Nekromanti Vilket är det bästa DoD Äventyret?

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Väl ansett

Svavelvinterserien är enligt mig det bästa som någonsin publicerats till rollspel alla kategorier. De olika delarna är Svavelvinter, Oraklets fyra ögon, Kristaltjuren och Den femte konfluxen, därpå finns även kampanjvärlden Trakorien beskiven i en modul med samma namn (Trakorien). De olika delarna är tänkta som delar i en kampanj och fungerar förmodligen bäst tillsammans, dvs inte som enskilda äventyr.

Vidare så kan jag säga att den första delen, Svavelvinter är relativt enkel att spelleda medans de följande delarna blir klurigare och kluriga och kräver nogrann förberedelse.

Det är förmodligen rätt svårt att få tag på åtminstonde de äldre delarna, men får du möjligheten så tveka inte att slå till, de är som sagt det bästa som publicerats någonsin ...
 

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
Är det bra?

Jag har de två efterföljande delarna i triologin men saknar den första. Så Döda skogen är bra, eller är det mest det att du lirade det som första äentyr?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
Dimön bland andra

Bara för att späda på nostalgin:1. Dimön - Coola grottor, coola magiska svärd och en by i slutet! Suveränt2. Sarkath Hans Gravvalv - Superbra stämning! Det första äventyret jag spelade3. Spindelkonungens Pyramid - Konstigt, bisarrt men kul.4. Tvillingbergen - Öööh, det var ett ganska okej äventyr för att vara då, men nu skulle det inte hållaÖööh, sen bytte jag till Dungeons & Dragons...Av mina egna offentliga prestationer:1. Vinterskogens Hemlighet (www.riotminds.com) - För stämningen i Trudvang2. Det höga tornet (Sinkadus nummer 32 tror jag) - För att det är ett bra nybörjaräventyr3. Den Svarta Handen (www.rollspel.com) - För att det är det tredje äventyret och bygger på mitt absolut första äventyrMVHMagnus
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Är det bra?

Det e klart bättre än de två följande avsnitten - Mörkrets hjärta är rent skrattretande uselt.

Min personliga favorit var när vi körde Döda Skogen och SL (som var mycket stressad för han skulle till stugan med päronen samma dag) lät oss hitta alla "nycklarna" genom att bland annat slakta två ankor.
Sen fick vi slå ett INT slag o vi insåg vad vi skulle göra med alla prylarna. Sen va äventyret över...

Milrik av Remos
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Är det bra?

"Jag har de två efterföljande delarna i triologin men saknar den första. Så Döda skogen är bra, eller är det mest det att du lirade det som första äentyr?"

Som någon annan redan nämnt så är Döda skogen bäst av de tre äventyren. Och ja det är bra, imho, det var förvisso ett mina första äventyr dock inte mitt första, hade åtminstonde spelat Sarkath Hans gravvalv plus några egen gjorda äventyr innan Döda Skogen.

Jag ser att du själv rankar SV-serien högst, jag har bara O4Ö och 5:e konfluxen och vad gäller komplexitet och episkhet så ligger Döda skogen i lä men Döda skogen är i stället ett mysigt litet äventyr som ger spelarna stora möjligheter att påverka ordning i vilken saker och ting skall ske. Där finns förvisso den obligatoriska orchgrottan och den elaka magikern, kallad Vindhand som man kan fundera över om han egentligen är så elak, men de känns genomarbetate och inte bara dit slängda som kanonmat till RP. Där finns en hel del andra möten oxå som spelarna kan råka utför en stor del av dem vill jag minnas kunde lösas utan våld om spelarna vill det. När vi spelade -84 så iofs strid det som lockade mest så det var inte så mycket som löstes fredligt när spelade vill jag minnas.

Maktens portar är inte riktigt lika bra dock inte dåligt och får man bara till den krypande spänningen bland spelarna som deras RP rimligtvis borde känna då de smyger omkring bland de övergivna dvärgsalarna till ekon av fasansfulla ylande så kan det bli ett riktigt bra äventyr det oxå.

Mörkrets Hjärta fick vi aldrig spelat. Jag har läst det och det jag främst inte gillade med det var att en RP var tvungen att dö i ett. DEt är som sagt in telika bra som Döda skogen även jag tror att det går att göra ett riktigt bra äventyr av det oxå.

Som avslutning så vill jag bara näma att alla dessa äventyr givetvis speglar hur rollspelshobbyn så ut på den tiden så att jämföra dem med senare tid äventyr är egentligen inte rättvis.
 

Jedi

Veteran
Joined
19 Aug 2001
Messages
27
Ingen som gillar enhörningshornet?

Tyckte det äventyret innehöll mycket intressanta saker, både klurande och hackande med svärd....
 
G

Guest

Guest
det är för svart vit [nt]

/images/icons/clever.gif/images/icons/baby.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/kiss.gif/images/icons/laugh.gif/images/icons/crazy.gif/images/icons/mad.gif/images/icons/shocked.gif/images/icons/frank.gif/images/icons/tonguea.gif/images/icons/love.gif/images/icons/witch.gif/images/icons/hairy.gif/images/icons/scream.gif/images/icons/doh.gif/images/icons/alien.gif/images/icons/oink.gif/images/icons/grin.gif/images/icons/spook.gif/images/icons/shy.gif/images/icons/clown.gif/images/icons/sick.gif/images/icons/devil.gif/images/icons/sad.gif/images/icons/wink.gif/images/icons/dragon.gif/images/icons/king.gif..........
 

Smaug

Veteran
Joined
21 Dec 2000
Messages
25
Jo, det är det!

Jag tycker att Enhörningshornet är underskattat. Visst, det innehåller en del klichéartade delar och är väldigt enkelspårigt under första halvan. Men jag uppskattar upplägget med att börja i vildmarken och sluta i staden och inte tvärtom som det enligt min erfarenhet brukar vara. Och ett ordentligt äventyr i Kandra med omnejd är ju inte fel.

/Smaug
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Är det bra?

Det e klart bättre än de två följande avsnitten - Mörkrets hjärta är rent skrattretande uselt.

Jag tror att det beror på att det är olika författare. Tredje delen blev kraftigt försenat och för att få den klar så tror jag att de bytte författare.

Jag tycker den spårar ur...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Jo, det är det!

"Jag tycker att Enhörningshornet är underskattat."
Det gällde att säga vilket äventyr man tyckte var bäst. Själv spelade jag Enhörningshornet när jag var yngre (jaja, 5-6 år sedan) och Ärans väg-triologin solospelade jag med bror min när jag var runt 8. De är charmiga.. Kommer ihåg att jag tyckte det var spännande att kunna spela uppföljare.. Ang. att man dör i slutet.. Det är ju heroiskt (och man får en belöning /images/icons/smile.gif).

Dimön, Svart duell/Skönheten och odjuret samt Havets vargar är väl kanske inte de bästa äventyren som gjorts till DoD och är IMHO alla i samma klass.

Svavelvinterserien är väl en del av Den nidländska reningen? Tyvärr är Svavelvinter den enda som jag spelat/läst/har..
Den är väl, precis som Ärans väg och Enhörningshornet, charmig.. Själv gillar jag äventyret "I skuggan av en ros" till Krilloan bäst..

/[color:448800]Han</font color=448800> som verkligen gillar vad som händer i kyrkan
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Re: Är det bra?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag tror att det beror på att det är olika författare. Tredje delen blev kraftigt försenat och för att få den klar så tror jag att de bytte författare.

<hr></blockquote>



Japp, Roger Undhagen blev kickad eftersom han tog för lång tid på sig och istället kopplade Äventyrsspel/Target Games in Michael Petersén som verkligen inte lyckades speciellt väl i den avslutande delen.

Milrik av Remos
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Jo, det är det!

"Svavelvinterserien är väl en del av Den nidländska reningen?"

Om jag nu inte helt missuppfattat allt här i världen så är Svavelvinterserien en serie på 5 delar och Den Nidländska reningen en annan äventyrsserie på 3 delar.

Den Nidlänska Reningen:
* Helvetes fortet
* Melindors återkomst
* Slutstriden

Svavelvinterserien:
* Svavelvinter
* Oraklets fyra ögon
* Kristall tjuren
* Den femte konfluxen
fotnot: Till svavelvinterserien kan man oxå säga att Trakorienboxen hör. Det hänvisas till den under seriens gång och i Den femte konfluxen så nämna den som en del i serien.
 
Top