Nekromanti Vilket är det bästa Rollspelet of all times

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Krille har redan gett dig svaret men..

Det låter verkligen spännande. Hur svårt är det att lära sig och vilka tillbehör bör man införskaffa? Tillverkas det fortfarande?
Berätta mera!!
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Krille har redan gett dig svaret men..

Ars Magica är högeligen levandes. Utges as we speak (write?) av Atlas Games, finns att beställa från SF Bokhandeln eller Tradition.
Huvudboken är väl allt du behöver, tycker jag nästan. Sen finns det en grej som heter the wizards någonting, den är tydligen godis också, men jag har klarat mig med huvudboken i nu... uj, sju år. Den funkar bra som skrivunderlag också.


Storuggla, grogplayer
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: ang. Mongoler

Okej, trodde inte Ars Magica utspelade sig fullt så sent. Vidare förstår jag inte riktigt liknelsen mellan mongoler och klysch-orcher...tycker de påminner om varandra ungefär lika mycket som en anka och ett lejon.

Varför måste mongolerna tvunget vara 'bad guys', btw? De gav ju tex det stillastående Kina en välbehövlig ny kejsardynasti, och gav de västeuropeiska riddarfjantarna vad de skulle ha.

Hell Djinghis Khan!

- Ymir, som dock tycker Timur Lenk är tuffast (och mest patetisk) :)

PS: Mongolorcher vore kanske nåt för Playelf? ;-)
 

Lan

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
113
Location
Ängelholm
Bara för att ....

... sticka ut från mängden och få en storm av "Rookie!"...."Spelade du full eller?.."....så säger jag WoT.. Men det beror väl på spelledaren i detta fallet... Och så dödade vi en vitrock.../images/icons/devil.gif

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Awaits the storm[

<hr></blockquote>
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Herr Nils är min hjälte!

Utmärkt! Hur många pesetas får man punga ut för dessa trevliga rollspelsprodukter? Finns de på Sfbok eller Tradition?
Visserligen är jag fattig som en halvblind kyrkråtta men man kan väl alltid drömma. Det är förresten inte någon som är intresserad av att köpa min farmor för en billig slant? Jag kastar in en käpp på köpet./images/icons/laugh.gif

"Nu har du gett mig en bra ide, jag skall nog göra i ordning en novisens guide till Ars Magica."

Ja gör det, det vore toppen.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Spelade du full eller?

Rookie!
Allvarligt talat så är ingens åsikt mer värd än någon annans. Kom ihåg att det här med favoritrollspel är en nyckfull sak. Om du får samma fråga om tio år så är det inte säkert att du ger samma svar.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Visst nappar det.

Ars Magica är helt klart en höjdare även om jag inte skulle välja det som det bästa (vette sjutton vad jag tycker är bäst)..

Världen i Ars Magica är vad som vinner flest poäng hos mig. Just det här att man spelar i Europa som den borde (?) ha varit enligt myterna och sagorna.
Gud, Djävulen och Faeries fungerar bra. Det finns ju hur mycket som helst av fantastiskt bra källmaterial här.

Men... sen var det magin. Jag gillar inte magisystemet till fullo. Det är ingenting fel regelmässigt, det är ett utmärkt regelsystem för magi. Men känslan i magisystemet är inte "mytiskt medeltida" för mig. Magin förstör mycket av känslan i världen.

Men jag har inte läst igenom "The Mysteries" som Herr Nils rekommenderar. Den ligger i bokhyllan och väntar på sin tur om jag inte minns fel (köper alldeles för mycket rollspelsböcker). Men den har helt klart åkt upp i läsprioriteringen nu och jag hoppas den ger magin lite mer känsla.

PS. Väntar spännt på den nya Ars Magica sidan som ska dyka upp nära mig...
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Tictactictac....

Om jag blivit kokare med åren de vete fa. men nog omvärderar man saker och ting.

Ni verkar i alla fall stabilare än jag. Jag byter favoritspel mellan varje kampanj.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Härmis!

Jag har smurfat rundor litegranna på de stora spelsidorna och hittat Sb versionen för 289kr hos Tradition. Det låter prisvärt. Hur mycket bättre är egentligen Hb versionen? Helst vill man ju köpa ett rollspel som varar i några år.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Så ska det låta.

Utmärkt! Nu är det bara att vänta och se om det kommer in några bud på min farmor.
Du har inga andra trevliga små Ars Magica anekdoter eller visdomsord du vill dela med omvärlden?
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Ars versioner

Du som har koll. Jag har en gammal edition av Lion Rampart (tror jag det var), vilket nummer är det? Är det 1 eller 2? Det är en bok med lila rygg och på framsidan är det en magiker som kollar in i en kula.

För övrigt så rekommenderar jag alltid HB, de ser så mycket finare ut i bokhyllan. Och de kan användas som skrivunderlag... (samtidigt som man kollar regler ur sin SB, hehe).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Ars versioner

"Du som har koll. Jag har en gammal edition av Lion Rampart (tror jag det var), vilket nummer är det? Är det 1 eller 2? Det är en bok med lila rygg och på framsidan är det en magiker som kollar in i en kula."

Det är andra utgåvan, från Lion Rampant. Första utgåvan vill jag minnas bara hade svart pärm med mystisk krumelutt.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Castle Falkenstein ligger bra till. Och 7th Sea. Allt som innebär att man får duellera med värja eller sabel ger automatiskt pluspoäng för min del (liksom filmer där det fäktas med värja eller sabel automatiskt blir ett snäpp bättre). Att hjältarna dessutom tvivelslöst är hjältar och skurkarna lika tvivelslöst vill illa gör ju det hela ännu trevligare. Atmosfären i båda spelen alltså, den gillar jag.
Castle Falkenstein har dessutom ett mycket enkelt, snabbt och trevligt regelsystem. Ser man enbart till regler är nog CF lysande.
Tyvärr delar visst ingen i min spelgrupp denna förtjusning och jag får aldrig spela mina favoritspel. /images/icons/sad.gif De vill bara spela D&DE3, och jag delar inte alls deras förtjusning och ohöljt okritiska beundran inför d20-reglerna.

/Daniel
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Call of Cthulhu

Call of Cthulhu, alla kategorier.

Jag håller med. Av alla rollspel jag spelar helst så är det Call of Cthulhu jag helst spelar. Men D&D ligger inte långt efter. När det gäller att spelleda så är det ganska jämt mellan Ars Magica och Call of Cthulhu. Men jag önskar att jag fick spela Ars Magica någon gång...
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag är inte egentligen en riktig rollspelare, jag är en spelledare för det mesta. Men det är nästan omöjligt att välja ett spel.

I min profil står det Castle Falkenstein och det är jag lite småkär i sådär sedan jag köpte det. Jag älskar hela paketet med baler med kvinnor i stora klänningar och män i uniform, det lite mer moderna samhället (jämfört med den mesta övriga fantasyn), att man spelar såna där svärdsfäktande hjältar av Errol Flynn snitt. Tja, det finns nästan inget fel på hela spelet förutom limbindningen och en del av korthanteringen.

Ett annat spel som kommer nästan lika högt är Amber som presenterar en mycket intressant värld, ackompanjerat av mina favoritregler och med insikter i spelskapande och spelledande.

Sedan har vi AD&D som är det spel som jag spellett mest med 55 av 130 äventyr eller vad det nu är jag spellett. Jag skulle inte säga att reglerna är någon favorit. Jag ogillar dem definitivt inte, de hamnar i kategorin helt okej där majoriteten av alla regelsystem jag spelat med hamnar. Världsbilden och den enorma spännvidden på äventyr är det som lockar mest.

TORG. Definitivt inte för redigeringen eller beskrivningen av reglerna utan för att jag tycker det är kul med blandgenrer. Här har olika verkligheter tagit över delar av jorden.
 
Top