Nekromanti Vilket är ditt favoritrollspel och varför?

gustaf s

Warrior
Joined
11 Dec 2012
Messages
263
Location
Göteborg
Jag gillar massor av spel, men mitt favoritspel är Apocalypse World. Det har i stort sett inget med apokalypsen att göra och allt med systemet. Det jag framförallt gillar är att det rollpersonsdrivna, dynamiska, eskalerande dramat. Och jag gillar att det är ”säkert” för spelarna att låta sina rollpersoner spela hårt mot varandra, samtidigt som de har mycket att vinna på att förenas mot externa hot. Jämfört med många indiespel gillar jag att det är så smidigt att röra sig ut och in i fiktionen och jämfört med många tradspel att systemet alltid pushar historien. Jag tycker också om texten som sådan, både som instruktion och inspiration till spelet.

Personligen tycker jag inte det finns några problem i spelet som är stora nog för att inte spela det, typ jämt. Men de som gillar en utförlig världsbeskrivning innan spelet börjar kommer förstås alltid att bli besvikna.

AW är i första hand ett kampanjspel. För enkvällsgrejer gillar jag ofta ganska hårt fokuserade spel: Montsegur 1244, Nerver av Stål, Ribbon Drive... spel som gör en sak och en sak bara, men gör den grejen förbannat jävla bra.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
BoL, Olivier Legrands Solomon Kane, Zenobia för enkelheten

M0 för dess tighta koncept

MUA och Svavelvinter för världen

Miles Christi för den varsamma och inkännande behandlingen av tempelherreorden

Savage Worlds för enkelt skoj

Järn för upplägget att skapa en klan och ett närområde och sedan utforska världen

Klassisk BRP av ren tjurskallighet
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Jag tror mitt favorit spel just nu är one ring, mycket för det fantastiska korruptionreglerna.

Men annars tycker jag volt skadesystem är så fantastiskt att det gör volt till en bra kandidat för "bästa spel"
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Än så länge har nog inget faktiskt toppat Anarchclows egenskrivna "Myths". Ännu outgivet, men det borde finnas lite trådar om det. Framförallt på gamla forumet.

I grund och botten är det för att det är ett väldigt överskådligt system, som ändå innehåller ett par snillrika funktioner och sätt att tänka på som jag tycker hjälper mig otroligt mycket i mitt spelledande.

Jag håller inte med om allt i Myths, men det är nog det spel jag tycker hag kommit närmast att vara "perfekt".
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Mina egna system kommer alltid ligga mig närmast såklart, men bland "köpesspelen" har jag två favoriter:

Svenska Kulter Rollspelet för sitt avskalade system, och Järn för sitt rollpersonskapitel. Av de utrikiska spel jag äger eller har spelat är det bara Fiasco som kommer i närheten på "uppskattningsskalan".
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
OT, och rant och möjligen någon sorts svar på din fråga.

luddwig;n163763 said:
... men det kändes som väldigt lite bok för pengarna.
Jag blir själv väldigt frustrerad av det här.

Kronor per sida är ett katastrofalt mått på hur mycket skoj jag kommer att ha. Det dyraste spelet jag har är nog Zombie Cinema, och det betalade jag nog 100kr/sida för, och jag har verkligen fått valuta för pengarna.

Och jag har grejjer som jag betalat 10öre/sida för som bara står och inte lockar mig alls.

Jag insåg att det inte finns någon korrelation mellan vad jag betalade och vad jag fick ut av ett spel. Och som spelmakare insåg jag att det inte heller fanns någon korrelation mellan hur mycket jobb jag haft med att göra ett spel och hur populärt det spelet blev. Så vad skall jag då ta betalt? Det slutade med att jag satte prislappen på $10 för precis allt.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Personligen gillar jag spel med fler sidor hellre än färre, detta är inte en princip jag har slagit i sten men oftast har jag helt enkelt gillat spel med bra och stora världsbeskrivningar. Jag gillar culturegaming och för mig har det blivit så att de spel med fler sidor också levererar bättre på den punkten. Självklart är detta ingen ren fakta då jag är säker på att det finns spel där ute som är bra fast med få sidor, men de chansningar jag gjort på den fronten har inte betalat sig på min "rolig tid per krona" skala.

Vill också lägga till Noir på min lista över spel jag älskar. Där är ett spel med tydligt exempel på att stora tjocka böcker är bättre än de små och fjantiga :)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,021
Location
Sthlm
Det beror lite på hur man tänker.

Jag gillar hur det är att spela Call of Cthulhu, även om reglerna inte är nått att skriva hem om.

Gäller det regler så gillar jag hur The One Ring tvingar fram Tolkien känsla ur vår spelgrupp och hur D&D 5 blandar nytt och gammalt tänk på ett briljant sett.

För att gå djupt in i ett narrativ och göra rollspel med lika intressant story som en film eller pjäs föredrar jag hårt hållen friform.

Roligast har jag haft i Mutant UA.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,997
Location
Ereb Altor
Oj. Svårt. Jag måste nog säga Mutant: UA, Western och Warhammer v2. Men att de inte är perfekta i mina ögon blir ganska tydligt med tanke på att jag, då och då, pular med varianterna Zonen, Revolver och Daemon. De spelen är fantastiska, bortsett från att de inte går att köpa och saknar coola illustrationer :)

Mouse Guard ligger ganska bra till när det gäller spel med bra setting OCH bra system. Apocalypse World är också fantastiskt, men lite tunnt när det gäller setting. Jag gillar setting.

Det finns flera andra spel som i teorin (jag har inte spelat dom) är väldigt bra:

• Svavelvinter
• Järn
• M:Å0
• Kult: DL
• Blades in the Dark

Jag vill faktiskt haussa BitD lite. Det är ett jävligt elegant spel som känns lite China Mieville. Jag vet inte om det för närvarande går att hitta, men om man var med på crowdfundingen så får man en PDF lite då och då. Just nu är det nog mitt favoritspel!

Ps. Jag SKA köpa Symbaroum!
Pps. Glömde Mutant 2089, som jag verkligen gillar. Att jag inte slängt ihop något eget av det beror på att jag väntar på nya Neotech.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,362
Nostalgiskt sett är det Mutant 2089.
Det är det spel som spelades mest och betydde mest för mig när jag började spela rollspel. Det har väl onekligen sina brister och egenheter, men när det kom på tal med en vän för någon vecka sedan om att man borde uppdatera regler och spelvärld en aning och spela igenom några av äventyren så blev hjärna och hjärta eld och lågor. Högst osannolikt att det någonsin blir av dock.

Idag säger jag Symbaroum.
Det är det rollspel som engagerat mest i min moderna rollspelsperiod. Världen är bekant och ny på samma gång och genomsyras av inspiration och bilderna är suggestiva och underbara. Systemet är lätt och enkelt men ändå med en aning crunch om man vill. Och det är väldigt lätt att modda. Vissa element av designfilosofin bakom spelet, tex samma fasta värden att utgå ifrån, stör mig lite men är så löjligt enkel att husregla att det inte påverkar upplevelsen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Caligo;n163822 said:
Intressant. varför inte något av dina egna spel?
För jag gillar inte uppblåst skryt. ;)

Av mina spel är nog Saga favoriten, trots allt. För världens skull.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Reglmässigt är det fortfarande Noir. Reglerna är lätta att förstå och krånglar inte till det i onödan, samtidigt som de är spännande och skapar filmiska situationer. Vissa saker känns underutvecklade i spelet, men det går att spela och det som är bra överväger det dåliga med hästlängder.

Världsmässigt är det nog Mutant serien (som utspelar sig i postapokalyptisk tid, inte så mycket 2089, R.YM.D och Chronicles). Jag gillar verkligen omgivningen och det ger ett extra lager till verkligheten att kunna gå runt och tänka "Här skulle det kunna utspela sig ett äventyr i Mutant, den där televerksbyggnaden skulle kunna vara en enklav då." Själva stilen på mutanterna och teknologin är också extremt trevliga.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Unknown fucking Armies! Fy fan vilka jävla känslor det spelet har gett mig. Deras böcker är så jävla välskrivna. Systemet är ju inget vidare men världen alltså. När man stått där i ett parkeringshus i någon jävla suburb till New Jersey med en avskuren kuk i fickan, väntandes på en kult självstympare som ska sälja dig en låda porr. De dyker upp och det knasar ur direkt när ett gäng kvinnor och män med skyddsmasker och regnponchos dyker upp med kpistar. Du har själv inget vapen för att du flög till New Jersey. Självstymparna hugger sig själva för att kunna kasta sig igenom golvet och en av spelarna säger "Jag ställer mig framför de med kpistarna och skriker: SKJUT DÅ ERA JÄVLAR". De missar och han har boffat magi nog för att få taket att ramla in. När allt är över och man har hittat den viktiga porrfilmen och sålt resten för en jävla massa cash så upptäcker man att pengarna precis räcker till hyran.

Andra plats kommer Mutant UA. Varit extremt viktigt för mig. Kampanjen världen, ja allting. Mums!
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
För närvarande, och under de senaste ca 13-15 åren, så har det varit Eon. Innan dess så var det garanterar Drakar och Demoner (vi spelade en kraftigt moddad kombination av DoD 91 + Alla de tidigare versionerna förutom den första).

Eon: För att jag gillar mer eller mindre alla de olika aspekterna utav det spelet. Nästan allt i det spelet är kraftigt detaljerat, må det vara karaktärsskapande, regelsystemet i sig, stridssystemet, världen, etc. Och väldigt mycket med det spelet känns till större delen väldigt realistiskt, trovärdigt, och logiskt också (sådant som världen till exempel, men även strid... dock så känns Eon IV's strid inte lika realistisk som tidigare Eon versioner, but I'll live). Jag har också alltid älskat Eon's karaktärsskapar system, oavsätt om det har varit tidigare versioners kraftiga slumpmässiga grej med allt, till Eon IV's som har lite mer kontrol på vissa saker (som ens grundattributer och lite annat). Det är nog specifikt Eon Karaktärsskaparsystem, och allt kopplat till strid (specielt i Eon I, II och III), som jag starkt gillar... men världen ligger väldigt högt uppe där också.

DoD: För att där är en hel del nostalgi för mig med det spelet... startade mitt Rollspelande med DoD, min nr 1 favorit karaktär som jag någonsin skapat och spelat var i DoD (min första karaktär också för den delen, Riddaren Rhodryn Callahorn), och de flesta utav mina absolut bästa rollspelsomgångar spelades med just DoD och den karaktären. Sen gillar jag också spelets simplare regler, men även om de är rätt simpla så känns det mesta med dem någerlunda realistiska och logiska. Världen i sig fick jag inte igentligen en så där bra koll på igentligen, för vi spelade till större delen skrivna äventyr (svavelvinter t.ex), och jag läste inte allt om dess världar på den tiden (jag lade större delen av min "läsa tid" på Fantasy böcker på den tiden).


Sen är där en del andra spel som jag också gillar kraftigt av en eller annan anledning. MechWarrior, Mutant Chronicles, Warhammer Fantasy och 40K, och Vampire The Masquerade. Men Eon och DoD är de två största för mig, och de som jag har spelat absolut mest... de andra har jag bara fått spela en eller två/tre gånger, och några har jag aldrig fått spela (Warhammer Fantasy och 40K)... VtM Lajvade jag dock en handful gånger, och "rollspelade" bar 2-3 gånger tror jag.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Om jag skall välja ett blir det RuneQuest. Jag började med andra upplagan - som snart kommer att finnas att köpa igen under titeln RuneQuest Classic.

RQ var det första spelet som knöt ihop spelmekanik med spelvärld. Det var också det första vars spelmekanik jag kunde uppfatta som "realistisk". Jag använder inte det begreppet längre, men det var så vi snackade på den tiden.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
wilper;n163878 said:
Kronor per sida är ett katastrofalt mått på hur mycket skoj jag kommer att ha.
Absolut, och genom att fråga om folks favoritspel försöker jag undvika att lura mig själv med dåliga resonemang som kr/sida eller bli lurad av sådant som dåliga spel i snygg förpackning.
 

NilsK

Ligist
Joined
28 Dec 2003
Messages
441
Location
Stockholm
Call of Cthulhu - för att quality never goes out of style. Och för att dess mysfaktor är 10/10

Traveller - för att det är sandlådornas sandlåda. Och för att reglerna är sjukt robusta och moderna för att vara från 70-talet.

Into the Odd - för att det dess excentriska minimalism är sjukt fantasieggande.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,316
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Cassius: Har aldrig hört talas om spelet du nämner men det låter helt barockt! På ett bra sätt :) Jag spelleder nu en kampanj i Kult och i något av äventyren ska jag se till att någon rollperson får stå i ett parkeringshus med en avhuggen kuk i fickan!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,881
Location
Nordnordost
luddwig;n163946 said:
Absolut, och genom att fråga om folks favoritspel försöker jag undvika att lura mig själv med dåliga resonemang som kr/sida eller bli lurad av sådant som dåliga spel i snygg förpackning.
OK, vi skippar funderingarna på pengar. Mina favoriter är:

Mest skratt per spelad timme - The Daughters of Verona
Högst hit-rate för lyckade spelmöten - Medan världen går under

Som spelmakare är jag lite glad att jag själv skrivit favoritspelen så här långt i listan.

Mest ångest per spelad timme - Montsegur 1244
Mest genuin Sword&Sorcery-glädje - Bläck
Bästa nybörjarspel - Zombie Cinema
Bästa friform - Itras By
Bästa tradspel för många deltagare - Witch Quest
 
Top