Vilket är ditt systemöverskridande player party?

nano

Diehard, death or glory Toad
Tänk dig att du spelar med en grupp som inte kan komma överens om vilket system ni ska spela, så du föreslår den djärva idén att varje spelarkaraktär är från sitt eget system. Så kan en Fate-karaktär ha ödespoäng och aspekter medan en från Pendragon har olika dygder och later och en förläning att hushålla.

Vilken uppsättning systemkaraktärer skulle du ha i din grupp?

Det får vara en fiktiv grupp, du måste inte ta din aktuella spelgrupp.

Jag tar min gamla spelgrupp, det är enklast så.
  • Björn gillar att optimera så han gör en rollperson som är någon slags hybridklass i Pathfinder 1.
  • Cristoffer är taggad på färgstarka rymdäventyr så han gör en konstig rymdvarelse till Star Wars D6.
  • Henke vill spela något okomplicerat så han gör en klassisk krigare till Fantasy! Old School Gaming.
  • Ida gillar knasiga karaktärer och enkla regler så hon gör en mutant till Rad-Hack.
  • Peter gillar pyssliga regler och taktiskt strid så han gör en krigartyp till The Riddle of Steel.
  • Philip gillar Lovecrafts världsbygge och saknar risktänk så han gör en aspirerande magiker till Call of Cthulhu.

Halvt relaterat så har jag vid två tillfällen använt Dialect som en uppstart till en kampanj och det har funkar jättebra båda gånger. Världen vi sedan befolkar får ett mycket större djup om vi redan innan har bestämt små egenheter och dialekter!
Jag brukar använda en sorts Fiasco setup för att snabbstarta oneshots i Coriolis. Gott om korsbefruktningar som är fruktsamma.

En Kutulu
En Chock - ÅFG
En Skuggornas Mästare hackat till YZE

Kunde varit en true story, men jag har inte orkat ta tag i det fullt ut.

Har inte läst, men jag föreställer mig att Cthulhu Apocalypse hade funkat utmärkt som en fortsättning på valfri lovecraft-kampanj.

Vi har en enkel human fighter på hög level från 1st AD&D innan unearthed arcana.

En avancerad human fighter från 2nd ed AD&D som verkligen rular på hårda slag.

En som har fler yrken en någon kan räkna, oklart system han kör superoptimerat men hamnar på låg kraftnivå för att han inte kan välja bort någon aspekt. Kanske RM?

En som vill kunna slåss och kasta magi men inte vill ta över, kanske dod expert.

En som är som en skugga, har avancerade tekniker och trixiga planer, motsatsen till optimerande, antagligen thieves world.

En till human fighter som har attityd och vill använda enhandsvapen och inget mer, antagligen dnd 3.5, får inte optimeras, drar sig för weapon specialization så länge det går.

Jag har många gånger talat om att göra detta, men aldrig kommit till skott. Jag tror att följande spel skulle lira utmärkt tillsammans:
  • Gastkammaren
  • Psychodrame
  • Skavsår
  • Om natten är alla katter grå
  • Aftonen
  • Kaffe tillsammans
Jag tror att det skulle bli intressant och mångfacetterat, då olika spel för in olika tematik i berättelsen.

Vilken uppsättning systemkaraktärer skulle du ha i din grupp?

Det skulle funka fint med mixade rollpersoner. Har inga synpunkter på grupp eller system utan det viktiga är att spelarna får välja nåt det trivs med.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Det skulle funka fint med mixade rollpersoner. Har inga synpunkter på grupp eller system utan det viktiga är att spelarna får välja nåt det trivs med.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook
Det är ett tankeexperiment, jag frågar inte om råd.

Hmm, tittar jag på min grupp så:

Jag skulle köra Troubleshooters eller Fate Core (även om det är skitsvårt komma på bra aspekter)
Vi skulle ha minst en D&D 3.5-karaktär. Troligtvis en spellcaster.
Sedan skulle vi nog ha en GURPS 4e-karaktär.

Övriga i gruppen blir svårare.

1 skulle vara ett krockmongo till karaktär med de mest konstiga förmågor som den spelaren skulle kunna hitta i diverse obskyra supplement. ;)
Oavsett system så skulle en annan person köra en stor biffig närstridare.

sedan 2-3 kvar som jag inte riktigt kan komma på just nu.

Back