela varade i ett par timmar. Perfekt för dem som bara vill prova på rollspel. Flera av dem som jag spelade detta äventyr med fortsatte sedan att spela rollspel i många år.

Är det en avsiktlig ordvits i trådens titel? Jag har alltså spellett äventyret. Något lidande var det inte tal om, i varje fall inte för min del… Vid närmare eftertanke: spellidande är faktiskt ett bra nyord. Oklart dock exakt vad det kan tänkas betyda (vem lider?).
Det är alltid ett äventyr med mig om det är ett kast skämt eller dyslexi 😂😂
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,717
Location
Göteborg
För mig är det en delad förstaplats mellan Ulvriket, någon Shadowrun-kampanj jag inte minns namnet på, någon serie äventyr i Undergångens arvtagare, och Söndrade vi falla, till DYD. Alla spelledda en gång. Tror att det är alla färdigskrivna scenarion skrivna av någon annan som jag spellett i min 28-åriga rollspelskarriär.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,651
Location
Demokratiska Republiken Latveria
"Ett Hjärta av Stål" av @terje. Men jag funderar på att be om lov att fräsha upp det och publicera det "på riktigt" för att jag tycker så mycket om det.
Hemskt gärna!
Jag fick en förfrågan om att äventyret skulle översättas och publiceras i Frankrike men det blev tyvärr aldrig något av det.

Edit: Ursäkta OT, vi kan tala vidare om detta i pm om du är intresserad.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Gissningsvis måste det ha varit Havets vargar eller kanske Spindelkungens pyramid på 80-talet. De köpeäventyr vi hade gick lite på repeat.

I "modern tid" håller jag på och spelleder The Enemy Within-kampanjen för andra gången (förra var i slutet på 90-talet). Den här gången har jag dock gjort om rätt mycket medan jag första gången körde rätt så by the book.
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
195
Måste spelarna ha spelat klart? I så fall lika mellan Lost Mines Of Phandelver och Aqusitons Incorporated-äventyret med en spelning på varje, med samma spelare på båda. Annars är det Lost Mines.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Undantaget mina egna äventyr, blir det nog kampanjen Sagan om den brinnande himlen. Jag har två spelgrupper om håller på att ta sig igenom hela kampanjen, en grupp som tyvärr upplöstes efter de första två delarna och en grupp som hoppade in i kampanjen från del åtta.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Det enda jag kan komma på är Mutant: Genlab Alfa, där den första spelgruppen som startde det upplöstes efter två spelmöten. Flera år senare spelade en annan grupp igenom hela.
Annars har jag alltid sökt nya upplevelser.
Men jag är inte främmande för att inom de närmsta åren köra Masks of Nyarlathotep en andra gång, nu i den nya och utökade utgåvan.

(P.S. mina egna konventsäventyr till Hjältarnas tid har jag kört en bunt gånger även utanför konventskontexten, men det räknas inte för denna trådens fråga)
 
Last edited:
Top