Vilket är ditt favoritsystem?

Vilken är din favoritregelmotor?

  • År Noll

    Votes: 10 11.8%
  • BRP

    Votes: 32 37.6%
  • D&D

    Votes: 11 12.9%
  • Apocalypse world

    Votes: 14 16.5%
  • Fate

    Votes: 5 5.9%
  • Gurps

    Votes: 2 2.4%
  • Gumshoe (trail of Cthulhu)

    Votes: 3 3.5%
  • D6

    Votes: 3 3.5%
  • Vampire D10 Tärningspölar

    Votes: 1 1.2%
  • Eon

    Votes: 3 3.5%
  • D20

    Votes: 1 1.2%

  • Total voters
    85

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,288
Vad var nu skillnaden mellan DnD och D20 bland systemen?

Jag ligger kvar på DnD* även om det egentligen är extremt jämnt mellan DnD och BRP. De är båda sjukt bra, men till helt olika typer av spelkänsla.

*Jag tänker att detta är en bred definition som inkluderar allsköns DnD-hack. På samma sätt väljer jag att tänka att BRP inkluderar Järn, Mythras, nya DoD osv.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Har era svar förändrats sedan den här tråden var aktuell?
Jag svarade så bra sist så jag citerar mig själv.

Jag la min röst på D6 som jag tycker åldrats med värdighet men egentligen har jag inte ett favoritsystem. Olika system är mer eller mindre bra i olika sammanhang. Dessutom är det roligt med variation. Förutom mina egna regelsystem till De fördömda och Världsrymdens vagabonder - regelsystem som gör just det jag vill att dom ska göra - återvänder jag gärna till The Black Hack vars omrbetade d20-system är otroligt smart. Jag är också nyfiken på ligans omarbetade version av År noll-motorn, där de använder större tärningar istället för fler tärningar. Jag har själv experimenterat med ett liknande regelsystem men för mig lyfte det aldrig. Ligan har sannolikt lyckats mycket bättre, så det vill jag titta närmare på vid tillfälle.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,970
Location
Umeå
Saknar nog en favorit i meningen goto-system i alla väder och vind, men vad jag är pepp på lite mer än annars just nu (dvs fråga mig om en vecka är svaret ett annat) är Champions, Marvel Superheroes (som vi ju spelar just nu), Hero Wars, Sorcerer och Circle of Hands samt lite annat…

Favorit kanske här bara innebär något jag gillar hur det inverkar, påverkar och medverkar aktivt vad spelbordet.
 
Last edited:
Top