Nekromanti Vilket är det bästa science fiction rollspelet??

Kneiben

Veteran
Joined
18 Oct 2002
Messages
26
Location
Hedemora/Dalaran
är det jag vill veta + finns det något bra starwars rollspel på svenska?? jag har ett starwars rollspel men det är ganska gammalt...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Star Wars-rollspel

"finns det något bra starwars rollspel på svenska?? jag har ett starwars rollspel men det är ganska gammalt..."

"Stjärnornas Krig" från Äventyrsspel var en översättning av Star Wars RPG första utgåvan från West End Games. Det var det enda Star Wars-rollspelet som kom på svenska.

Den engelska versionen fortsatte att utvecklas med en andra utgåva och en utökad andra utgåva. Sen hamnade West End Games på obestånd och licensen återgick till Lucasfilm - observera att Star Wars är ett varumärke som ägs av Lucasfilm Ltd. och att man helt enkelt inte får göra Star Wars-grejor utan Lucasfilms tillåtelse. West End Games hade den tillåtelsen, men blev av med den när företaget hamnade på obestånd.

Licensen gick sedan vidare till Hasbro och dess dotterbolag Wizards of the Coast, som gav ut ett helt nytt Star Wars-rollspel. En andra utgåva har också kommit. Samtliga dessa är dock på engelska.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
SW 1:a upplagan

Som sagt, har en STOR förkärlek för SW 1:a upplagan. Den är helt enkelt så jäkla bra. Det har ju allt, enkla regler, bra spelvärld, enkla karaktärsupplägg osv.
Sen så är ju N2 ett bra spel. Om man nu kan räkna in det som SF..
 

Knubbhövding

Veteran
Joined
23 Apr 2001
Messages
42
Location
Luleå, Arktiska tundran, lappträsk.
Re: vilka böcker behöver man??

Regelboken, som Krille redan påpekat, räcker mer än väl. Fast jag är själv partisk till Tramp Freighters (andra utgåvan IIRC), skulle gärna lägga vantarna på ett ex. :gremsmile:

Annars, tja, Imperial Sourcebook kanske för mer info på Imparna och deras utrustning/skepp. Samma för Rebellerna. Ngn bok om alien species kanske. Tales of the Jedi-sourcebook inehåller lista över alla (IIRC) force powers, och beskrivning till en hel mängd av dem.

Men som sagt, själv håller jag mig till grundbok och tramp freighters. :gremsmile:
 

nexussix

Warrior
Joined
23 Aug 2001
Messages
260
Location
Stockholm
Re: vad är Tramp Freighters??

Absoulut Spel i STHLM kanske har något. Men du får snabba dig att kolla eftersom de tydligen ska lägga ner butiken.
 

Slipknot

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
88
Location
om man måste välja mellan stad, län och etc väljer
mutant då

är det bara jag som älskar mutant här! :gremshocked:

bästa SF spelen
1. mutant (första)
2. starwars rpg eller mutant undergångens arvtagare (dock inte läst boken ännu.)

[color:\\"red\\"]M[/color][color:\\"#99FF00\\"]UTANT[/color]
[color:\\"yellow\\"]STAR[/color] [color:\\"purple\\"]WARS[/color]
 

Knubbhövding

Veteran
Joined
23 Apr 2001
Messages
42
Location
Luleå, Arktiska tundran, lappträsk.
Re: vad är Tramp Freighters??

Tramp freighters behandlar området space transports och de individer som söker nya planet-system att bedriva handel med. Innehåller en del regler flr repairs/upphottning av skepp, exempel på nya delar till skepp (Ex, hur mycket väger/kostar en space 12 jonmotor, och kan en "vanlig" människa få tag i en dyl?), etc, etc...
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Traveller

Är i min mening det bästa "hårda" SF-spelet. Star Wars d6 är det bästa "space opera". Star Wars d20 är bra det också, men jag har inte samma nostalgitripp förknippat med det.

Det enda Star Wars-rollspel på svenska som finns är det du har, om du har ett Star Wars-rollspel på svenska.

MVH

Magnus
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Traveller finns numera som d20 också! [ANT]

De av er som väntade er en jättemyra i det här inlägger blir nog besvikna. Men Traveller d20 finns i talande stund bland annat på SF-Bokhandeln! Och hemma hos mig. ^___^


Storuggla, lvl 14 Scout
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Och...

...som GURPS sedan länge. Ett av de spel jag sett i flest olika inkarnationer, faktiskt.

De av er som väntade er en jättemyra i det här inlägger blir nog besvikna.
ROTFML!!!!!!! :gremgrin:

M.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jodå, men i d20...

...har de banne mig Prior History också! Fast jag ska nog ändra Survival-slagen lite, om man missar ett ska man ju dö så klart :gremwink:


Storuggla, Vargr suger
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
MUTANT

Mutant är ett underbart SF-rollspel som precis släppts i ny verion, Mutant: undergångens arvtagare, som förmedlar samma sköna stämning och värld som "gamla goa" mutant.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ad Humanis!

Vårt egna SF-rollspel som tyvärr ni andra inte kan ta del av ännu...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Re: Traveller finns numera som d20 också! [ANT]

Tja, d20 är ju inte mycket att hurra för, men å andra sidan var inte reglerna tom Mega Traveller mycket att ha heller. Fältslagsregler med påklistrade färdigheter.

Med Traveller New Era så fick det samma regler som Tw2000, vilket var bra vettigt regelsystem.

Men spelvärlden i Traveller universat är bra, det är även den i 2300AD (som har horribelt dåliga regler).
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Precis!

Det var väl det bästa med gamla goda Traveller! Att ens rollperson kunde dö innan man var klar med att slå fram den... höhö.

Fast om jag ska göra Traveller så gör jag nog det med de ursprungliga reglerna. Inte ens jag kan köpa alla d20-böcker... tyvärr.

MVH

Magnus
 
Top