Nekromanti Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om?

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Mitt värsta fummel var nog i Eon. Spelade en Raunlänsk (Ett ryttar folk) schaman magiker. Osäker på om det är en allmän regle eller om det var en husregle så körde vi med att om man fumlade med magi så transformerades (ändrade form) filamenten (magin) om slumpmässigt. Från att ha varit psykotropi så börjas det med att de dubbleras för att sedan transformeras till kronotropi (tid), vilket fick den tragiska konsekvensen att min karaktär åldrades 8 år på grund av att filamenten dubblerades samt så förlorade han även 8 i Qadosh, vilket i slutänden fick honom att åldras 16 år på loppet av några sekunder.

Ett par senarion senare så händer det igen, dock är det bara 4 år då för magin och 4 för förlust av Qadosh, dvs 8 år till... och där tog det slut för den karaktären, han slutade existera efter det (dvs han dog inte hans kropp och själ utplånades).

Värt att notera så har Eon 13-15 olika magiaspekter (orkar inte kolla upp exakta antalet).

Shit happens.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om

[citat]Värt att notera så har Eon 13-15 olika magiaspekter (orkar inte kolla upp exakta antalet).[/citat]

Bara 13-15? 22 var det när jag kollade sist, varav 19 enligt det officiella materialet kan alstras av (normala) människor :gremwink:

Och regeln är allmän, ifall du undrade. Definitivt en av de mindre använda tabellerna i Eon, om du frågar mig, men kanske beror på hur mycket man använder magiker...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: En till

Det var så länge sedan som jag spelade med fummel, så jag minnas faktiskt inget tillfälle. Däremot kommer jag aldrig glömma den gången när jag fumlade till det genom att slå ett perfekt slag. Vi spelade Eon och vi hade brutit oss in i ett köpmannahus. Jag smög mig in i sovrummet och skulle knocka köpmannen (och hans hustru) med min stridsklubba, så att vi kunde söka mer ostört. PERFEKT SLAG! Spelledaren deklarerar att det blir full skada (till min protest) och jag krossar den stackars köpmannens skalle. Hustrun vaknar, skriker, jag blir överrumplad av de vakter som fanns, blev dömd för mord, brännmärkt och utvisad ur landet.

En anekdot från brorsan. Han spelade någon som kastade yxor i strid. En viktig karaktär, en synnerligen otrevlig stadsvaket, tittade ut genom en tittlucka i dörren. Brorsan blev sur och sulade iväg en yxa som varning. Han fick apmycket minus. PERFEKT SLAG! Yxan satte sig i pallet och dödade vakten. Vakten var dock viktig för scenariot, så spelledaren bad att få spola tillbaka händelsen och istället låta yxan sätta sig i dörren.

/Han som antagligen hade hanterat båda situationerna annorlunda som spelledare
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Vilket är det 'värsta' fummlet du varit med om

Som sagt orkade inte kolla upp antalet och sen är det ett bra tag sen jag spelade Eon, minnet sviker på äldre dar, tyvärr. Kanske skulle ha tagit mig den tiden att kolla upp det ändå... men men shit happens.

//Vicotnik som borde ha kommit ihåg antalet aspekter så mycket som han spelade magiker.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,558
Location
Helsingborg
Re: En till

Han said:
Gängets idiot, komiskt nog en vältränad barbar, skulle hjälpa till i en strid och skjuta en pil med sin pilbåge.. Han råkar dock sätta den i shamanen som jag spelar och dödar honom.. Sur som jag är säger jag...
"Jag tar över...", tittar på spelaren med barbarkaraktären och pekar på honom "...honom"..

Eftersom jag visste att han hade 5-6 i Psyke mot mina 16 så var det en lätt match.. Särskilt när jag fick perfekt på mitt slag och barbaren fumlade på sitt motståndsslag.. Rätt nöjd var jag med den nya kroppen, men undrade lite vad min fru skulle säga..
/Han som citerar sig själv från denna tråd
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,912
Location
Port Kad, The Rim
Tre musketörer (PCs) rider längs en landsväg och blir beskjutna av badguys uppifrån en kulle. Kulorna missar. Vi vänder upp våra hästar för en chock. Samtliga tre fumlar när vi ska hoppa över diket vid vägkanten och störtar i sörjan. Badguysen skrattar. Vi stormar kullen till fots och dräper alla så att de inte ska sprida förtal om oss.
 

Gunnar_UBBT

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
74
Mutant...sent 80-tal.

Vi flyr från någonting, har glömt vad, men tror det kan ha varit en gigantisk ekoxe eller liknande.

En av spelarna hade ett gäng dynamitgubbar och bestämde sig för att offra en av dyrgriparna så att vi kunde undslippa helskinnade.

Sagt och gjort, springandes från hotet tänder han en gubbe och kastar den över ryggen...får slå ett smidighetsslag eller liknande för att se hur det går.

FUMMEL! Efter ytterligare ett slag för att se åt vilket håll dynamitgubben flyger istället har han sån otur att han slänger den rakt ner i ryggsäcken (där de övriga dynamitgubbarna ligger)!

Tick-tock-tick-tock...han försöker kränga av sig ryggsäcken men misslyckas återigen med sitt smi-slag och ja...det var inte ens någon idé att slå slag för skada. *Splash*

Vi alla vred oss i skratt, utom killen som gick upp i rök :gremlaugh:
 

Zanimar

Veteran
Joined
26 Jun 2008
Messages
18
Location
Lund
Under en period älskade vi använda alla fummeltabeller vi kom över. Det hörde under denna (korta) period till vanligheterna råkade ut för saker som att trilla ner från andra våningen i ett hus när de skulle titta ut för att ta reda på om huset var bevakat (ja, detta hände faktiskt). Eftersom dödssiffran (som alltid varit hög i detta gäng) steg utöver det vanliga, slutade vi med att importera fummeltabeller.
 
Top