Vilket är det mest överdrivet simulationistiska rollspelet?

bortom12e

Swordsman
Vilket bordsrollspel vinner priset i komplexitet och försök till att få in varenda liten aspekt av verkligheten i sina regler?
Finns det något helt obegripligt ohanterligt och otympligt system som ingen någonsin kunnat spela RAW?

Jag är ute efter något där första rundan i en strid tar flera timmar och där man börjar gråta av frustration redan när man skapar sin karaktär.

Phoenix Command. Rollspelens Advanced Squad Leader.
ASL är ett bra och extremt spelbart spel. Mer rollspelens Campaign for North Africa?

Western 1 och Khelataar hamnar lätt på topp tio, i alla fall.

World of Synnibarr. 192 färdigheter. Vapen gör skada baserat på hur mycket dom väger (1p per 100 gram)...

World of Synnibarr. 192 färdigheter. Vapen gör skada baserat på hur mycket dom väger (1p per 100 gram)...
Är inte Synnibar mer bara stort och crazypants? Liksom, simulerar det faktiskt björnar som skjuter laser ur ögonen på ett starkt vis?

Jag har hört att Phoenix Command knappt är ett fungerande rollspel över huvud taget, utan i första hand ett ballistiskt simuleringssystem.
Det är just detta. Men fungerande rollspel är det ändå, för just rollspelande behöver inte regler. Världen finns där, storyn finns där. Striderna tar dock mycket fokus.

Delta Force, terroristbekämpningsspelet från åttiotalet som i alla fall är granne till Phoenix Command, gör en dygd av nödvändigheten här. Det handlar bara om missions där man ska frita gisslan och sådant, och hela spelet är bara taktiskt. Men taktiskt på viset att det är oerhört mycket förberedelse och när man väl börjar skjuta ska det helst vara över på några sekunder.

Vilket bordsrollspel vinner priset i komplexitet och försök till att få in varenda liten aspekt av verkligheten i sina regler?
Finns det något helt obegripligt ohanterligt och otympligt system som ingen någonsin kunnat spela RAW?

Jag är ute efter något där första rundan i en strid tar flera timmar och där man börjar gråta av frustration redan när man skapar sin karaktär.
Eon är nog det grötigaste jag faktiskt spelat i någon större omfattning.

Rolemaster har dåligt rykte, men oförtjänt så enligt mitt tycke.

Back